• specialiștii ISJ se opun începerii învățămîntului obligatoriu la vîrsta de șase ani • psihologii spun că „școala poate începe la orice vîrstă, dar contează ce anume se face la școală” • cei mai mulți părinți spun că nu ar vrea să-și dea copiii la școală de la șase ani, dar sînt și excepții
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) pare decis să introducă, din toamnă, sistemul învățămîntului obligatoriu de la vîrsta de șase ani. Altfel spus, toți copii care împlineasc șase ani trebuie să se înscrie în clasa întîi. O măsură care, așa cum era de așteptat, a stîrnit ample discuții pro și contra, atît pentru că ministerul nu s-a dezmințit nici de data aceasta și a luat decizii extrem de importante „peste noapte”, cît și din punct de vedere al urmărilor de ordin pedagogic. Explicațiile oferite de oficialii MEC se referă, în principal, la necesitatea alinierii sistemului de învățămînt românesc la cel din Uniunea Europeană. Un motiv care a determinat-o pe ministrul Ecaterina Andronescu să declare, la sfîrșitul săptămînii trecute, la Slănic Moldova, că „ne gîndim ca în următorii ani să începem clasa întîi de la cinci ani, așa cum se întîmplă în unele țări ale Uniunii Europene”. Oarecum paradoxal, însă, oficialii MEC par a nu se gîndi la efectele deciziei în cauză asupra copiilor, în condițiile în care mai toți specialiștii în domeniu cu care am stat de vorbă sînt de acord că începerea școlii la șase ani va însemna un sacrificiu pentru cei mici.
De altfel, rezultatele unui experiment efectuat, în cursul anului trecut, chiar de către MEC în grădinițele din 12 județe relevă faptul că aplicarea deciziei va avea efecte prea puțin încurajatoare. „În județele respective s-au format grupe pregătitoare în care au fost incluși copii de 6-7 ani, pe de o parte, și copii de 5-6 ani, pe de altă parte. Rezultatele obținute au scos în evidență un decalaj de aproximativ 30% în favoarea copiilor de 6-7 ani, ceea ce i-a făcut pe participanții la întîlnirea în care s-au prezentat aceste rezultate să spună că nu are rost să sacrificăm copiii. E drept, sînt și copii mai dezvoltați din punct de vedere intelectual, care vor putea face față cerințelor de la școală la vîrsta de șase ani, dar aceștia sînt puțini și constituie vîrfurile. Ori, deciziile din sistem nu se iau pentru vîrfuri, ci pentru masă. În definitiv, școala poate începe și la cinci ani, dar e important ceea ce se face la școală. E adevărat că, în Anglia, de exemplu, școala începe la cinci ani, dar programa pentru primii ani are aceleași conținuturi ca cea de la grădiniță, de la noi”, ne-a declarat Luminița Cojocaru, inspector cu probleme de învățămînt preșcolar în cadrul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ). Ea și-a exprimat anumite rezerve și în ceea ce privește pregătirea cadrelor didactice care se vor ocupa de viitorii elevi de clasa întîi cu vîrsta de șase ani. Apoi, nimeni nu știe cum vor arată clasele întîi, dacă debutul învățămîntului obligatoriu la șase ani devine literă de lege, în condițiile în care, în toamnă, vor trebui să intre la școală atît copiii de șapte ani, care termină grupa pregătitoare, dar și copiii de șase ani, care termină grupa mare. Una dintre părerile vehiculate în prezent susține că viitoarele clase întîi vor fi alcătuite în funcție de vîrsta „bobocilor”, dar există și voci care spun că într-o clasă întîi vor exista și elevi de șase ani, dar și de șapte.
Învățătorii nu văd cu ochi buni începerea școlii la șase ani
Ideea MEC de a se începe învățămîntul obligatoriu la șase ani nu e privită cu ochi buni nici de învățători. „Cei care iau decizii ar trebui să țină cont de diferențele majore ce țin de dezvoltarea proceselor psihice ale unui copil de șase ani, comparativ cu un copil de șapte ani. E devărat că în secolul XXI copilul e altul față de cel de acum 30 de ani, dar nu știu să se fi produs vreo schimbare de ordin psihic. Apoi, reducerea săptămînii de lucru de la șase la cinci zile a creat o presiune extraordinară asupra copiilor, care au de «recuperat» nu mai puțin de 124 de ore anual. În condițiile actuale, un elev de clasa întîi trebuie să asimileze obligatoriu un sunet și două semne grafice într-o oră de curs, pentru a putea termina alfabetizarea pe parcusul unui an. Un ritm aproape infernal și pentru copiii de șapte ani. Școala poate începe la orice vîrstă, dar contează ceea ce se face la școală. Dacă debutul școlii la șase ani va duce, de exemplu, la extinderea alfabetizării de-a lungul unui an și jumătate, așa cum cer mai mulți învățători, va fi bine. Dacă nu, nu vreau să mă gîndesc ce se va întîmpla cu copii”, a susținut institutorul Ioan Surdu, inspector cu probleme de învățămînt primat în cadrul ISJ.
Cum și specialiștii Centrului Județean de Asistență psihopedagogică au fost de aceeași părere, Inspectoratul Școlar a formulat, ieri, un punct de vedere general pe care l-a transmis ministerului. „ISJ Bacău nu e de acord cu începerea învățămîntului obligatoriu la șase ani, dar credem că e bine ca învățămîntul obligatoriu să fie de zece ani”, a sintetizat inspectorul general Ghiorghi Iorga opțiunea dascălilor băcăuani.
Părinții oscilează între „da” și „nu”
Părerile părinților despre intenția ministerului de a-i obliga prin lege să-și dea copii la școală la șase ani oscilează între „pro” și „contra”. Mama unei fetițe de la Grădinița „Florița” a susținut că „ideea ministerului e o mare prostie. Nu cred că un copil de șase ani are dezvoltarea psihică necesară pentru a putea conștientiza ce înseamnă responsabilitatea de a fi școlar. Mi se pare mult mai oportun să modelezi aptitudinile unui copil spre învățare, spre rigurozitate, la o vîrstă la care el poate fi un partener, nu un dușman al procesului educațional”.
Pe de altă parte, tatăl unui băiețel de la Grădinița nr. 9 spune că „dacă în ceea ce privește putința copiilor de a face față solicitărilor de la școală se poate discuta, mi se pare destul de ciudată graba ministerului de a introduce sistemul în cauză. Cred că mai nimerit era ca acest lucru să se întîmple în timp”. Există însă și părinți care spun că a începe școala la șase ani nu e nici un pericol pentru copilul lor. „Personal mi-aș da copilul la șase ani la școală. Cred că un copil poate face față, la acestă vîrstă, cerințelor de la școală, atît timp cît, la cinci ani, copii de azi știu să citească, de exemplu”, ne-a declarat mama unei fetițe de la Grădinița „Crai Nou”. Se pare însă, că părerile de genul acesta sînt doar excepțiile care întăresc regula. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns