Ajunsa la a XI-a editie, scoala de vara organizata de Academia Civica la Sighet a pus în discutie necesitatea introducerii în programa scolara a unei noi materii de studiu care sa se refere la istoria recenta a României. Citez din scrisoarea adresata domnului ministru Cristian Adomnitei, în numele participantilor, de catre doamna Ana Blandiana: „Dupa cele sapte zile de dezbateri s-a ajuns la concluzia ca în cultura tinerei generatii exista lacune grave de cunoastere a perioadei comuniste, datorate rezistentei cliseelor vechii istoriografii si ofensivei culturii de consum, care – din ratiuni comerciale – cultiva si adesea eroizeaza figurile emblematice ale comunismului mondial, ocultind istoria reala – teroarea, sacrificiile – petrecute pe mai mult de jumatate din suprafata planetei. Iata de ce marea majoritate a participantilor la Scoala de Vara de la Sighet va solicita ca, în virtutea prerogativelor pe care le aveti, sa dispuneti introducerea în programa scolara din licee, înca din anul scolar 2008/2009, a studiului represiunii comuniste ca materie obligatorie, pentru a fi recuperata marea întirziere înregistrata în anii anteriori si care a dus la stergerea din memoria generatiei de dupa decembrie 1989 a istoriei reale a poporului nostru în anii comunismului. Insistam asupra obligativitatii predarii acestei materii noi întrucit includerea ei doar ca materie optionala ar fi o forma fara fond, fara urmari semnificative. Totodata, propunem Ministerului ca în anii urmatori predarea Istoriei României sa fie facuta în termeni mai putin abstracti si sociologizanti, astfel încit aceasta sa redevina o materie atractiva si sa fie reintrodusa ca materie obligatorie în programa de bacalaureat, asa cum se întimpla cu propria istorie în Franta, Germania si alte tari membre ale Uniunii Europene. Faptul ca reforma învatamintului foloseste argumentul integrarii europene pentru a transforma istoria aproape într-o „dexteritate” este grav nu numai pentru ca astfel se pregatesc generatii care nu-si vor cunoaste radacinile, ci si pentru ca astfel integrarea este definita si perceputa ca o renuntare la identitate, nu ca o îmbogatire a identitatii europene.”
Foarte adevarat si foarte necesara aceasta cerere, numai ca se pun citeva întrebari: Cine va face programa si mai ales cine va face manualul? Daca vor fi la fel de diversioniste ca „raportul” domnului Tismaneanu, ori daca vor fi facute de fostii activisti, acum mari „specialisti” si doctori în anticomunism, ne-am procopsit! Apoi, de ce doar „istoria represiunii comuniste”? Este adevarat ca trebuie aratate crimele din perioada dejist-stalinista, mult mai mari decit cele ale holocaustului nazist, dar nu trebuie ca tragedia sa fie transformata în ura sau lamentatie. Tot atit de necesara este si descrierea „terorii de catifea” care a urmat în perioada ceausista. O istorie a rezistentei armate anticomuniste, dar si a rezistentei tacute a intelectualilor sau taranilor, de fapt a întregului nostru popor, oricit de incomoda ar fi pentru occidentalii care nu numai ca nu au facut nimic pentru a ne ajuta, dar au colaborat cu seninatate cu opresorul, trebuie scrisa. Apoi trebuie vorbit despre jaful national, despre administratie, învatamint, cultura, sanatate, despre viata de zi cu zi a romanilor, eventual prin comparatie: Ce au fost „sovromurile” ? Sovromlemn, de exemplu, a despadurit muntii nostri mai rau ca mafiile de acum? Dar sovrompetrol, cum se deosebeste de companiile transnationale care exploateaza acum resursele noastre energetice? Cum erau atunci primarii si functionarii publici fata de cei de acum? Dar militienii fata de „politisti”, sau de „jandarmi”? Istoria evreului din Buhusi Mihai Roller falsifica mai tare istoria poporului român decit o fac manualele de acum ? Care a fost rolul securitatii? Ce se întelege prin „politie politica”? Ce rol au avut Frigul-Foamea-Frica în mentinerea terorii? Dar activistii de partid? Cum functiona statul-partid? Care este deosebirea dintre „rezistenta” si „dizidenta”? Dupa cum vedeti, tematica unui asemenea obiect este mult mai ampla decit cea a crimelor comise de regimul comunist si ea trebuie sa-i faca pe elevi sa înteleaga nu doar istoria noastra din perioada comunista, ci si istoria pe care o traim azi.
Ioan NEACSU
Lasă un răspuns