La români, înșelătoriile de tot felul se află la ordinea zilei. Bineînțeles că aceste practici nu aveau cum să ocolească tranzacțiile imobiliare. Este domeniul în care abuzurile și interpretarea diferențiată a legii se manifestă aproape nestingherit, în disprețul adevărului și al victimelor. Regula e simplă și veche de cînd lumea: iuțeala de mînă și nebăgarea de seamă. Odată înșelăciunea produsă, pînă la repararea prejudiciilor calea e lungă, anevoioasă, uneori chiar imposibilă. De cele mai multe ori nu se mai repară nimic, iar păgubitul „moare cu dreptatea în brațe”. O asemenea concluzie poate fi desprinsă și din scrisoarea primită zilele acestea la redacție. Iată, pe scurt, conținutul acesteia:
„Către redacția Ziarului de Bacău,
Subsemnata Bardașu Ana, din Bacău, strada Narciselor, bloc 10, scara B, apart. 27, vă aduc la cunoștință următoarele: în luna septembrie a anului trecut am cumpărat – prin intermediul Agenției imobiliare „Carina” – un apartament cu 3 camere (cel puțin așa am crezut eu la încheierea precontractului și semnarea contractului). Tranzacția a fost făcută pe numele fiului meu Bardașu Vasile – aflat în străinătate -, de către Maria Iorga – mandată în acest sens. Atît eu, cît și persoana mandatată de beneficiar ne-am prezentat personal și am discutat cu șeful amintitei Agenții – Sorinel Vădănoiu. Las deoparte preliminariile acestei vînzări, dar voi preciza că după ce ne-am oprit asupra apartamentului pe care ne-am hotărît să-l cumpărăm – situat în strada Nufărului bloc 9, scara D, apart. 14 – acesta ne-a fost prezentat de către proprietarii-vînzători – soții Paul și Doina Rusu, cît și de către șeful Agenției – ca avînd 3 camere, bucătărie, 2 balcoane și 2 băi. Oferta era tentantă dat fiind și prețul relativ scăzut – doar 650 de milioane de lei. Abia după ce toate formalitățile au fost încheiate, apartamentul adjudecat și plătit, ne-am mutat în el și am început amenajările, a apărut surpriza neplăcută: vecinii de scară au revendicat una dintre camere, susținînd că aceasta este, de fapt, uscătorul de folosință comună, dar pe care vechiul proprietar îl încorporase în structura apartamentului în condiții nu dintre cele mai clare. Deci, ni se vînduse și ceea ce, de fapt, nu le aparținea. În fața acestei situații ne-am adresat Poliției, care a demarat cercetări în speță, dar și Parchetului Judecătoriei Bacău, care – spre nedumerirea noastră – a dat o soluție de neîncepere a urmăririi penale față de familia Rusu și de patronul Agenției – Sorinel Vădănoiu. Este clar că am fost induși în eroare și că ne aflăm în fața infracțiunii de înșelăciune, conform art. 215 din Codul Penal. Pentru revenirea la normalitate am făcut o plîngere la Judecătoria Bacău și așteptăm judecarea cazului. Nu știm ce soluție se va da în această speță, nu dorim să avansăm nici o ipoteză, dar după cum merg treburile pe la noi prea mari speranțe nu ne-am pus. Dumneavoastră ce părere aveți față de o asemenea situație? Cum de este posibil ca omul să fie înșelat într-un asemenea hal de neobrăzare? Credeți că avem vreo șansă să ni se facă dreptate?
Redacția: Nu este singurul caz de acest gen și, din moment ce se produc, este clar că sînt posibile. Din păcate! Situația relatată de dumneavoastră are mai multe explicații, între care: desconsiderarea legii, abuzul în serviciu, interesul personal, falsul în declarații și, de ce să nu o spunem, neatenția de care ați dat dovadă în realizarea tranzacției. În calitate de cumpărători, atît dumneavoastră – Bardașu Ana, cît și persoana mandatată de beneficiar – Iorga Maria, pentru a vă scuti din start de eventualele surprize neplăcute ar fi trebuit să solicitați schița apartamentului și celelalte documente de intabulare, cît și situația la zi a locuinței, conform condițiilor impuse de lege. Această „scăpare” nu-i scutește de răspundere nici pe vechii proprietari, nici pe șeful Agenției imobiliare „Carina” care a intermediat vînzarea și cu atît mai puțin pe notarul care a semnat documentele de vînzare-cumpărare, care era obligat să ceară și să verifice toate actele ce atestau regimul juridic al apartamentului respectiv și, în caz de inadvertențe, să ceară explicațiile necesare. Sperăm ca toate aceste condiții și situații să fie analizate și acceptate ca probe de instanță pentru a se repara prejudiciul pe care-l reclamați.
Lasă un răspuns