Protecția mediului – spațiile verzi, florile, arborii, pădurea, dealurile și munții, cîmpiile și luncile, parcurile – , precum și dorința reală și benefică de a trăi într-un mediu curat sînt cerințe stringente ale societății actuale, ale fiecărei comunități rurale sau urbane.
Încă de la vîrsta preșcolară, sub îndrumarea educatoarelor, copiii sînt familiarizați cu problemele pe care le ridică mediul și societatea în care trăim. Educatoarele – în activități interesante și atractive, acordă atenție maximă acelor acțiuni cu caracter ecologic, unde preșcolarilor li se explică termenii ecologiei – mediu, poluare, ecologiști, apă potabilă și reziduală, deșeuri, natură ș.a. -, îi învață cum să protejeze și să salveze natura, precum și norme de comportament civilizat, observă plante și animale.
Aceste noțiuni au fost temeinic aprofundate de preșcolarii de la grupa mare a Grădiniței „Crai Nou” din Bacău, condusă de educatoarele Viorica Tofan și Elena Manuela Palade, cu ocazia vizitei efectuate la Grădina Botanică și Complexul Muzeal din Prăjești. Micii oaspeți au beneficiat de îndrumările competente și de ospitalitatea-i bine cunoscută a profesorului Paul Țarălungă, întemeietorul acestui „…colț mirific natural” din localitatea sa natală.
Această vizită a avut loc la puțin timp după ce Grădinița „Crai Nou” găzduise un colocviu cu părinții copiilor, pe tema „Copilul și Natura”, cu care prilej directoarea unității, Mariana Mitruț, remarca: „Este o cerință imperioasă pentru părinți de a le imprima copiilor o conștiință ecologică, precum și dorința de a păstra în toate împrejurările un mediu nepoluat care înseamnă o viață curată”.
Prin dialogul viu și antrenant purtat în incinta grădinii botanice între gazdă și oaspeți, preșcolarii au fost ajutați să-și formeze o gîndire pozitivă despre plante, crescute în mediul lor natural, și-au dezvoltat spiritul de observație despre plantarea, creșterea, înmulțirea și ocrotirea plantelor (sute de specii de arbori, arbuști, flori) întîlnite aici, amplasate într-o armonie perfectă ce alcătuiește un peisaj încîntător. Răspunsurile argumentate științific, atît de către educatoare, cît și de către distinsul profesor, au reușit în totalitate să răspundă la curiozitățile copiilor cu privire la plante, a mediului lor de viață și a ocrotirii acestuia.
Această excursie a produs preșcolarilor clipe minunate, de neuitat. Ea a reușit în mod fericit ca în acest cadru natural să repete, să sistematizeze, să generalizeze cunoștințele căpătate la grădiniță despre natură și ocrotirea mediului. Ea a oferit ocazia de trăire a unor stări afective, emoționale, de admirație, generatoare de liniște sufletească, de bună dispoziție, de culturalizare, precum și a unor sentimente de atașament pentru locul natal. (prof. Eduard ȘTRAUB)
Lasă un răspuns