Paul COJOCARU
Broker de asigurare
www.conectasigexpert.ro
Începutul fiecărui an vine, din nefericire, cu scumpiri de preț, aproape în toate domeniile. Se scumpesc alimentele, curentul, gazul, combustibilii și asigurările. O foarte mare perioadă de timp, societățile de asigurare au asimilat vânzarea R.C.A. (Răspunderea Civilă Obligatorie), cu un produs de bază, de la care pot vinde și alte asigurări (clădiri, casco, medicale și altele). Dacă doriți o comparație, este ca un magazin alimentar, unde te duci să cumperi o pâine. Dar, poate pe lângă pâine, s-ar putea să mai cumperi și altceva, dacă magazinul arată îmbietor sau vânzătoarea este amabilă și drăguță.
Apropo de vânzătoarea acestei ,,pâini” (R.C.A.), societățile de asigurare au început să aibă politici foarte diferite. Societățile de asigurare mari și serioase nu mai vor să vândă această ,,pâine” (R.C.A.), datorită faptului că în timp, s-a dovedit a fi un produs nerentabil, care nu aduce profit. Nu s-a renunțat la acest produs, pentru care procedura de aprobare a vânzării acestui produs este foarte lungă și anevoioasă, dar prețul solicitat de acestea este foarte mare în comparație cu o parte a concurenței. Partea foarte bună a acestor societăți este că acest preț mare are ca efect în caz de daună, o calitate a serviciilor foarte bună. În București circulă o vorbă, cum că cel mai bun Casco este R.C.A. unui prieten la o societate scumpă de asigurări.
Pentru aceste societăți, care practicau și până în prezent prețuri mari, creșterea tarifelor nu a fost spectaculoasă, situându-se undeva între 10 și 30%. Segmentul de piață, care a suferit cel mai mult, este cel al tinerilor până în 30 de ani, unde începând cu anul 2013, prețurile au crescut spectaculos de mult. Deci, ca sfat: nu cumpărați autoturisme pe numele copiilor sub 30 de ani, pentru că veți plăti pe R.C.A. mai mult decât pe taxa auto, taxele de înmatriculare și impozit la un loc.
Politica societăților de asigurare, care au vândut R.C.A. ieftine, a fost foarte diferită față de cele care au vândut R.C.A. scumpe.
Dorința foarte mare de a acumula cash flow (bani lichizi) în lunile de vârf de vânzări, cum ar fi decembrie și iunie, dar și în restul anului a dus, inevitabil, la o politică de prețuri relativ mici pe piața de asigurări R.C.A. Deși există o piramidă schematică în asigurări, unde se arată că dacă baza piramidei este cât mai mare ( vânzări cât mai multe), sunt șanse de obținerea unui profit. Plus dorința și speranța acestor societăți de asigurare, ca pe lângă aceste R.C.A., să vândă și alte produse de asigurare cu o rată a daunalității mai mică, deci cu un profit mai mare. Dar pentru a reuși să se mențină în piață, aceste societăți fac din nefericire, rabat foarte mare la calitate. Contractele de colaborare cu service ieftine, cu personal mai slab calificat, piese after market, despăgubiri insuficiente direct către clienți, amânări foarte mari în plata despăgubirilor către unități service și clienți. Având în vedere un număr foarte mare de reclamați către C.S.A. ( Comisia de Supraveghere a Asigurărilor), inclusă din 2013 în A.S.F( Autoritatea de Supraveghere Financiară), a determinat în 2013 luarea de măsuri prin sancționarea mai multor societăți de asigurare, mergând până la suspendarea pentru o scurtă perioadă de timp a uneia din societăți. Toate aceste elemente au făcut ca A.S.F., analizând activitatea acestor societăți de asigurare cu prețuri mici la R.C.A., să impună pe 2014 o majorare cu până la 50 % a prețurilor R.C.A.
Speranța este ca în 2014, calitatea serviciilor oferite către populație de către aceste societăți cu prețuri ,,mici” la R.C.A., să crească. Totuși, în concluzie, din punctul meu de vedere, nu prea există R.C.A. ,,ieftin și bun”, clienții trebuind să aleagă între un R.C.A. ,,ieftin”, care poate crea probleme ulterioare sau un R.C.A. ,,bun”, care să ne asigure o liniște pentru eventualitatea unor evenimente petrecute în trafic.
Lasă un răspuns