• Școala Profesională se va transforma în Grup Școlar Auto • numărul școlilor profesionale din județ va rămîne neschimbat, prin apariția Școlii Profesionale de la Răchitoasa
Oferta liceelor, școlilor profesionale și a celor de ucenici pentru anul școlar 2003 – 2004 va crește cu 23 de clase, însă aceasta nu va fi singura noutate în domeniu. Astfel, absolvenții de gimnaziu vor avea la dispoziție, din toamnă, două noi unități de învățămînt: un grup școlar și o școală profesională. Primul – Grupul Școlar Auto – va funcționa în Onești și este rezultatul transformării Școlii Profesionale din localitate, a cărei ofertă va cuprinde și o clasă a IX-a de liceu, profil tehnic. Învățămîntul profesional va continua să funcționeze în cadrul Grupului Școlar Auto cu clase din domeniul transporturilor și al alimentației publice. În ceea ce privește noua școală profesională, aceasta va fi deschisă, în colaborare cu Asociația „Betania”, în comuna Răchitoasa și va avea trei specializări: bucătar, tîmplar universal și croitor îmbrăcăminte femei. O a treia premieră în domeniu va fi consemnată la Centrul Școlar Bacău, fostul „Macarenko”, care își propune, pentru prima dată, să realizeze două-trei clase de învățămînt profesional normal în domeniul confecțiilor și al tîmplăriei.
Revenind la problema creșterii planului de învățămînt pentru anul școlar viitor, cea mai semnificativă sporire a numărului de clase se va înregistra la Grupul Școlar „Henri Coandă”, care intenționează să ofere în plus nu mai puțin de patru clase cu profil teoretic.
Dintre cele trei colegii naționale din Bacău, singurul care își va menține numărul de clase de anul trecut va fi Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu”. Conducerea de la „Ferdinand I” a anunțat că intenționează să renunțe la o clasă, în timp ce Colegiul Național „Vasile Alecsandri” își va suplimenta oferta cu două clase, „mișcare” explicată de creșterea numărului de opțiuni ale elevilor de clasa a VIII-a. Tot la capitolul „creșteri” se va înscrie și Liceul Pedagogic, care va avea o clasă în plus comparativ cu anul școlar 2002 – 2003. Liceul Catolic „Sf. Iosif” a optat pentru transformarea a două clase de „teologic” în clase „teoretice”, Liceul „Mihai Eminescu” își menține constantă cifra de școlarizare la clasa a IX-a, pentru ca Grupul Școlar „N. V. Karpen” să schimbe specializarea a trei clase din „tehnician electrotehnist” în „operator tehnică de calcul”. Grupul Școlar „Dumitru Mangeron” a renunțat la singura clasă cu profil „teoretic” în favoarea unei clase de „tehnician în transporturi”, Colegiul Tehnic „Anghel Saligny” va avea același număr de clase la toate specializările, în timp ce la Grupul Școlar „Letea” va dispărea o clasă cu profil tehnic, dar vor apărea alte două clase de „industrie alimentară”. O propunere oarecum paradoxală, dat fiind numărul redus de profesori de specialitate, care și acum au ore suplimentare pînă la refuz, a venit dinspre Liceul Economic, care dorește mărirea ofertei de la „servicii” cu două clase.
„Mișcări de trupe” și în județ
De schimbarea ofertei pentru anul școlar viitor nu au scăpat nici grupurile școlare din județ. Motivul principal: alinierea planului de școlarizare la cerințele pieții muncii. Astfel, Grupul Școlar „Ion Borcea” din Buhuși va avea o clasă „teoretică” mai puțin, Grupul Școlar Construcții de Mașini din Dărmănești își va îmbogăți oferta cu o clasă de „resurse naturale”, în timp ce Grupul Școlar „Arte și Meserii” din Onești a renunțat de tot la clasele teoretice. Grupul Școlar Forestier din Comănești își va menține constant numărul claselor de-a IX-a cu profil teoretic, dar va schima o clasă de „servicii” pe una de „tehnician în prelucrarea lemnului”, pentru ca Grupul Școlar „Grigore Cobălcescu” din Moinești să-și diminueze planul de școlarizare cu 28 de locuri, după ce a renunțat la două clase cu profil de „resurse naturale” și a înființat o clasă de „tehnician activități financiar-contabile”. Grupul Școlar Agricol Hemeiuși își va spori oferta cu două clase – una de „operator tehnică de calcul” și una de „tehnician agricol”, în timp ce grupurile școlare „Alexandru Vlahuță” din Podu Turcului, respectiv „J. M. Elias” din Sascut își vor păstra intacte planurile de școlarizare. În ceea ce privește școlile profesionale și cele de ucenici, acestea vor funcționa după același principiu al calificării în meserii cerute pe piața muncii. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns