• un ordin al ministrului sănătății îi obligă pe toți salariații să facă un examen medical la angajare • persoanele cu funcții importante, aflate în viața politică sau socială, trebuie să mai susțină și un test de inteligență, unul psihologic și, la nevoie, și unul psihiatric • șefii județului nu știau că trebuie să reia testele, dar promit să meargă la psiholog
Un ordin al ministrului sănătății Daniela Bartoș îi obligă pe toți angajatorii, fie ei societăți private sau instituții publice, să-și testeze posibilii salariați. Dacă medicii, profesorii, juriștii sau muncitorii simpli sînt obligați doar la examene medicale înainte de angajare, la demnitari cerințele sînt ceva mai complexe.
În ordinul ministrului se spune clar care sînt obligațiile persoanelor cu funcție de decizie. Funcționarii publici aflați temporar într-o funcție din viața politică sau socială, cu atribuții de interpretare și aplicare a legilor, trebuie să facă examen medical la un doctor de medicina muncii. În plus, înainte de angajare, demnitarii mai trebuie să treacă un examen psihologic, în care se regăsește un test pentru stabilirea coeficientului de inteligență, un test de comportament și unul de personalitate. Dacă psihologul crede că ceva scîrțîie, are dreptul să-i trimită pe cei care aspiră la funcții înalte și la un psihiatru. Nu de alta, dar ministrul sănătății a considerat că e mai bine ca un specialist în domeniu să-și dea OK-ul. Și, dacă nu-i mulțumit de prestația pacientului, să-l trimită la plimbare.
Nici unul din șefii județului nu știa că trebuie să facă aceste teste. Unii nu știau deloc despre ce-i vorba, în timp ce alții aveau o vagă idee, dar bănuiau că testele se fac doar la angajare. Situație în care lucrurile erau simple ca bună ziua: cînd au fost numiți pe funcții nu exista actul emis de Daniela Bartoș, așa că acum nu mai trebuia să treacă retroactiv prin chinurile acestor verificări. O citire mai atentă a actului normativ arată că lucrurile stau, de fapt, altfel. După condițiile impuse la angajare, se precizează că unele examene trebuie repetate anual. Persoanele cu funcție de decizie sînt obligate să facă în fiecare an examenul clinic general și testul psihologic. De testul psihiatric nu se spune nimic în mod expres. Dar nimeni nu poate băga mîna în foc că, după doi ani de stres într-o funcție cu mari răspunderi, care implică surmenaj pe măsură, psihologul, dornic să se convingă de rezistența mentală a „subiecților”, nu le va sugera demnitarilor noștri să bată și pe la ușa psihiatrului. Măcar de probă. Nu de alta, dar o verificare în plus nu strică nimănui. Psihologul este, pînă la urmă, cel care decide.
Noi nu ne-am propus însă să facem anchetă în rîndul demnitarilor, să vedem dacă sînt sau nu în regulă la acest capitol. Intenția noastră a fost să aflăm dacă știu că au și o asemenea obligație. Și mai interesante au fost reacțiile lor. Unii au părut intrigați la auzul psihiatrului, alții curioși de ce urmează. Un lucru e cert: șefii județului trăiau cu impresia că fiind vorba de un ordin al ministrului sănătății, ei nu trebuie să-i urmeze prevederile în mod expres. „Da, aceste examene trebuie făcute la angajare și, după aceea periodic. Oricum, aceste controale trebuie suportate de către angajator. Toată lumea trebuie să se supună acestor verificări. dacă anul acesta a mai fost sau nu de tranziție, de acum înainte ordinul trebuie respectat, pentru că ne apropiem de legislația europeană. E drept, legislația nu a fost foarte bine cunoscută de toată lumea”, ne-a declarat Angela Aflorei, director adjunct al Direcției de Sănătate Publică.
Prefectul Radu Cătălin Mardare nu știa despre obligativitatea acestor testări, însă, cel puțin în ce privește examenele pur medicale, chiar s-a arătat dornic să le facă din nou, ca să se convingă cum mai stă cu sănătatea. Gheorghe Hură, secretarul general al Prefecturii, știa că examenele trebuie făcute doar la angajare. Cît despre obligația de a repeta controalele, el a spus că „acum trebuie să luăm legătura cu DSP, să vedem cum facem. Eventual să facem o programare”. „Noi avem timp de teste, cînd este atîta treabă”, a venit replica lui Dumitru Brăneanu, vicepreședintele Consiliului Județean Bacău. După cîteva explicații și el a spus că „îl facem, dacă-i ordin. Dar mai la toamnă, după concedii”, a explicat Brăneanu rîzînd. Pînă la urmă, vicepreședintele a revenit asupra deciziei inițiale, pentru că Stelian Gherghelescu, directorul de personal al CJ Bacău, chemat între timp să confirme dacă există un ordin al ministrului cu asemenea precizări, a afirmat că-i nu-i nevoie decît la angajare. Probabil pînă se vor pune de acord șefii județului dacă să meargă la psiholog sau nu va mai trece ceva vreme. Deși un control în plus n-ar strica nimănui. (Eduard ADAM)
Lasă un răspuns