Rugaciunea Tatal nostru contine sapte cereri care se pot constitui într-un îndreptar al cererilor adresate lui Dumnezeu, toate acestea deschizind perspectiva zilei a opta, ca împlinire a raspunsului la viata noastra, ea însasi o întrebare. De asemenea, este numarul euharistic ce ne aduce aminte de Hristos, „Piinea ce s-a coborit din cer”, pentru a hrani multimile cu hrana trupeasca si sufleteasca, este numarul împlinirii pamintesti si al deschiderii catre hrana spirituala euharistica, ihtis fiind simbolul lui Hristos. Înmultirea celor cinci piini si doi pesti ne duce cu gindul la Hristos Cel în doua firi, Care Se reveleaza în cinci taine obligatorii. Tot ca simbol euharistic, cifra sapte apare în tabloul nuntii din Cana Galileii, unde Hristos, rugat de maica Sa, preface apa în vin, în cele sase vedre puse pentru spalarea iudeilor, al saptelea vas fiind Însusi templul trupului Sau din rana caruia va curge vinul euharistic al iertarii pacatelor neamului omenesc.
Izgonirea celor sapte diavoli din trupul Mariei Magdalena ne duce cu mintea la lista lui Ioan Cassian, cu cele sapte pacate capitale care distrug, îmbolnavesc din interior fiinta umana: lacomia, preacurvia, iubirea de arginti, tristetea, minia, acedia si slava desarta. De asemenea, nu putem trece cu vederea faptul ca acestea se constituie într-un tot unitar interdependent cu putere distructiva asupra fiintei umane, cu scopul de a o opri din urcusul ei spre Dumnezeu, iar la polul opus se afla un alt grup de sapte, însa de data aceasta de daruri ale Duhului Sfint care împodobesc fiinta umana deschizind-o spre comuniunea cu Dumnezeu. Astfel, aceste doua grupuri de cite sapte, prin conlucrare cu sufletul omului îl pot determina sa urce sau sa coboare, sa se îndumnezeiasca sau sa se demonizeze. Sapte este si numarul interventiilor de pe cruce ale Mintuitorului: „Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai parasit?”; „Astazi vei fi cu mine în rai”; „Nu le socoti lor pacatul acesta”; „Femeie, iata fiul tau, Fiule, iata mama ta”; „Mi-e sete!”; „Parinte, în miinile Tale încredintez duhul Meu”; „Savirsitu-s-a”. Numarul acestora poate fi pus în legatura cu unele practici ascetice monahale, voturi ale tacerii, ce impun rostirea unui numar limitat de pina la sapte cuvinte pe zi.
În Apocalipsa, cifra sapte apare de patruzeci de ori. Ea este cifra Satanei ce cauta sa imite pe Dumnezeu, însa nereusind decit sa desfigureze, sa uriteasca si sa dezbine armonia creatiei; e numarul capetelor Fiarei apocaliptice (Apocalipsa 13,1); este numarul unei totalitati în miscare sau al unui dinamism total, ca atare, constituindu-se a fi cheia de întelegere a Apocalipsei (sapte biserici, sapte stele, sapte duhuri ale lui Dumnezeu, sapte peceti, sapte sfesnice, sapte trimbite, sapte capete, sapte pedepse, sapte potire, sapte împarati).
În cultul Bisericii, sapte este numarul Sfintelor Taine, dar si al Laudelor bisericesti care sunt rastimpuri din zi în care sufletul omului are nevoie de rugaciune. E împartirea timpului dintr-o zi în tot atitea parti, în încercarea de a-l sfinti si rascumpara prin invocarea numarului Duhului Sfint. Liturghia ne ajuta sa gustam crimpeie din Liturghia cosmica a zilei a opta, de aceea ea uneste cerul cu pamintul si ne uneste pe noi cu Dumnezeu, fiind în acelasi timp încununarea celor sapte Laude. sapte saptamini este perioada Postului Mare, pe care o petrecem în asteptare si nevointa duhovniceasca pina ne vom întilni cu Hristos Cel înviat, Care deschide timpul si destinul omului spre ziua a opta. sapte cruci strajuiesc biserica, aratind ca Duhul Sfint salasluieste în ea, într-o continua cincizecime, pina la Parusia ce va fi anuntata de crucea a opta, semnul Fiului Omului. Sapte reprezinta totalitatea vietii morale, însumind cele trei virtuti teologice si cele patru virtuti cardinale: smerenia, cumpatarea, dreptatea si puterea. sapte reprezinta, de asemenea, etapele cresterii biologice a omului: embrionara, pubertatea, adolescenta, tineretea, maturitatea, senectutea si moartea, a opta etapa deschizindu-l spre o crestere epectatica a unei permanente împartasiri din iubirea intra-treimica a lui Dumnezeu.
Toata aceasta paleta simbolica subliniaza o data în plus valentele complexe ale lui sapte, ca cifra ce are puterea de a încorpora fortele Universului în care ne miscam si suntem si de a le deschide dinamic spre învesnicire. Omul însusi sta sub semnul lui sapte prin cele sapte puncte esentiale ale corpului sau, iar pecetluirea lor prin Taina Maslului nu numai ca îl reabiliteaza psihosomatic pe om, redindu-i sanatatea întregii fiinte, ci îl deschide spre Dumnezeu printr-o continua înnoire epectatica, tamaduitoare. Maslul corecteaza alterarea modului de existenta umana în raportul ei cu Dumnezeu, redindu-i capacitatea de a fi orientata în mod natural catre El, prin toate facultatile sale.
† Ioachim Bacauanul
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului si Bacaului
Lasă un răspuns