Foarte puțini posesori de carduri știu cu adevărat cum trebuie să acționeze în timp util, în cazul furtului sau în alte situații legate de plata electronică. Site-ul NO-CASH publică un set de sfaturi utile încă din momentul în care intrați în posesia cardului.
• Cum se obține un card?
Pentru a obține un card trebuie îndeplinite mai multe condiții. Tot ce aveți de făcut este fie să contactați administratorul dumneavoastră de cont, fie, în cazul în care el nu există, să consultați pe Internet sau la bănci oferta completă legată de emiterea unui card și criteriile de selecție. Cînd primiți cardul trebuie să îl semnați imediat pe verso, pe banda destinată semnăturii autorizate. Împreună cu cardul, veți primi un plic sigilat care conține PIN-ul. Va trebui să memorați acest număr, din patru cifre, care constituie codul secret de acces la toate terminalele electronice.
• Unde poate fi folosit un card?
Cardul poate fi utilizat în locuri și moduri extrem de diferite:
– la ghișeele băncii, pentru retrageri de numerar, prin prezentarea cardului și a buletinului de identitate sau pașaportului.
– la comercianți (magazine, restaurante, hoteluri, agenții de voiaj etc.)
– la ATM-uri, pentru retrageri de numerar în valuta țării respective pe baza identificării prin codul PIN. Cînd introduceți cardul în ATM, puteți alege limba de consultare dorită. ATM-ul va remite suma cerută, cardul și, de cele mai multe ori, chitanța (documentul de confirmare a tranzacției).
– puteți rezerva o cameră de hotel foarte ușor folosind cardul. Cînd ajungeți la hotel, la înregistrare, o sumă aproximativă va fi rezervată pe contul dumneavoastră. La plecare, veți semna chitanța rezultată din imprinter sau din terminalul POS.
– se pot plăti taxele locale.
– se pot achita utilitățile publice și abonamentele la cablu, telefonie etc.
• Cum utilizez cardul în siguranță?
Pentru a folosi cardul în condiții de maximă siguranță rețineți următoarele sugestii:
– scrieți numărul de card și țineți-l separat de card – veți avea nevoie să transmiteți această informație băncii dacă vă pierdeți cardul sau dacă vă este furat.
– codul PIN primit în plicul sigilat trebuie distrus imediat după ce l-ați memorat.
– nu scrieți codul PIN nicăieri și nu îl divulgați nimănui. Oricine vă cunoaște numărul de card și codul PIN vă poate folosi cardul fraudulos.
– cardul trebuie luat din ATM imediat după efectuarea tranzacției, altfel va fi reținut.
– rugați întotdeauna comerciantul să utilizeze imprinter-ul sau terminalul POS în fața dumneavoastră pentru a evita tipărirea mai multor chitanțe.
– verificați cardul cînd îl primiți înapoi de la comerciant.
– verificați suma și valuta înscrise pe chitanța înainte de a o semna. – păstrați chitanțele de cumpărare sau de retragere de numerar pentru fiecare tranzacție pentru a le recunoaște pe extrasul dumneavoastră.
– verificați extrasul de cont imediat după ce îl primiți și comparați-l cu chitanțele.
– dacă nu sînteți siguri de securitatea unui „site”, evitați să folosiți cardul pe Internet.
– nu uitați să anulați rezervările la hotel, cerînd un cod de anulare cu minimum 24 de ore înainte de data rezervării.
– înainte de a pleca într-o călătorie mai lungă, nu ezitați să verificați contul curent.
– păstrați întotdeauna cardul într-un loc sigur și nu îl lăsați la vedere. – pentru confortul dumneavoastră, este recomandabil să notificați băncii emitente orice schimbare în datele personale.
– anuntați imediat pierderea, furtul sau distrugerea cardului folosind numărul de telefon al serviciului de asistență.
• Ce se întamplă dacă uit PIN-ul?
Luați legătura cu banca emitentă a cardului care vă poate oferi oricînd același PIN.
• Ce trebuie să fac în caz de pierdere, distrugere sau furt al cardului?
În acest caz, trebuie să anuntați imediat blocarea, pentru a evita orice fraudă, folosind numărul de telefon al serviciului de asistență oferit anterior de banca emitentă. Pentru identificarea cardului dumneavoastra, veți fi rugați să mentionați cîteva detalii esențiale precum numele deținătorului de card și numărul cardului. Dacă nu vă amintiți numărul cardului, veți fi rugați să dați alte detalii: numele mamei înainte de căsătorie și data nașterii. Pentru propria dumneavostră siguranță, dacă sînteți aproape de bancă și puteți anunța pierderea sau furtul, în timpul orelor de program ale băncii, este de preferat să vă duceți la bancă pentru a da un ordin scris de blocare a cardului. Dacă anuntați blocarea telefonic, va trebui să dați un ordin scris în maximum o zi lucrătoare, prin fax sau venind la bancă, altfel ordinul telefonic va fi anulat.
• Cum procedez dacă nu sînt sigur(ă) că am pierdut cardul?
În acest caz, îl puteti bloca temporar și, în acest fel, opriți folosirea lui frauduloasă pentru toate tranzacțiile care necesită autorizare. Acest tip de blocare implică riscuri pentru tranzacțiile la comercianți care nu necesită autorizare, de obicei tranzacții cu sume mici. Dacă doriți să suspendați cardul definitiv, pentru că bănuiți că cineva îl folosește în mod fraudulos, puteți cere să fie pus pe „Stoplist” (națională sau internațională, după caz). În acest caz, cardul nu mai este valabil pentru nici o tranzacție și trebuie să fie reținut de comerciant sau de bancă în momentul în care este prezentat. Cum nu puteți anula această blocare, trebuie să cereți un nou card la sucursala dumneavoastră.
• Cum se reînnoiește un card?
Cardul pe care îl dețineți este reînnoit automat și îl puteți ridica de la sucursala dumneavoastră cu două săptămîni înainte de data expirării. Trebuie să aduceți cardul vechi, pentru a putea fi distrus în siguranță. Noul card va avea același număr și același cod PIN. Cu două săptămîni înainte de data expirării, veți primi o scrisoare din partea băncii, pentru a vă reaminti să vă ridicați noul card. Vechiul card poate fi folosit pînă în ultima zi a lunii indicată pe el.
• Ce fac cînd o tranzacție este neclară?
În situația în care nu sînteți de acord cu o tranzacție pe card, indicată pe extrasul de cont, trebuie să contactați sucursala dumneavoastră pentru a vă informa. Dacă aveți chitanțele, le veți lua cu dumneavostră, pentru a putea da toate detaliile necesare administratorului de cont.
• Cînd poate un comerciant să refuze plata prin card deși are afișate logo-urile AMEX, DinersClub, Europay sau VISA?
În cazul în care cardul este nesemnat, comerciantul are obligația de a nu accepta cardul la plată. Semnătura trebuie efectuată chiar la momentul emiterii cardului în fața administratorului de cont.
• Cine poate utiliza cardul în numele firmei?
Banca al cărei client sînteti vă poate elibera cîte un card pentru fiecare angajat desemnat de firma dumneavoastra (posesor desemnat).
• Cum pot diminua riscul de fraudă din partea propriilor salariați?
Banca emitentă vă oferă posibilitatea de a stabili plafoane de retragere de numerar ca și plafoane pentru operațiunile de cumpărare pentru fiecare posesor desemnat de dumneavoastră. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns