N-as fi banuit nici in ruptul capului ca un demers cultural, cu o stacheta spirituala foarte inalta, poate aduna atita lume, cita s-a strins la Centrul „George Apostu” in ziua de debut a „Simpozionului national de estetica”. Asta pentru ca presa si televiziunile noastre vuiesc de fiecare data cind vreun roman „ne face tara de ris”. Cind e vorba de cultura, de spiritualitate, dimpotriva, tac chitic. Lumea insasi nu pare dispusa sa sacrifice o seara de manele, fotbal sau scandal politic pentru a asculta alocutiunile elevate ale unor academicieni, un concert de muzica preclasica sau pentru a asista la vernisarea unei expozitii de arta plastica , propusa de un pictor care-si asuma cu totul alte norme decit ilustrarea fada a realitatii. Faptul ca un public compact a suportat cu stoicism patru ore de abundenta oferta culturala, fara sa se miste, deconcerteaza. E un semn ca lumea s-a saturat de panarame si cauta altceva. Ceva care sa opereze asupra sensibilitatii si sufletului omenesc. Cauta frumosul si intelesurile lui in stare pura. Ori, tocmai un asemenea scop a tintit Centrul cultural „George Apostu”, ca mesager metafizic al unor personalitati frapante prin prestatia lor publica in arealul gindirii romanesti. „Spectacolul cartii” (cum a fost subintitulata prima parte a manifestarii), ne-a pus fata in fata cu membrii ai sectiei de filosofie, teologie, psihologie si pedagogie ai Academiei Romane, in postura de comentatori ai unor carti incitante prin bogata lor investigare a gindirii umane. Profesorul Alexandru Boboc a prezentat succint „Istoria esteticii romanesti” de Grigorea Smeu, „Filosofia culturii” de Marin Aiftinca, „Fundamentele pedagogiei. Texte si pretexte” de Venera Mihaela Cojocariu si propria sa traducere din filosofia lui Leibniz – „Characteristica universalis”, repunind in circulatie un ginditor care a fundamentat „teoria monadelor”. Criticul Constantin Calin a facut o fastuoasa prezentare a cartii „Membrii Academiei Romane din judetul Bacau”, scrisa de Liviu Marchitan si Ion Mitrea. La rindul lui, Valentin Ciuca a pus in circulatie trei albume de arta plastica, privitoare la „Iasii intre medieval si modern”, la pictura lui Marcel Guguianu si Doru Maximovici, iar Ion Pogorilovschi un „Album Brancus – Sophrosyne sau Cumintenia pamintului” si un Album Marin Gherasim – „A patra dimensiune”. Noua carte a poetului Dan Petrusca „Toate-s cam de pe cind” (poeme care nu s-au bucurat de un discurs critic propriu-zis) a cucerit inimile prin recitalul sustinut de Geo Popa. Personal, ii port o mare admiratie si prietenie acestui tulburator poet erotic, care lumineaza tainicele intelesuri, sentimentele si frumusetile puritatii iubirii, pe alte dimensiuni decit cele declarative sau metaforic – obsesive intilnite in literatura lumii. Din fericire, soarta cartilor e uneori legata de intimplare, de simplu fapt ca iti cad sub mina. Dar, nimic nu le impiedica sa te gaseasca, daca trebuie sa le intilnesti.
Toate aceste demersuri au fost gindite in contrapunct cu un concert de mare rafinament interpretativ, sustinut de „Trio Syrinx” (Dorel Baicu – flaut, Marius Miu – oboi si Pavel Ionescu – fagot). Repertoriul asumat ne-a purtat de la preclasicii Prowo si Teleman la clasicii Haydn si Mozart. Seara a fost incheiata la Galeria de arta a Centrului Cultural „Goerge Apostu” cu expozitia pictorului Mihai Chiuaru, un proeminent artist, care investigheaza teritoriul plastic intr-o maniera extrem de originala. Figuri hieratice populeaza zone cromatice informe, in spatii dense de culoare albastra , rosie sau gri, in cicluri suprinzatoare cum sint cele denumite „Capriciu”, „Grotesca” si „Agapa”.
Despre cea de-a doua zi a „Simpozionului national de estetica” si despre recitalul Ion Caramitru – Johnny Raducanu, in numarul urmator al ziarului nostru.
Vasile PRUTEANU
circe a zis
domnul geo popa a citit cat se poate de gresit poeziile domnului dan petrusca. pacat ca domnul petrusca a avut prea mult bun simt si nu l- a corectat in acest timp.