Testul grilă la fizică, un dezastru
Mai mult sau mai puțin eficiente, simulările de bac au avut drept scop atît pregătirea elevilor pentru examen, cît și descoperirea eventualelor nereguli privind modul de organizare și desfășurare a bac-ului. Pe lîngă faptul că s-au strecurat greșeli în cerințele problemelor și în bareme, la testele de tip grilă modul de completare a răspunsurilor este total ineficient. Fizica a dat cea mai mare bătaie de cap în acest sens. Fără a ține cont de emoțiile care apar în mod normal în cazul unui examen, cei din minister ne-au încărcat mințile și așa stresate cu niște instrucțiuni aberante, de care ne-am lipsi bucuroși. În cazul fizicii, spre exemplu, candidatul a avut de ales două arii tematice dintre: A. Mecanică, B. Electricitate și Magnetism, C. Termodinamică și Fizică Moleculară și D. Optică, fiecare dintre aceste arii conținînd 23 de itemi. Toți itemii au fost obligatorii, cu excepția itemului 23, care va fi ales o singură dată pentru cele două arii tematice la care se optează. Și dacă acum se înțelege cît de cît această cerință, elevilor le-a fost mai greu să priceapă.
Și, pentru că ar fi fost mult prea simplu să se bifeze doar răspunsurile corecte, s-a hotărît ceva mai „tare”: pentru fiecare item, candidații trebuie să completeze pe foaia de examen răspunsul pe care îl consideră corect cu simbolul „o”, iar răspunsurile considerate greșite, cu simbolul x. Să nu mai amintim de faptul că cerințele au fost numerotate de la 1 la 23 pentru fiecare item, iar elevul pe foaia de examen trebuie să renumeroteze cerințele celui de-al doilea item cu numere de la 23 la 45. Care este prima reacție în astfel de cazuri? În mod normal, întrebi profesorul supraveghetor. Numai că acesta fie îți taie piuitul cu un: ” Nu ai învățat să citești?”, sau îți dă niște indicații de te doare capul. Pe lîngă acestea, candidații au mai fost băgați în ceață cu încă o chestie: cum își dau seama corectorii de itemii aleși, pentru că nu este nicăieri specificat acest amănunt? Și, dacă cineva s-a încumetat să întrebe, iată cam ce răspuns a primit din partea supraveghetorului: „Păi, la toți itemii sînt aceleași răspunsuri. Altfel cum ar putea fi? Nu aveți pic de logică!”. Acum urmează replica noastră: „Haida de!”. Tot amețiții de elevi trebuie să aibă grijă să specifice undeva acest lucru. Să ni se ierte îndrăzneala, dar sînt niște reguli atît de idioate, de ne vine rău. Cînd te gîndești cît de simplu se putea rezolva! Să dăm un exemplu: se făceau două tabele pentru fiecare item, cu numere de la 1 la 23 în ambele cazuri și în mod cît se poate de lejer, bifarea răspunsului corect se făcea cu simbolul „X”. Cu asta se rezolvau toate neclaritățile. Dar de ce să fie simplu, cînd poate fi complicat? (Roxana POPA)
Lasă un răspuns