Sîntem la sfîrșitul lunii noiembrie. Tezele au început. Pregătirile particulare s-au înmulțit. Ce semnificație mai poate avea timpul liber pentru adolescenții din clasele terminale? Bineînțeles, mă refer la majoritatea elevilor, cei care vor cel puțin să promoveze bacul.
Mulți dintre elevi s-au apucat din timp de învățat, încă din vacanța de vară. „Ce fraier!”, ar spune unii invidioși, care nu și-ar fi lăsat nici în ruptul capului seara de bairam pentru lectura romanului „Ion” de Liviu Rebreanu!
Toți ne pricepem la teorie și am putea cu toții să fim de părere că trebuie doar să știi cum să-ți organizezi timpul. Mai ales dacă ai fost conștiincios de-a lungul celor trei ani de liceu de pînă acum. Bineînțeles, nici acum, în ultimul an, nu e prea tîrziu să te apuci să reiei materia, să citești romanele prevăzute de programa de bac, dar ai într-adevăr nevoie să depui un efort care va răscumpăra, pe drept cuvînt, toate zilele însorite ale vacanțelor pierdute.
Alin Vidineac, student în anul III la Facultatea de Drept, este de părere că „deși bacul e o treaptă importantă din viața fiecăruia, asta nu înseamnă că trebuie să devii robul cărții, astfel încît să realizezi într-un an ceea ce nu ai realizat în trei. E bine să iei examenul de bacalaureat ca pe o prioritate, dar în viața elevului de clasa a XII-a își pot găsi locul și alte activități extracurriculare, ce pot fi îndeplinite cu succes”. Numai că Alin a terminat de vreo trei ani bacul și îi este poate mai ușor să vorbească acum, decît nouă, care abia îndrăznim să aderăm la statutul de boboc de facultate! Stăm și ne gîndim la acele momente decisive, cînd ne vom pune în valoare toate cunoștințele acumulate în patru ani de zile. Și toate eforturile, nopțile nedormite și banii părinților își vor găsi justificare în zilele examenelor. Prezența de spirit, stăpînirea emoțiilor, concizia, atenția vor avea mare importanță și-și vor spune cuvîntul privind personalitatea noastră de licean, formată și dichisită pe băncile școlii.
Un mod ideal de organizare a timpului ni-l expune și Sorana Secu, elevă în clasa a XII-a :”Ideal este să nu te lași presat de timp, să nu devii sclavul orelor, zilelor, lunilor. Printre pregătiri (sau orele destinate studiului personal), lucrări de control, teze, eventual organizarea vreunui concurs sau bal (al bobocilor, de exemplu!), un elev inteligent și isteț își găsește timp și pentru odihnă și prieteni. Deși sînt mulți care întrețin isteria clasei terminale de liceu, eu cred că nu trebuie să disperăm, fraților! Știți voi, grăbiți-vă încet!”
Într-adevăr, odihna este esențială pentru elevul clasei a XII-a. Cel puțin o oră de somn după-amiaza este absolut necesară, mai ales dacă studiul se prelungește în noapte. Căci mulți dintre adolescenți mi-au mărturisit că reușesc să învețe și să rețină mult mai mult pe timpul nopții. Cum rămîne însă cu școala, cu trezitul de dimineață? Nici să ajungem la surmenaj, căci nu sîntem nici primii și nici ultimii care susțin un examen de bacalaureat, totuși! Așa că eu zic să revenim cu picioarele pe pămînt, să ne străduim să respectăm un program, în care să fie inclusă lectura romanelor cerute, studiul de cel puțin 2-3 ore în zilele cînd este preconizată o pregătire particulară. Să ne dozăm energia și concentrarea doar asupra lucrurilor importante din viața noastră de elev de clasa a XII-a. (Ioana PAVEL)
Lasă un răspuns