Nici o asociație fără personalitate juridică (familială) sau persoană fizică nu și-au manifestat intenția de a obține eșalonări la plata datoriilor restante către stat. În afară de societățile comerciale, Ordonanța de Urgență 40/2002 le dă dreptul și acestor mici întreprinzători la eșalonarea datoriilor, reducerea penalităților, scutiri de majorări de întîrziere sau amînări la plată. Procedura se face pe baza unui punctaj ce rezultă din comportamentul economic anterior, balanța comercială din perioada în care s-au acumulat datoriile și debitele pe care le are de încasat persoana fizică sau asociația familială. Maricel Radu, purtător de cuvînt al Direcției Generale a Finanțelor Publice Bacău, precizează că, deși nu au solicitat reeșalonări, „există astfel de agenți economici cu datorii la bugetul de stat”.
Familia trebuie să-și dea acordul
Asociațiile familiale care doresc să solicite înlesniri la plata obligațiilor bugetare restante la bugetul de stat trebuie să depună o cerere la administrația financiară la care sînt înregistrate ca plătitoare de impozite și taxe. Documentul trebuie să specifice denumirea asociației, codul fiscal sau codul unic de înregistrare, sediul, numărul și data autorizației de funcționare (sau contractul de asociere), numărul contului bancar și datele de identificare ale reprezentantului asociației. Acesta trebuie să precizeze suma solicitată la înlesnire, defalcată pe categorii de impozite și taxe, pe ani calendaristici. Separat, trebuie menționate majorările de întîrziere și penalitățile de întîrziere, numărul de luni pentru care se solicită amînarea sau eșalonarea, cu precizarea termenului de grație. Înlesnirile se acordă pentru debitele restante la sfîrșitul anului trecut plus majorările de întîrziere și penalitățile calculate. De asemenea, OU40/2002 se referă și la datoriile acumulate în acest an, iar asociațiile pot beneficia de aceleași înlesniri. La evaluarea cererii vor fi punctate și cauzele pentru care nu s-au achitat datoriile și o prezentare a măsurilor de redresare financiară, document care trebuie semnat de toți membrii asociației, nu numai de reprezentantul fiscal al acesteia. Alte elemente care contează sînt totalul impozitelor declarate, diferențele de obligații la buget constatate prin control fiscal și situația plăților și obligațiilor din anii trecuți și 2003.
Persoanele fizice care desfășoară activități independente pot, la rîndul lor, să apeleze la procedurile de înlesnire la plata datoriilor restante la 31 decembrie 2002 și dobînzile de întîrziere și penalitățile de întîrziere aferente. Cererea pe care trebuie să o depună o persoană fizică este mult mai puțin complicată ca în cazul firmelor și asociațiilor familiale. Trebuie precizate doar cauzele ce au produs datoriile, suma solicitată la înlesnire și numărul de luni în care solicitantul dorește să-și stingă debitele. Cererea va conține copii după autorizația de funcționare, declarația specială și de venit global, decizia de impunere, certificatul de înregistrare la Oficiul Registrului Comerțului, ultimul act de control fiscal și după contul fiscal pe ultimii doi ani. În plus, întreprinzătorul trebuie să informeze despre starea materială a sa și a membrilor familiei sale, bunurile mobile și imobile pe care le dețin. Mai sînt necesare certificatul fiscal eliberat de Consiliul local și o adeverință eliberată de aceeași instituție, după modelul și procedura prevăzute pentru acordarea ajutoarelor bănești. Persoana fizică mai are de depus o declarație pe proprie răspundere privind veniturile și bunurile pe care le are, un angajament de plată și orice alt document ce ar putea fi util în evaluarea cererii.
Datornicii fără afaceri trebuie să-și declare primele pe care le-au luat
Înlesniri la plată pot obține și persoanele fizice, altele decît cele care desfășoară activități independente. Aceste persoane trebuie să depună cereri de eșalonare sau scutire la plata penalităților sau majorărilor de întîrziere însoțite de copii după titlul executoriu, certificatul fiscal cu toate datoriile și după documentele care atestă eventuale incapacități de muncă. Mai sînt necesare acte care dovedesc veniturile debitorului și ale membrilor familiei sale (adeverințe de salariat/convenție civilă, cupon de pensie, șomaj, declarație notarială pe propria răspundere de atestare a lipsei veniturilor, adeverințe de la Consiliul local dacă figurează cu ajutoare sociale). Finanțiștii mai solicită detalii referitoare la alte venituri (dividende, premii, prime etc) și adeverințe de la Consiliul local privind venitul agricol.
În cazul persoanelor fizice și asociațiilor familiale, după depunerea cererii de înlesnire la plata datoriilor restante, inspectorii vor face verificări la domiciliul sau la sediul solicitantului. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns