Performanțele economiei românești și capacitatea de a răspunde presiunii concurenței și forțelor pieței muncii din Uniunea Europeană (UE) sînt direct condiționate de calitatea factorului uman și adaptarea structurală a forței de muncă. Un loc important între măsurile prefigurate de programul guvernamental este ocupat de acțiunile destinate creșterii nivelului calificării forței de muncă concomitent cu recalificarea sa, pentru a corespunde cererii de pe piața forței de muncă.
Auditul calificărilor realizat de Observatorul Național din România
a arătat că mediul de afaceri se modifică rapid, rezultînd nevoi de
noi calificări și nevoi de creștere a productivității, dar cele mai multe
întreprinderi se bazează pe strategii pasive de ajustare (reduceri
de personal, rezolvarea nevoilor de abilități prin resurse interne
existente), în locul promovării dezvoltării active a personalului
existent și recrutarea de noi angajați. „Disponibilizările s-au efectuat
mai ales în rîndul muncitorilor mai puțin calificați. Specialiștii cu
înaltă calificare din servicii și comerț își schimbă cu ușurință
locurile de muncă. Există un deficit de specialiști în domeniul
producției si întreținerii, care să corespundă nivelului actual al
dezvoltării tehnologice, dar se apreciază ca aceasta este o situație
temporară. Instruirea este realizată mai ales de marile companii din
sectoarele în creștere (sectorul financiar, utilități, hoteluri și
catering), favorizînd personalul cu educația cea mai înaltă”, se arată în studiu. O abordare sistematică a instruirii, acolo unde aceasta este parte a strategiei de dezvoltare, se poate observa însă doar în o treime din companiile care își instruiesc personalul.
În ceea ce privește șomajul, „Analiza comună a priorităților privind
ocuparea forței de muncă din România”, semnată de Comisia
Europeană și Guvernul României, indică niveluri mai ridicate în
mediul urban. Rata șomajului în rîndul tinerilor este mai ridicată
decît cea în rîndul adulților, iar diferența între rata șomajului
celor cu educație superioară și a celor cu nivel educațional mai
scăzut, rămîne încă mare.
Obiectivele programului
Obiective specifice:
– Dezvoltarea abilităților forței de muncă, pentru a deveni mai
adaptabilă la schimbările structurale, corespunzător nevoilor de
abilități identificate pe piața forței de muncă, cu accent deosebit
pe dezvoltarea abilităților manageriale în afaceri și dezvoltare
antreprenorială, pentru a încuraja creșterea economică viitoare;
– Facilitarea accesului pe piața forței de muncă a celor aflați în
căutarea unui loc de muncă, prin intensificarea măsurilor active de
ocupare, și dezvoltarea de noi abilități corespunzător nevoilor în
evoluție de pe piața forței de muncă, promovarea oportunităților
egale de angajare pentru grupurile vulnerabile, cum sînt tinerii
șomeri, șomerii de lungă durată, tinerii care părăsesc instituțiile de
ocrotire, populația rromă.
Componenta Dezvoltarea Resurselor Umane a programului va
avea două priorități principale:
– Prioritatea 1. Calificarea și recalificarea forței de muncă pentru a
răspunde mai bine nevoilor în evoluție de pe piața forței de
muncă.
– Prioritatea 2. Intensificarea măsurilor active de ocupare ca
instrument sistemic pentru stimularea ocupării forței de muncă.
Finanțarea nerambursabilă nu poate depăși 80% din totalul
costurilor eligibiIe ale proiectului pentru proiectele care se
încadrează în prioritatea 1 și 95% pentru proiectele care se
încadrează în prioritatea 2. Diferența trebuie finanțată din
resursele proprii ale solicitantului sau partenerilor sau din alte surse
decît ale Comisiei Europene.
Criterii de eligibilitate
Pentru a fi eligibili pentru o finanțare nerambursabilă, solicitanții
trebuie să îndeplinească următoarele condiții: Să fie o organizație
publică sau non-publică, „non-profit” sau „orientată spre obținerea de profit”, care depune o cerere de finanțare, fie ca solicitant individual (dacă este un furnizor de servicii de dezvoltare
a resurselor umane), fie în consorțiu (parteneriat) cu furnizori de
servicii de dezvoltare a resurselor umane.
Solicitanții pot fi: școli profesionale, universități și alți furnizori de
servicii de educație/instruire, camere de comerț, brokeri pentru
ocuparea forței de muncă, sindicate, asociații patronale,
companii private sau de stat, consilii locale, județene, servicii
descentralizate ale administrației publice centrale, alte
organizații „profit” sau „non -profit” relevante.
„Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă nu este
eligibilă pentru această schemă de finanțare”, precizează Constantin Apostol, directorul general al ADRNE. Administrația publică locală și serviciile descentralizate ale administrației centrale sînt eligibile numai pentru prioritatea 2.
Pentru societățile comerciale, următoarele coduri CAEN cuprind
activitățile eligibile: 8042, 7414 și 7450.
Solicitantul sau cel puțin unul din parteneri trebuie să aibă sediul
(sediu central, filială, sucursală sau punct de lucru) înregistrat în
regiunea în care se depune proiectul. Fiecare solicitant (sau
consorțiu) trebuie să aducă o contribuție de minimum 20% din
costurile totale ale proiectului pentru proiecte în cadrul priorității 1 și
minimum 5% pentru proiecte în cadrul priorității 2 – în numerar.
Potențialii solicitanți nu pot participa la licitația deschisă sau să
primească finanțare nerambursabilă dacă:
– sînt în stare de faliment sau pe cale de lichidare, au afacerile
administrate de către tribunal, au început proceduri de aranjamente
cu creditorii, au activitatea suspendată sau sînt în orice situație
analogă provenind dintr-o procedură similară prevăzută în
legislația și reglementările în vigoare;
– au suferit condamnări definitive și/sau irevocabile cauzate de o
conduită profesională (ex: condamnare împotriva căreia nici un
apel nu mai este posibil);
– nu și-au îndeplinit obligațiile de plată a contribuțiilor la asigurări
sociale sau alte taxe, conform prevederilor legale ale țării în care
sînt înregistrați sau cele ale țării autorității contractante sau cele
ale țării unde proiectul este localizat;
– au suferit condamnări definitive și/sau irevocabile pentru fraudă,
corupție, implicare în organizații criminale sau orice alte activități
ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Comunităților;
– sînt declarați a fi într-o situație gravă de încălcare contractuală
prin neîndeplinirea obligațiilor provenind dintr-o procedură de
achiziții sau de altă finanțare nerambursabilă din fondurile
Comisiei Europene;
Potențialii solicitanți sînt, de asemenea, excluși de la participarea
la licitația deschisă sau să primească finanțare nerambursabilă
dacă în perioada licitației de proiecte:
– sînt subiect al unui conflict de interese;
– au încercat să obțină informații confidențiale sau să influențeze comisia de evaluare sau autoritatea contractantă în timpul procesului de evaluare al licitațiilor prezente sau anterioare.
Solicitanții pot acționa individual, dacă sînt furnizori legali de
servicii de dezvoltarea resurselor umane incluzînd măsuri active
de ocupare sau în consorțiu cu oricare alt solicitant eligibil,
corespunzător obiectivelor și activităților proiectului.
În cazul în care solicitanții nu sînt furnizori de servicii de
dezvoltare a resurselor umane, și/sau măsuri active de ocupare,
ei trebuie să acționeze în consorțiu cu unul sau mai mulți furnizori de servicii, corespunzător obiectivelor și activităților proiectului.
Suma: nu există nici o restricție referitoare la costul total al
proiectului.
Durata: durata unui proiect nu poate depăși 12 luni.
Localizare: Grupurile țintă ale proiectului trebuie să fie localizate în una sau mai multe localități eligibile din zonele țintă ale regiunii, identificate conform Planului Național de Dezvoltare și aprobate prin HG 399/2001. „Activitățile proiectului trebuie să fie localizate în regiunea în care va fi depus proiectul”, spune directorul general Apostol.
Criteriile naționale pentru definirea zonelor țintă se bazează pe
analizele SWOT și strategiile de dezvoltare regională din Planul
Național de Dezvoltare. Planul Național de Dezvoltare este
disponibil pe pagina de Internet „www.mie.ro”.
Un solicitant poate cere mai multe finanțări odată
Un solicitant poate primi mai mult de o finanțare nerambursabilă în
cadrul acestei licitații deschise, dacă nu se constată o
suprapunere a activităților din proiecte.
În cazul în care un solicitant este o organizație care realizează
profit și vizează propriul personal, se aplică regula cumulativă:
finanțările nerambursabile directe din fonduri publice (PHARE plus
co-finanțarea națională) date unei anumite companii vor fi
alocate pînă la un plafon de 100.000 de euro. Acest plafon se
aplică la suma totală a tuturor măsurilor de sprijin și activităților
acoperite prin oricare program Phare, în perioada ultimilor 3 ani,
anteriori datei de depunere a cererii de finanțare nerambursabilă.
Recomandarea de acordare a finanțarii nerambursabile se face
întotdeauna sub rezerva că, în cadrul procesului de verificare ce
precede semnarea contractelor, să nu apară probleme care să
necesite modificări de buget. Verificările pot să conducă la cereri
de clarificări și apoi la impunerea de reduceri de către autoritatea
contractantă. Astfel de reduceri se vor face din totalul costurilor din
finanțarea nerambursabilă și nu va afecta contribuția solicitantului.
Cum se fac plățile
Beneficiarul va primi o plată în avans. Dacă durata totală a
proiectului nu depășește 12 luni sau dacă finanțarea
nerambursabilă nu depășeste 100.000 EURO, avansul va
reprezenta 80% din valoarea finanțării nerambursabile.
Dacă durata proiectului depășește 12 luni și finanțarea
nerambursabilă este mai mare de 100.000 EURO, avansul va fi de
80% din bugetul previzionat pentru primele 12 luni ale proiectului. În acest caz, plățile intermediare ulterioare pot fi făcute după depunerea de către beneficiar și aprobarea de către autoritatea contractantă a unui raport intermediar și a unui plan de acțiune și buget pentru perioada următoare. Diferența va fi platită după depunerea de către beneficar și aprobarea de către autoritatea contractantă a raportului final. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns