În primele 5 luni din acest an, între 50-100 de camioane cu deșeuri declarate în acte bunuri second-hand sau donații au tranzitat România, transportând peste 2.000 de tone de materiale cu mari suspiciuni de a fi în fapt deşeuri şi resturi, a spus ministrul Mediului, Mircea Fechet, potrivit hotnews.ro.
„Foarte mulţi (n.r. traficanți) folosesc ca acoperire în operațiunile de trafic de deşeuri sau substanţe periculoase, obiectele folosite, așa zisele second-hand”, a declarat Mircea Fechet, deținătorul portofoliului Mediului, ca răspuns la o interpelare parlamentară.
Marfa intră pe la frontiera vestică a României (Arad, Bihor), iar o parte ajunge în Bulgaria sau Ucraina, a spus membrul Guvernului.
De multe ori însă, obiectele second-hand nu pot fi folosite. Ele ajung fie în depozitele de deşeuri autorizate, sau chiar mai rău, sunt efectiv aruncate la marginea localităților, sau în ape de suprafaţă, uneori sunt incendiate generând poluare extremă.
Austria, Olanda și chiar Benelux, dar mai ales Germania şi Italia, cu mult mai multe curse spre România, sunt zonele predilecte de unde se expediază astfel de mărfuri. Fechet admite că rețelele de traficanți profită de slăbiciunile sistemului de control.
Ce deșeuri intră în România
Cea mai mare problemă identificată o reprezintă în continuare deşeurile de haine și textile uzate, încălțăminte uzată, vehicule scoase din uz, deşeuri de aparatură electrică şi electronică disimulate în echipamente electrice şi electronice, în special panouri fotovoltaice.
Ce resturi a identificat Ministerul Mediului? Tonere de imprimante golite, anvelope uzate/deşeu, diverse obiecte de uz casnic, în general. Ele sunt de multe ori amestecate cu deşeuri chiar periculoase cum ar fi acumulatori auto uzaţi. Ministrul Fechet spune că astfel se reușește să se ocolească sistemele de monitorizare a operaţiunilor cu deşeuri, prin declaraţii verbale și o susținere a punctului de vedere că de fapt se transportă bunuri şi nu deşeuri.
Lasă un răspuns