• Rafo a primit instrucțiuni să mențină prețurile de livrare încă cel puțin trei luni
Toți distribuitorii de carburanți din județul Bacău și-au aliniat prețurile la cele impuse pe piață la sfîrșitul săptămînii trecute de Petrom-OMV și Rompetrol. Scumpirea carburanților s-a făcut în limta a 10% din prețul anterior. Astfel, stația Rompetrrol din Bacău a afișat prețuri de 30.400 de lei la litrul de benzină Premium E Plus, 20.000 de lei la Euro Standard fără plumb, 32.200 de lei la Euro Plus fără plumb, 34.400 la Euro Super 98 fără plumb. La motorine – 27.000 de lei pentru Euro 3 și 28.000 de lei pe litru la Euro 4. De asemenea, stația Shell (Curtea de Apel) are acum prețuri de 30.400 de lei pe litru la benzina Premium Millenium, 29.000 la benzina fără plumb, 38.000 de lei la benzina V-Power și de 27.600 de lei pe litru la motorină. În general, distribuitorii vînd benzina Premium la prețul fixat de Petrom, de 30.400 de lei litrul.
Scumpirea a fost motivată de creșterea prețului țițeiului la nivel mondial, care ajunge la 49 de dolari barilul, cel mai mare preț din istoria vînzărilor de petrol.
Deși este de așteptat ca și rafinăriile din afara sistemului Petrom și Rompetrol să afișeze la porțile lor noi prețuri de producător, Rafo Onești a anunțat, printr-un comunicat de presă semnat de acționarul principal, Balkan Petroleum, că va propune soluții alternative pentru evitarea scumpirii. În comunicat se recunoaște că statul deține pachetul de control al acțiunilor la Rafo, iar conducerea societății se așteaptă ca de aici să se facă o intervenție a Guvernului în sensul scumpirii carburanților la poarta rafinăriei. „Avînd în vedere caracterul declarat social-democrat al partidului de guvernămînt – se arată în comunicat -, caracter cu o puternică tentă de protecție socială, se impune o analiză a tuturor variantelor prin care prețul carburanților comercializați în România să fie menținut la cote suportabile în această perioadă de creștere substanțială a prețului țițeiului importat”. Conducerea Rafo vede mai multe soluții în această chestiune, anume ca statul să renunțe la „taxa pe taxă”, reprezentată de TVA perceput pe accize, măsuri fiscale pentru reducerea cîștigurilor la unitățile de extracție a țițeiului din România (care beneficiază acum de prețul foarte mare al petrolului) și limitarea exporturilor de carburanți fabricați din petrol românesc prin taxe vamale la export. Rafo nu va scumpi carburanții decît după epuizarea tuturor variantelor posibile de găsire a unei soluții guvernamentale pentru a evita scumpirea. Balkan Petroleum a trimis instrucțiuni rafinăriei ca prețurile actuale să fie păstrate încă cel puțin trei luni. Rafo vinde lunar pe piața internă 100 de milioane de litri de carburanți și deține peste 20% din piață.
Prețul benzinei a ajuns apropiat de cel mediu de pe piețele Uniunii Europene, spre care tindem. Oficialii susțin că această scumpire nu va afecta nivelul inflației, care în luna iulie a fost cel mai mare din acest an, de 1,3%. (Petru DONE)
Lasă un răspuns