• șoferii vor avea de plătit amenzi de pînă la opt milioane de lei • deocamdată, timp de cîteva luni, polițiștii au fost sfătuiți să fie mai îngăduitori cu participanții la trafic
Intrarea în vigoare, începînd cu prima zi din această lună, a noului Cod Rutier, a început să dea bătaie de cap atît participanților la trafic, cît și polițiștilor de la circulație. Deoarece textul de lege a fost publicat destul de tîrziu în Monitorul Oficial, polițiștii s-au pus deja cu burta pe carte pentru a nu cădea în plasa vreunei prevederi de care să nu aibă habar. Același lucru îl fac și candidații pentru obținerea permisului de conducere, care au la dispoziție doar o lună pentru a cunoaște din scoarță-n scoarță noua lege, dar și pentru a se acomoda cu noile semne de circulație.
Chiar încă în faza de proiect, noul Cod Rutier a stîrnit vii controverse. Cum era de așteptat, cei mai vehemenți au fost șoferii, care și-au manifestat nemulțumirile cu privire la nivelul amenzilor și de introducerea unor obligații pentru societățile de asigurări, pentru medici sau pentru firmele de transport. Totuși, criticii nu au făcut vreo referire la alte prevederi care, din unele puncte de vedere, pot fi considerate discutabile, precum lipsa sancțiunilor pentru pietonii care traversează prin loc nepermis, ori posibilitatea înscrierii unor mașini furate.
Astfel, potrivit noii legi, conducătorilor de autovehicule sau de tramvaie le este interzis să folosească telefoane mobile în timpul circulației, cu excepția celor prevăzute cu dispozitive de tip „hands free” sau a cazului cînd mjloacele de transport sînt staționate. Limita maximã de viteză este de 50 kilometri pe oră în localități, de 130 kilometri pe oră pe autostrăzi, de 100 kilometri pe oră pe drumurile naționale deschise traficului internațional, și de 90 kilometri pe oră pe celelalte categorii de drumuri. Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităților, se pot stabili, pentru autoturisme, cu acordul poliției, și limite de viteză superioare, fără ca acestea să depășească 80 kilometri pe oră. De asemenea, pe anumite sectoare de drum din interiorul municipiilor și orașelor se pot stabili și limite de viteză inferioare, dar nu mai puțin de 30 kilometri pe oră. Organizarea mitingurilor sau a altor activități pe drumurile publice fără acordul poliției, deținerea, montarea sau utilizarea în circulație pe drumurile publice a mijloacelor tehnice de detectare a aparatelor radar și a dispozitivelor antiradar, precum și montarea, în cazul autovehiculelor, remorcilor sau tramvaielor, a altor lumini ori dispozitive de avertizare decît cele omologate sînt interzise. Atunci cînd pe autovehicul este montat un sistem antifurt sonor, acesta nu trebuie să se declanșeze la trecerea în imediata apropiere a altui vehicul, iar durata semnalului sonor nu trebuie să fie mai mare de trei minute. Semnalele și mijloacele speciale de avertizare luminoase și sonore pot fi utilizate numai atunci cînd autovehiculul pe care acestea sînt montate se deplaseazã în acțiuni de intervenție sau în misiuni cu caracter de urgență. Autovehiculele care formeazã o coloană, însoțite de un autovehicul cu regim prioritar, trebuie să aibă în funcțiune luminile de întîlnire și nu se supun restricțiilor de viteză, cu excepția cazurilor cînd se apropie de intersecție și trebuie să reducă viteza. În ceea ce privește regulile de avertizare luminoasă și sonoră, în cazul bicicletelor fără motor, documentul precizează că acestea trebuie să fie dotate, în partea din față, cu dispozitive de lumină albă sau galbenă, respectiv de lumină roșie, în partea din spate, fără a avea dreptul să utilizeze claxoane specifice autovehiculelor. Vehiculele cu tracțiune animală trebuie să aibă o placă purtînd numele localității, un număr de ordine atribuit de autoritățile locale pe raza căreia își are domiciliul proprietarul, și o serie de materiale reflectorizante aplicate pe harnașamentul animalului. Regulamentul atribuie administratorilor drumurilor publice noi sarcini, a căror neîndeplinire atrage amenzi între cinci și 20 de milioane de lei. Astfel, stațiile de autobuz și troleibuz trebuie mutate la cel puțin 50 de metri după intersecții și doar în spații amenajate în afara carosabilului, iar amplasarea oricăror construcții (în afară de refugii) în aceste zone este interzisă. Totodată, administratorii drumurilor trebuie să contruiască pasaje aeriene ori subterane la trecerile la nivel cu calea ferată, astfel încît cele douã fluxuri de circulație să fie separate.
Lasă un răspuns