• cumpărătorul este firma UPC, care deținea deja 51% din acțiuni, iar acum a luat restul de 49%
Televiziunea prin cablu a fost considerată în anii 1993-1995 drept cea mai profitabilă afacere a vremii. Cei care au știut atunci că o investiție de acest fel poate aduce cîștiguri substanțiale nu au avut decît de cîștigat. Sigur, pentru a porni acest fel de afacere era nevoie de lichidități destul de mari, dar recuperarea cheltuielilor s-a făcut destul de repede, în unele cazuri chiar în primele 12-15 luni din momentul inaugurării rețelelor. Foarte mulți oameni de afaceri au deschis televiziuni prin cablu în primii ani după Revoluție, succesul fiind demonstrat și de faptul că nici o firmă de profil nu a dat faliment. Nici nu avea cum, pentru că oamenii doreau și altceva decît TVR 1 și 2 și manifestau o apetență deosebită spre canalele de televiziune occidentale retransmise de rețelele locale. Ca peste tot în lume, și în România au început în ultimii ani fuziuni și achiziții, care au creat firme gigant, cu o mare putere financiară, capabile să investească masiv în industria de cablu. Pe primele locuri, din acest punct de vedere, se situează la nivel național RCS – cu 600.000 de abonați, Astral Telecom – cu 450.000 de abonați și UPC – cu 350.000 de abonați. Prima televiziune prin cablu din orașul Bacău a fost Satba Simbol, înființată imediat după 1990. Au urmat Eurosat CA TV, TV Cablu și Romtelecom. Despre rețeaua de cablu a Romtelecomului nu se mai știe mare lucru, iar, cu timpul, TV Cablu a intrat sub aripa gigantului ASTRAL Telecom și Eurosat CA TV a fost cumpărată de compania UPC (United Pan-Europe Communications)
La prețurile de azi, Eurosat valorează peste trei milioane de dolari
De curînd, UPC a anunțat că a achiziționat 49 la sută dintre acțiunile SC Eurosat CA TV SA, devenind unic acționar la această firmă. Suma pentru care s-a făcut tranzacția este, evident, confidențială și nimeni dintre cei care au vîndut sau au cumpărat nu a dorit să anunțe cît a costat pachetul achiziționat de UPC. Chiar și așa, prețul pieței și zvonurile care au circulat intens pe această temă atestă că cele 49 de procente din totalul acțiunilor au fost cumpărate cu sume cuprinse între 1,3 și 1,6 milioane de dolari, cel mai probabil cu 1,5 milioane de dolari. În acest fel, UPC a devenit unic acționar, după ce anterior, în ianuarie 1998, mai cumpărase 51 la sută din Eurosat CA TV. În total, la prețurile de azi, se pare că această firmă de televiziune prin cablu valorează peste trei milioane de dolari. Cele 49 la sută dintre acțiunile la Eurosat au fost deținute pînă la tranzacția de zilele trecute de Codruța Budeanu (circa 42 la sută) și Ștefan Gherguț (aproximativ șapte procente).
Primii acționari
Eurosat CA TV s-a înființat ca SRL în 1993, cînd a primit licență de la Consiliul Național al Audiovizualului (CNA). Părțile sociale ale firmei erau deținute de către Ovidiu Budeanu și Codruța Turcu (actualmente Budeanu) – cîte 35 de procente, Ștefan Gherguț și Georgel Rîpă – cîte 15 la sută fiecare. Despre începuturi, Ștefan Gherguț, actualul director general al societății, spune că era incert. O dovadă este că el a fost singurul care a renunțat din start la vechile preocupări și s-a axat doar pe activitatea de la Eurosat CA TV, unde era pe atunci director tehnic. „Ceilalți acționari aveau afacerile lor și nu s-au lăsat de ele decît mai tîrziu, cînd treburile au început să meargă bine”, spune Gherguț. Prima schimbare de acționariat s-a produs în 1995, cînd Ovidiu Budeanu i-a vîndut partea sa Codruței Turcu. Mai tîrziu, în același an, Georgel Rîpă și-a vîndut procentele deținute, tot Codruței Turcu. În ianuarie 1998, UPC a achiziționat 51 la sută din părțile sociale, dintre care 43 la sută proveneau de la Codruța Turcu, iar opt procente, de la Ștefan Gherguț. Eurosat CA TV s-a transformat în societate pe acțiuni în 2001. „Eurosat CA TV își va schimba denumirea în «UPC», în cursul anului 2003. Pentru a nu crea confuzie în rîndul abonaților, o vreme vom folosi denumirea de «Eurosat CA TV – UPC»”, anunță Ștefan Gherguț. Acționarul unic, UPC, are pentru 2003 mai multe proiecte, cel mai important fiind creșterea la 36 a numărului de programe și pachetizarea acestora. „Vom avea un pachet minim, cu principalele programe românești, unul cu HBO și alte programe mai scumpe și ultimul, cu toată gama de programe oferite sub denumirea Discovery (Animal Planet, Discovery, Travel Channel, Science Fiction Channel)”, preconizează directorul general. De asemenea, se intenționează implementarea telefoniei pe cablu și a transmisiilor de date, dar, deocamdată nu se poate estima data la care se va realiza acest lucru.
Eurosat CA TV – UPC are acum 25.000 de abonați. În 1993, s-a pornit de la zece programe retransmise prin cablu, în 1996, numărul acestora crescînd la 30. După apariția Legii dreptului de autor, în 1996, s-a renunțat la patru posturi. Cele mai importante au fost cele ale trustului Mediaset, deținut de Silvio Berlusconi, care nu pot fi retransmise în România, din cauză că nu există drepturi legale de distribuire. Ștefan Gherguț precizează că sînt multe posturi occidentale care nu pot fi retransmise în România, deoarece titularii acestora nu au plătit taxele de distribuire în această țară.
Cine este „patronul”?
United Pan-Europe Communications (UPC) este cea mai mare companie de telecomunicații în bandă largă, în 16 țări din Europa.
Avînd sediul central în Amsterdam, UPC deservește 6,6 milioane de abonați la serviciile de televiziune prin cablu, 465.000 de abonați pentru telefonie fixă și aproximativ 625.000 de abonați la Internet. În România, UPC este prezent din anul 1992, investind 60 de milioane de dolari. Compania are aproximativ 350.000 de abonați, reprezentînd 10 procente din piața de cablu din România. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns