Siguranta si confortul turistului care alege un pachet de vacanta printr-o agentie de turism autorizata a facut obiectul unei dezbateri organizata de Agentia Inter-Tour din Bacau la Focsani, cu agenti de turism din zonele Vrancea, Bacau si Buzau. Agentii de turism s-au intilnit, astfel cu Ion Constantin si Camelia Dumitrache, de la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, si cu Mirela Basna, comisarul sef al Comisariatului pentru Protectia Consumatorilor Vrancea, dar si cu Dumitru Nanescu, directorul general al Agentiei Inter-Tour, vicepresedinte al Filialei Nord-Est al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Tursim (ANAT) si membru in Consiliul Director al Asociatiei, si cu Dragos Horhocea, managerul Agentiei de turism Agetur si vicepresedinte al ANAT.
„Am tinut sa fiu in Focsani, printre agentii de turism cu care colaborez de foarte mult timp, ca impreuna sa incercam sa ne multiplicam afacerea, sa ne cunoastem mai bine, sa vindem unul de la altul programe turistice – a spus Dumitru Nanescu. Noi lucram in Moldova, o zona cu turisti care au venituri mai mici, dar daca vom stringe rindurile si vom colabora mai mult, afacerile noastre vor creste. Ne bucura, insa, si atentia pe care ne-o acorda Ministerul Turismului si Autoritatea nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si consider ca este o oportunitate sa discutam si sa actualiza ultimele exigente din turism, pentru ca activitatea nostra sa decurga corect, iar turistii nostri sa fie multumiti”. Piata de turism a fost invadata, in ultimii ani – a aratat Dragos Horhocea -, de persoane fizice sau chiar egnti economici care, fara a fi autorizati in domeniu, organizaeza excursii si vacante, in tara si in strainatate, pe cont proiu, pentrru ca au concursul unor transportatori, dar si al unor hotelieri sau proprietari de pensiuni si restaurante. Ei sustin ca tarifele practicate sint, astfel, mai mici, dar omit sa vorbeasca despre desele incidente in care turistii au suportat situatii neplacute, pentru ca nu au primit ce li s-a promis initial, pentru ca au fost pur si simplu abandonati la destinatie de transportatori sau au suferit accidente de circulatie. Pentru a nu mai vorbi de serviciile practicate la negru, deci de evaziune fiscala.
Reprezentantii Ministerului Turismului sustin, insa, ca acesta are un obiectiv comun: siguranta si confortul turistului. „Noi – a precizat Ion Constantin -, din Biroul ministerului din Buzau controlam activitatea din cinci judete. Am intilnit agenti care vind pachete de vacanta fara licenta de turism. De doi ani, aplicam proiectul «Margareta», impreuna cu politiile locale, cu ANPC, cu Garda Financiara, derulat din 2010, prin care urmarim eliminarea evaziunii fiscale.”
Contractul de turism, obligatoriu
Camelia Dumitrache a reamintit ca ministerul supravegheaza obligativitatea functionarii agentiilor de turism cu licenta (din 2009 aceste licente sint pe termen nelimitat), obligativitatea functionarii agentiilor cu personal calificat, cu brevet de turism sau cu certificat de calificare de director de agentie. „O obligatie importanta este contractul de turism si polita de asigurare – a precizat reprezentanta ministerului. Produsele de asigurare in domeniu sint, insa, o problema, pentru ca asiguratorii le-au eliminat, iar cei care le mai practica o fac la tarife aberante. Cei putini care au ramas fac legea pe piata. Toate acestea ne sint reclamate de turisti”. „Si in Bacau sint agentii care au probleme – a precizat si Dumitru Nanescu -, agentii carora le-a expirat valabilitatea politei de insolvabilitate si faliment. Am gasit, insa, foarte greu posibilitatea sa le ajutam. Singurii care au mai ramas pe piata cu acest produs in zona noastra este Astra Asigurari, dar la tarife foarte mari. ceilalti nu mai au astfel de produse. De aceea, demersul nostru catre autoritatile din turism sint foarte urgente. In Galati nimeni nu mai face asemenea asigurari, iar in Bacau se incheie doar printr-o filiala Astra din Piatra Neamt”.
Criza a facut turistul mai pretentios
Cei de la ANPC sustin ca si criza economica a facut din consumator un om mai pretentios si mai critic la achizitionarea de produse si servicii. In turism, in contractul incheiat cu agentia este obligatoriu sa se consemneze ca turistul este asigurat in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei. „Acolo – a spus Mirela Bazna – se prevad conditiile si termenele in care turistul poate solicita plata despagubirilor. Foarte multe reclamatii la ANPC sint datorita neincheierii contractului cadru in care sa se stipuleze foarte clar si obligatiile care ii revin agentiei de turism, dar si ale turistului. De foarte multe ori consumatorii nu cunosc legislatia, iar agentiile de turism, in graba de a-si vinde pachetele de vacanta, de a face profit, fac eronat conformarea catre consumator, pe care ii induc in eroare.”
Lasă un răspuns