• aceasta e una dintre măsurile luate de MEC pentru a adapta cerințele primului an de școală la vîrsta de șase ani a viitorilor „boboci”
Citirea și scrierea literelor „k”, „q”, „x”, „y” și „w”, dar și a grupelor de litere „che”, „chi”, „ghe” și „ghi” nu se va mai preda în clasa întîi, ci la începutul clasei a II-a, au decis specialiștii Ministerului Educației și Cercetării. Aceasta este, de fapt, una dintre măsurile luate de minister pentru a adapta „obiectivele de referință și a exemplelor de activități de învățare la particularitățile copiilor de șase ani”, după cum se arată într-un document oficial semnat de profesorul Cezar Bîrzea, directorul Consiliului Național pentru Curriculum, organism care se ocupă cu elaborarea planului-cadru de învățămînt și a programelor școlare. Mai pe românește spus, învățarea literelor și a grupelor de litere în cauză la începutul clasei a II-a reprezintă una dintre măsurile luate pentru a permite micuților de șase ani care, din toamnă, vor începe școala, să facă față cerințelor învățămîntului primar. În ciuda acestei schimbări, MEC nu va edita alte manuale pentru clasa întîi, dar manualele care vor fi date, în toamnă, elevilor de clasa întîi nu vor mai fi transmisibile, ci vor fi folosite de către aceștia și la începutul clasei a II-a. Ora de curs va avea 45 de minute, dar numai jumătate de oră va fi alocată învățării sistematice, celelate 15 minute fiind rezervate jocurilor de rol și momentelor recreative.
Totodată, ministerul se angajează să editeze, în cel mai scurt timp, cîte un ghid metodologic pentru învățători, dar și pentru părinți. În plus, cadrele didactice care, în toamnă, vor preda la clasa întîi vor urma cursuri de formare continuă, pentru a se acomoda cu noile programe. Pe de altă parte, în aria curriculară „matematică și științe” se va introduce un domeniu nou – „cunoașterea mediului” – despre care specialiștii MEC spun că va face legătura între domeniul omonim din învățămîntul preșcolar și disciplina din clasa a III-a. Predarea „cunoașterea mediului” nu se va face după un manual anume, învățătorii avînd ca reper prevederile programei.
Opiniile învățătorilor băcăuani în legătură cu noile deciziile ministeriale au fost mai degrabă rezervate. „Ceva, ceva s-a făcut, dar nu cred că elevii de clasa întîi vor fi eliberați îndeajuns de mult pentru a face față cerințelor școlii la vîrsta de șase ani. De altfel, nici nu cred că se putea face mai mult, pentru că asta ar fi echivalat cu «ruperea» manualelor. În ceea ce privește noul domeniu de «cunoașterea mediului», rămîne de văzut dacă acesta va fi predat în timpul celor patru ore de matematică sau va apărea o oră în plus”, ne-a declarat institutorul Ioan Surdu, inspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Școlar.
Pe de altă parte, Oana Constantinescu, învățătoare la Liceul Pedagogic, spune că „învățarea ultimelor cinci litere și a celor patru grupuri de litere la începutul clasei a II-a este un lucru bun, dar, personal, nu sînt de acord cu introducerea «cunoașterii mediului» la clasa întîi. Elevii sînt prea mici pentru așa ceva și, apoi, este foarte greu să te faci înțeles fără manual sau fără vreun auxiliar didactic”. Ambii dascăli au fost, însă, de acord că, în momentul de față, planează un mare semn de întrebare, în special în ceea ce-i privește pe copiii din mediul urban, în legătură cu înscrierea lor în clasa întîi la vîrsta de șase ani. „Din toamnă voi prelua clasa întîi și, pînă nu demult, aveam deja înscriși vreo zece copii de șase ani. Mulți dintre părinții acestora și-au retras însă cererile de înscriere în momentul în care au avut confirmarea că pot amîna debutul școlii cu un an, pe baza unei simple cereri. Rămîne de văzut cîți părinții își vor mai da copiii la școală de la șase ani, atît timp cît ministerul a renunțat, practic, la caracterul de obligativitate a începerii școlii la această vîrstă”, a mai spus Oana Constantinescu. De altfel, surse demne de încredere din interiorul Inspectoratului Școlar ne-au confirmat faptul că unii directori de școli și-au manifestat dorința de a „șterge” unele posturi de învățători declarate vacante, după ce au ajuns la concluzia că, foarte probabil, numărul „bobocilor” preconizat într-o primă fază va fi, în realitate, mai mic. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns