• liderul sindicatului Rafinorul, Ion Marian, se declară mulțumit de noul regim de funcționare a rafinăriei
Mîine, 28 iulie, se împlinește un an de la privatizarea uneia dintre cele cinci mari rafinării ale României, Rafo Onești. Evenimentul – controversat, din punctul de vedere al unor comentatori ai lui – a avut loc după ce rafinăria a fost oprită și a stat în amorțire circa doi ani și jumătate. Privatizarea, în urma unui contract semnat între Autoritatea pentru Privatizare – APAPS și grupul de firme Imperial Oil din Bacău, a fost considerată șansa rafinăriei de a supraviețui. Ea a și fost repoornită, în luna septembrie a anului trecut, a prelucrat, în timpul scurs de atunci, cantități sustanțiale de țiței și a revenit în forță pe o piață pe care era de mai mulți ani în derivă. Noua conducere a rafinăriei a pregătit, între timp, programul de modernizare și a reanalizat politica de personal și de salarizare.
După șase luni de funcționare, noii acționari au trecut efectiv la modernizarea tehnologiei de fabricație, la producerea și lansarera pe piața internă și externă a produselor Euro 3 și la reducerea costurilor de prelucrare. La sfîrșitul lunii februarie, Rafo a intrat în revizia capitală, care a durat 40 de zile și care a fost considerată o operațiune de excepție, pe parcursul căreia au fost schimbate utilaje, echipamente tehnologice, pompe și aparatură de măsură și control, aparatură de laborator etc. De asemenea, au fost modernizate grupurile sociale, tablourile de comandă, traseele de apă potabilă etc. Costul reviziei a ajuns la cîteva sute de miliarde de lei.
Siondicaliștii sar în apărarea noilor acționari
Preocupările aționarilor pentru modernizare și îmbunătățirea climatului de muncă nu au trecut fără ecou în rîndul salariaților. Liderul sindicatului Rafinorul, Ion Marian, crede că aceste eforturi din partea noilor investitori sînt chiar o dovadă de interes pentru societate, „nu doar pentru pentru cîștig și oprirea în termen scurt a rafinăriei”. „Oricare alt acționar – ne-a declarat Ion Marian – ar fi exploatat cel puțin un an unitatea, ar fi luat măsuri draconice de reducere a costurilor, în primul rînd prin componenta de personal/salarizare și ar fi sistat orice lucrări de modernizare/investiție”. Marian a mai precizat că aceste eforturi se văd în randamentele mai mari pe toate instalațiile tehologice, în reducerea consumurilor energetice și în obținerea benzinelor de calitate mare din gama Euro – Euro 3 și, în scurt timp, și Euro 4. „Sînt destui care nu văd cu ochi buni funcționarea normală a rafinăriei – a mai spus liderul sindicatului Rafinorul. Negativiștii au dorit permanent ca Rafo să moară și i-au prevăzut un viitor sumbru. Oameni care nu au avut niciodată de a face cu activitatea din domeniul prelucrării țițeiului, a petrochimiei, și-au dat cu presupusul și au prezentat, permanent, numai partea neagră a activității rafinăriei”. Marian mai crede că noul regim de funcționare a societății a adus bucurie salariaților, dar și teama, justificată, față de capitalul privat instaurat la Rafo.
Parteneri noi pentru Rafo
Rafo Onești este considerată, acum, singura rafinărie care oferă pe piața internă și externă produse de mare calitate. Nivelul atins i-a adus, în portofoliu, noi parteneri de talie mare, cum sînt firmele British Petroleum și Total. Rafinăria are, în prezent, cele mai mici costuri de prelucrare. Din luna august, va fi lansată și benzina din gama Euro 4. Modernizarea va avea ca efect inclusiv reducerea numărului de locuri de muncă, dar, în paralel, se vor crea locuri de muncă în noi instalații. „Previziunile unora că Rafo se va orpi, din lipsă de țiței sau bani sînt false – susține Ion Marian. Rafinăria nu își face porogram de aprovizionare doar pentru una – trei luni. Prețul petrolului este urmărit permanent, ca și realizarea contractelor cu furnizorii în condiții avantajoase. Sigur, Rafo are un program greu, dar îndrăzneț, iar tot ce înseamnă salariat și acționar la Rafo luptă pentru realizarea lui”. Ion Marian a mai precizat că disensiunile semnalate de unii între sindicat și administrație sînt doar invenții. Divergențele, dacă, apar, sînt considerate de liderul sindicatului ca aspecte inerente și vor fi depășite. „Poate modul de colaborare administrație – acționari – sindicat este surpinzător – a încheiat Ion Marian. Dar pentru cei care beneficiem de rezultatul privatizării și cosolidarea poziției societății sigur este de apreciat”. (Petru DONE)
Lasă un răspuns