• Karel Mark Chichon se află pentru a treia oară la Bacău • deși este solicitat la English Chamber Orchestra sau Graz Symphony Orchestra din Austria, cunoscutul dirijor a revenit la Bacău pentru a oferi o feerie muzicală
Karel Mark Chichon a ridicat în picioare „Ateneul” din Bacău. A oferit melomanilor din Bacău o operă în concert care se prezenta ca fiind o provocare atît pentru melomani, cît și pentru orchestră: „Flautul fermecat” de W. A. Mozart. Aplaudat la scenă deschisă, Karel Mark Chichon a reușit să ofere o surpriză plăcută la superlativ.
Născut într-o colonie englezească despre care se vorbește puțin, cu toate că se află în Europa, Gibraltar, trăind în capitala muzicii, Viena, avînd o viață dedicată exclusiv muzicii, cu un temperament latin și o rînduire interioară britanică, Karel Mark Chichon a revenit la Bacău cu un proiect temerar. Este cel de-al treilea popas pe care îl face în orașul de pe malurile Bistriției. „Prima oară am venit la Bacău acum 10 ani, iar a doua oară în urmă cu cinci ani. Prima vizită la Bacău a însemnat și prima vizită în România. Îmi amintesc că, prima oară, am venit pur și simplu, fără să știu la ce să mă aștept și am acceptat ceea ce am văzut. Așa mi se întîmplă peste tot. Cînd vin într-o țară, vin ca să muncesc, apoi, poate mai apar prieteniile”, ne-a declarat Karel Mark Chichon. După cum ne-a mărturisit, degajat și fără nici o reținere, prezența sa la Bacău nu a fost una întîmplătoare, ci a reprezentat o pregătire pentru un proiect de anvergură din Austria. „Am avut motive anume pentru care am venit aici, unde atmosfera este foarte bună. Am avut două săptămîni libere, înainte de a face «Flautul fermecat» în Graz. Și mi s-a oferit ocazia de a dirija aici”, ne-a spus Karel Chichon.
Încă din perioada repetițiilor cu orchestra din Bacău, dirijorul a remarcat buna prestanță a corului Liceului de Artă condus de Gheorghe Gozar, a cărui dăruire pentru operă l-a impresionat profund. „Cea mai plăcută supriză de cînd am venit aici este corul, de o disiciplină și-un respect deosebite. Cel mai important este că sînt foarte tineri, sînt adolescenți, și au un exemplu corect pentru viitor. Dirijorul i-a învățat să lucreze ca o echipă și rezultatele sînt extraordinare”, a precizat Karel Chichon.
Cît privește orchestra Filarmonicii din Bacău, a ținut să remarce o schimbare în bine, comparativ cu cele văzute la ultimul popas, chiar dacă, a recunoscut, fără menajamente că relațiile nu au fost dintre cele mai agreabile. „A fost o îmbunătățire a orchestrei față de acum cinci ani. Nu am avut o relație foarte bună cu orchestra, însă totul s-a schimbat, pentru că dacă îți place ceea ce primești de la orchestră dai ceea ce-i mai bun”, a menționat dirijorul. Și la nivelul structurii actuale a orchestrei, Karel Mark Chichon a observat schimbări în bine, din punctul său de vedere. „Sînt mai mulți intrumentiști tineri. Aceștia au o atitudine potrivită pentru viitor, pentru că, tot respectul pentru cei în vîrstă, viitorul aparține celor tineri. Nu se aplică doar la Bacău, ci la toate orchestrele din țările care au ieșit din comunism. Este ceva acolo care nu este sănătos. Este o reținere a oamenilor, în timp generația tînără are toată viața înainte și văd în acești tineri mult optimism. Nu-i nici o problemă deoarece, în opinia mea, cam 40 la sută din cei aflați în generație în vîrstă sînt optimiști”, a mai spus el.
Fără a simula pretenții sau false pretenții, Karel Mark Chichon, aflat de un an de zile cu un contract la English Chamber Orchestra din Londra, orchestră de cameră considerată a fi cea mai bună din lume, poartă și acum recunoștină celor care l-au susținut pe treptele dirijatului. „Am o mare mulțumire la adresa României, în mod deosebit domnului Pavel Ionescu. Nu știam nici zece la sută din ce știu acum, era un copil în ale dirijatului (deși avea 24 de ani), însă Pavel Ionescu a crezut în mine destul de mult ca să mă angajeze la Filarmonica din Craiova (1994-1996). Am învățat din greșelile mele, din cele ale colegilor și în doi ani de zile am cîștigat multă experiență și asta e cel mai important pentru un dirijor. În zece ani am învățăt că orchestra poate gîndi orice despre mine. Pe măsură ce urci pe scară începi să ai încredere în orchestră că va face ceea ce trebuie. În schimb, la o orchestră slabă nu știi ce se va întîmpla.
Acum un an am început o colaborare cu English Chamber Orchestra din Londra, cea mai bună din lume. Cînd dirijezi acolo trebuie să spui poate trei sau patru cuvinte. Doar dirijezi și faci muzică. Asta înseamnă a te simți ca acasă. Atunci totul este relaxant”, ne-a mai zis Karel Mark Chichon.
Lăsînd o urmă de fantezie și culoare artistică la Bacău, dirijorul care a adus pe scena „Ateneului” un eveniment artistic a plecat spre Austria. Sperăm că nu doar imaginea corului lui Gozar l-a impresionat, ci și publicul spectator, astfel încît să-l mai vedem dirijînd la Bacău. (Constantin GHERASIM)
Lasă un răspuns