• Paul Baciu, administratorul Asociației 98, este de două decenii în slujba cetățenilor • oamenii din asociație, autoritățile și șefii firmelor furnizoare de servicii au numai cuvinte de laudă la adresa lui Baciu • deși în asociația lui sînt foarte mulți locatari nevoiași, administratorul a reușit în timp record să acopere debite de peste un miliard de lei • Baciu spune că tot succesul constă în a discuta cu cei pentru care muncește
20 de ani în slujba unei asociații de locatari. Atît și-a petrecut Paul Baciu în slujba Asociației de Proprietari 98 de pe strada Mioriței. În tot acest timp a încercat să rezolve, zi de zi, problemele prezentate de locatari. Și a făcut-o foarte bine. Dovadă că atît cetățenii, cît și autoritățile și furnizorii de utilități din Bacău au numai cuvinte de laudă la adresa lui. Și unde mai pui că Paul Baciu nici măcar nu locuiește în zona pe care o păstorește de două decenii.
Baciu a intrat în breasla administratorilor de blocuri de prin ’82. Are în grijă nu mai puțin de 459 de apartamente, în care trăiesc circa o mie de persoane. În ciuda faptului că, la aceeași vîrstă, alți pensionari au renunțat de mult timp să mai facă ceva, Paul Baciu este unul din cei mai buni administratori din municipiul Bacău. „Vreți să vedeți un administrator care se implică și rezolvă problemele din asociație?! Mergeți la domnul Baciu, este un exemplu de cum ar trebui să fie un administrator”, spunea, zilele trecute, Viorel Comănescu, salariat la Termloc. Experiența dobîndită în cele peste două decenii în care a lucrat ca administrator de asociație îl îndreptățește pe Paul Baciu să caracterizeze sistemul de lucru al asociațiilor. „Și înainte erau probleme la asociații, dar nu ca cele de acum. Nemulțumirea venea de la faptul că serviciile nu erau de calitate, oamenii nu aveau suficientă căldură, apă caldă sau apă rece. Aveau, în schimb, putere financiară. Acum, problemele vin de la faptul că oamenii au de toate, dar nu au bani să achite facturile la întreținere și trebuie să facă eforturi foarte mari pentru a rezista la oraș”, spune Paul Baciu.
Opresc oamenii care merg la bar și le cer bani de asociație
Datoriile la asociație ale locatarilor care uită să mai treacă pe la casierie reprezintă problema generală a tuturor asociațiilor din Bacău, iar asociația condusă de Paul Baciu este și ea pe lista datorinicilor. Suma este însă modică, dacă ținem cont de mărimea asociației. „Am avut debite și de 1,7 miliarde la Termloc, dar am recuperat o bună parte din bani. Cum fac ? – mă întreabă pe sub ochelarii cu rama groasă Paul Baciu, intuind următoarea mea întrebare. Este foarte simplu: știu toți locatarii din asociație, știu cînd cineva nu are timp, nu vrea sau uită să treacă pe la asociație, ca să plătească. Dacă văd pe cineva din asociație că are mai mulți bani, dar se îndreaptă spre cîrciumă, îl opresc pe stradă și îi cer bani pentru asociație. Oamenii îmi dau, pentru că au încredere în mine. Mă opresc mai încolo, îmi notez numele și suma pe care mi-a dat-o, iar cînd ajung la asociație îi tai chitanță și operez în fișă. Am și acum o grămadă de chitanțe ale locatarilor de la care am luat banii pe stradă, care nu au mai venit să le ia”, spune Paul Baciu, scoțînd din sertar, ca să mă convingă, un vraf de chitanțe fiscale.
În condițiile în care utilitățile sînt din ce în ce mai scumpe, iar puterea fianciară a oamenilor din ce în ce mai mică, datoriile la furnizori cresc de la o zi la alta. De aceea, reducerea cu aproape un miliard a acestora este un adevărat record. „Secretul reușitei la o asociație este să te apropii de oameni, să le cunoști necazurile și bucuriile – continuă, cu un calm imperturbabil, veteranul administatorilor de bloc. Asociația este ca o familie mai mare, iar dacă stai numai la birou și încasezi bani cînd vine lumea, nu faci nimic. Te plafonezi, iar cei care au de pierdut sînt locatarii, care la un moment dat nu au căldură sau apă caldă din cauza debitelor. Este foarte greu să îți mai revii dintr-o astfel de situație. Trebuie să faci și teren, să mergi prin blocuri, să te preocupi de problemele asociației”, dezvăluie secretul reușitei administratorul Paul Baciu. Asociația lui, de la cele 1,7 miliarde de lei doar la Termloc, mai are acum debite generale de 600 de milioane de lei.
Administratorul Paul Baciu este convins că, prin felul său de a fi, a stîrnit și reacții negative în rîndul locatarilor ai căror bani îi gestionează, însă spune că aceste reacții sînt inerente în lucrul cu oamenii. „Sînt o fire mai milităroasă, mai cu tupeu. Dar un tupeu civilizat, pentru că altfel nu faci față, te calcă oamenii și cei cu care colaborezi în picioare. Nu-mi plac jumătățile de măsură. Am și eu deficiențele mele în raport cu oamenii, dar astea rezultă din dragul de a rezolva problemele. Cel mai greu la o asociație este să convingi oamenii să plătească, pentru că sînt unii care au impresia că cineva este obligat să le plătească datoriile la întreținere”, se destăinuie administratorul veteran.
El administrator, tot el și avocat
Pentru că lucrează în sistem de două decenii, Paul Baciu a ajuns să-și cunoască bine majoritatea colegilor. El spune că cel mai greu de înțeles sînt administratorii care gestionează necorespunzător banii locatarilor. „Nu-i pot înțelege deloc pe administratorii care dau, spre exemplu, bani la juriști pentru dosarele în instanță. De ce să dau bani, să încarc factura debitorilor ? Eu nu pot vorbi ? Ca să reprezinte în instanță asociația, avocații vin tot la noi să ia date. Da ce, eu nu pot să spun ce vreau ? Am cîștigat destule procese, fără să dau nici un leu la avocați”, ne mărturisește Paul Baciu. Zilele trecute, de exemplu, Asociația 98 a înaintat în instanță nu mai puțin de 23 de dosare ale restanțierilor, iar cel care va pleda în fața judecătorilor va fi tot Paul Baciu.
O altă problemă cu care se confruntă majoritatea administratorilor din asociații este cea legislației în permamentă schimbare. Însă Paul Baciu are și pentru asta o soluție proprie. „Citesc presa, studiez legile, iar cînd nu știu ceva, întreb. Este mai simplu să întrebi decît să rămîi neștiutor și să faci greșeli. Toate greșelile costă, iar la asociații cei care plătesc sînt locatarii”, recunoaște el.
Una dintre performanțele manageriale ale lui Paul Baciu este că a reușit să adapteze programul de funizare a apei calde primite de la CET după dorința oamenilor pe care îi reprezintă. De cînd a trecut în subordinea Primăriei, CET furnizează apă caldă non stop, spre disperarea administratorilor care spun că oamenii nu au bani să plătească atît de mult. Deși foarte mulți administratori au încercat în decurs de un an să reducă programul de furnizare, singurul care a reușit să înduplece furnizorul a fost Paul Baciu. De la 16 ore, cît se furniza, Paul Baciu a convins CET-ul că locatarii din zona Mioriței au nevoie de numai zece ore pe zi. Dispensa a fost dată numai pentru asociația condusă de el. „Serviciile trebuie să fie axate pe nevoile și puterea de cumpărare a oamenilor. Degeaba le dai mai mult, că nu au de unde să plătească. Sîntem beneficiarii unor servicii, iar furnizorii trebuie să ne respecte dorința. Nu mă interesează că la furnizori nu le plac ochii mei, reprezint consumatorii și știu cel mai bine ce vor ei. Circa 80 la sută dintre locatari sînt șomeri, iar puterea de a acoperi cheltuielile este foarte mică”, spune Paul Baciu.
Ca o recunoaștere a calităților de bun manager al unei asociații de proprietari, Paul Baciu a fost cooptat în Comisia de Examinare constituită în vederea atestării administratorilor asociațiilor de proprietari. Modest, Paul Baciu spune că nu este în măsură să le dea sfaturi colegilor de breaslă, însă cei mai bine ar fi să colaboreze cu membrii asociației, pentru ca lucrurile să iasă bine. Baciu este convins că atunci cînd mînuiești lunat miliarde de lei venite de la cetățeni trebuie să-i consulți, fiindcă ai lor sînt banii. Iar tu, ca și administrator de asociație, tocmai de aceea ai fost ales. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns