• ASIROM Bacău a acordat de la începutul anului despăgubiri de 8,3 miliarde de lei în urma unor accidente auto • sistemul „bonus-malus” îi va diferenția pe șoferii păguboși de cei care nu au produs accidente auto
Conducerea ASIROM Bacău a raportat că pînă acum a încheiat peste 37.000 de contracte de asigurare obligatorie civilă auto, dintre care peste 20.000 pentru întreg anul 2003. Numărul asigurărilor de anul trecut a fost de numai 33.000. Gheorghe Cîrlan, directorul Sucursalei ASIROM, informează că volumul primelor încasate de această firmă din județul Bacău este de peste 32 de miliarde de lei. Cîrlan apreciază că această creștere provine, în primul rînd din „reducerea numărului de societăți de asigurare care au primit autorizație să încheie RCA”. După mai multe scandaluri legate de nereguli financiare, dar în special de întîrzieri la despăgubirea la asigurările de Carte Verde, mai multe firme nu au mai fost agreate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), doar 15 societăți de profil primind dreptul de a încheia RCA.
Gheorghe Cîrlan opinează că normativele emise de RCA conțin unele lacune care îngreunează procesul de despăgubire al asiguraților. Directorul ASIROM Bacău dă ca exemplu cazul accidentelor produse „fără contact material”. Este vorba de cazul în care un șofer își avariază mașina de un copac, stîlp sau orice altceva încercînd să evite o coliziune. „Pînă anul trecut, noi puteam acorda despăgubiri și în aceste cazuri la înțelegerea părților implicate în accident, dar acum acest lucru nu mai e posibi”. Cîrlan precizează că se mai pot acorda astfel de despăgubiri, dar numai pe baza unei hotărîri judecătorești.
O altă problemă care întîrzie uneori acordarea despăgubirilor este obligativitatea ca persoana vinovată de accident să-și dea acordul în scris pentru aceasta. Gheorghe Cîrlan spune că nu sînt foarte multe cazurile cînd vinovații refuză să semneze pentru acordarea despăgubirilor, deoarece mai intervine și firma de asigurări cu telefoane în care de cele mai multe ori îndărătnicii se mai lasă convinși. Una dintre situațiile de acest gen este chiar în această perioadă „pe rol”. Cîrlan amintește cazul unui tînăr din Răcăciuni care se încăpățînează să semneze procesul verbal, iar păgubutul a fost nevoit să apeleze la instanțele de judecată. Directorul ASIROM Bacău spune că durata în care se acordă desdăunările a scăzut semnificativ, iar firma a acordat în primele trei luni ale anului despăgubiri în valoare de 8,3 miliarde de lei.
Din 2004, șoferii imprudenți plătesc mai mult la asigurările RCA
Pentru prima dată de la introducerea asigurării obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse terților prin accidente de autovehicule (RCA), polița de asigurare valabilă anul acesta conține o evidență a producerii evenimentelor rutiere. Acest lucru va permite constituirea unei baze complexe de date care va fi utilă în implementarea sistemului „bonus-malus”. Sistemul amintit prevede că persoanele care nu au produs accidente în decursul unui an vor plăti prime RCA mai mici, iar cele care au provocat unul sau mai multe accidente vor fi nevoite să scoată din buzunar mai mulți bani. De la 1 februarie 2003 a intrat în vigoare noul Cod Rutier, care prevede că societățile de asigurări sînt obligate să comunice Poliției, periodic, date referitoare la vehiculele asigurate și la conducătorii auto implicați în accidente de circulație. De asemenea, actul normativ prevede și că CSA va întocmi programe de prevenție rutieră și va coordona și controla modul de aplicare a acestora de către societățile autorizate. Nu se specifică nicăieri în noul Cod Rutier, însă, obligația Poliției de a comunica autorității de supraveghere a pieței asigurărilor informațiile privitoare la conducătorii auto și vehiculele implicate în accidente de circulație, necesare introducerii sistemului „bonus-malus”. Începînd de anul viitor, sistemul bonus-malus ar trebui să devină funcțional, la ora actuală fiind în stadiul de proiect. Gheorghe Cîrlan este de părere că sistemul informatic centralizat între toate firmele autorizate să emită RCA este absolut necesar, din cauză că unii asigurați cu accidente la activ ar putea să-și schimbe firma asiguratoare în anul viitor și astfel i s-ar pierde urma, deci nu ar mai fi penalizat la primele RCA.
Spre comparație, în Ungaria există un singur tip de polițe de răspundere civilă auto, valabile atît pe teritoriul țării, cît și al statelor membre ale Convenției Internaționale Carte Verde sau cu care Ungaria a încheiat acorduri bilaterale. Astfel, nu există, separat, asigurări de tip RCA (răspundere civilă față de terți) – ce acționează numai pe teritoriul național – și polițe Carte Verde (asigurări de răspundere civilă față de terți la nivel internațional). (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns