• o urmare nedorită ar fi însă creșterea consumului
Organizația Interprofesională Vitivinicole (ONIV) a solicitat eliminarea accizei la vin ca măsură de sprijinire a producătorilor din domeniu. Membrii organizației au arătat că taxa respectivă nu reprezintă decît 0,8% din totalul accizelor virate către buget, deci scoaterea ei nu ar fi o pagubă. În același timp, cele 1.800 de miliarde de lei ar putea să fie îndreptate în investiții și în refacerea plantațiilor de viță-de-vie, îmbătrînite sau de slabă calitate în cele mai multe cazuri. Totuși, în acest caz măsura ar avea pe de o parte un efect pozitiv, însă reversul medaliei ar fi creșterea consumului de vin.
Acciza este de circa 2.000 de lei pe litru
Acciza percepută la vin este calculată în euro și la această dată este de circa 2.000 de lei/litru. Dacă însă se ține cont că ea se adaugă taxei pe valoarea adăugată (TVA) – care este tot cam atît -, socotelile făcute de producători și distribuitorii primari arată că profitul este mic. Dacă acciza ar rămîne în visteria producătorilor, ar fi trei posibilități: fie ar menține prețul și ar folosi banii pentru investiții, fie ar reduce prețul produsului comercializat, fie și una și alta. „Scoaterea accizei ar putea susține producătorii – a declarat Nicolae Huiban, patronul firmei Niconi SRL, care are suprafețe cultivate cu vie și comercializează și vin -, întrucît din acest an se subvenționează numai strugurii de masă, nu și cei pentru vin. Viticultura românească trebuie susținută și orice măsură în acest sens este binevenită”.
Potențialul în privința culturii de viță-de-vie nu este suficient exploatat. Suprafața cultivată la nivel de județ este puțin peste 7.600 de ha. Chiar dacă regiunile de deal au o pondere însemnată în arealul județului, plantarea la nivel de exploatație nu este simplă. În afara materialului săditor este nevoie de amenajarea solulului și de susținerea viței. Iar aceasta se face de obicei pe paliere de sîrmă. Cînd se trage linia, se ajunge la costuri extrem de ridicate. În plus, prima producție demnă de luat în seamă se obține în al treilea an de la plantare, și abia în al cincilea an se ajunge la o producție de circa șapte tone la hectar, considerată ca fiind măcar eficientă, dacă nu realmente profitabilă. Aici se adaugă însă un factor extrem de important și anume capriciile meteorologice, care pot da peste cap orice previziune.
Reducerea prețului ar crește numărul consumatorilor
Dar în acest domeniu scoaterea unei taxe nu are totdeauna numai efecte pozitive. Dacă se scoate acciza, producătorii nu pot fi obligați să păstreze prețul și să utilizeze banii pentru investiții. Există posibilitatea ca unuii să mai scadă prețul la comercializare pentru a-și mări desfacerea, chiar dacă nu cu valoarea accizei. Este foarte probabil că soluția aleasă ar fi cea intermediară, adică o parte din sumele obținute să fie utilizate în investiții. Dar scăderea prețului la livrare ar duce și la ieftinirea vinului. În aceste condiții, ar crește numărul consumatorilor, știut fiind că vinul este, în general, băutura celor cu venituri mici pînă la medii. Mai există și posibilitatea ca prețurile să fie menținute, iar banii să fie băgați în buzunar, fără a-i investi. Probabilitatea este mare, pentru că experiența demonstrează că românii nu se împacă în general cu ieftinirile. (Gabriela PASCU)
Lasă un răspuns