Cum și cînd circulau străbunicii noștri? Două întrebări la care cei mai mulți dintre noi ar fi nevoiți să apeleze la diverse cărți de istorie. Nu însă și băcăuanul Ștefan Apostol care, ceferist de meserie, a moștenit de la bunica sa un Mers al Trenurilor datat 14 iunie 1914. „Mulți au dorit să-l cumpere, dar nu-l dau pentru nimic în lume. E o moștenire de familie la care țin foarte mult”, spune norocosul băcăuan. Realizată de I. St. Rasidescu la Institutul de Arte Grafice „Carol Gobl” din București, broșura prezintă de-a lungul a 128 de pagini cam tot ce trebuia să știe călătorul începutului de secol XX despre orarul trenurilor, costul biletelor ori condițiile de voiaj, dar și ceva în plus. Ceva care s-a materializat într-un mers al vapoarelor pe Dunăre sau Marea Neagră. Nu de alta, dar lumea respectabilă, care dorea să ajungă la Viena, Rusciuc sau Constatinopol, își putea continua călătoria doar cu vaporul, motiv pentru care trebuiau musai știute legăturile dintre acestea și trenuri. Totul pentru suma de 20 de bani.
Potrivit nonagenarului Mers al Trenurilor, la începutul Primului Război Mondial, în România erau 41 de linii de cale ferată. Județul Bacău era legat de Capitală prin linia nr. 1 și 2 București – Ploiești – Buzău – Mărășești – Pașcani – Ițkani, dar existau și liniile nr. 20 Adjud – Tg. Ocna – Palanca – Ghimeș, nr. 28 Bacău – Piatra Neamțu sau nr. 14 Comănești – Moinești. După nouă decenii, diferă doar numărul liniilor, faptul că linia 20 se duce în Transilvania, care, pe atunci, era în Imperiul Austro-Ungar și trecerea într-un plan secund al tronsonului Comănești – Moinești. Ceva mai multe diferențe există în ceea ce privește numărul de trenuri care circulau pe actuala magistrală 500 București Nord – Suceava Nord. Acum sînt 64 de trenuri, în timp ce, în urmă cu 90 de ani, circulau doar 13 trenuri. Adică, patru accelerate, trei exprese, patru personale și două garnituri mixte.
Probabil că, pe atunci, prețul unei călătorii se schimba mult mai rar ca în anul 2004, ceea ce le permitea călătorilor să afle cît au de plătit pentru un drum sau altul, din același Mers al Trenurilor. De exemplu, o călătorie de la Bacău la București cu acceleratul costa, în funcție de clasă, 14 lei, 20 de lei și 90 de bani sau 31 de lei. Asta în condițiile în care trenurile aveau trei clase de confort. Bineînțeles că la trenurile personale tarifele erau mai scăzute – 25,90 lei, 17,40 lei, respectiv 11,70 lei, în timp ce pentru un cîine luat în compartiment trebuia plătit cîte patru lei și 76 de bani. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns