„Draga Ana! Esti unul dintre cei 50.000 de castigatori selectati de calculator din totalul de 12,1 milioane de persoane care au aplicat in Programul de Vize pentru Imigranti in US „Diversity” – acesta este un exemplu autentic de mesaj electronic folosit de escroci pentru a-şi atrage potenţialele victime în capcană. Anunţată astfel că este unul din câştigătorii Loteriei Vizelor, victima este îndrumată să trimită o sumă importantă de bani (între 400 şi 800 de USD) unui presupus angajat al Ambasadei Americane de la Londra pentru a putea intra în posesia vizei.
Totul pare legal. Persoana care a expediat mailul se recomandă drept reprezentant al Ambasadei. Pare să fie o persoană respectabilă şi sinceră, are răspunsuri la toate întrebările potenţialei victime şi doreşte să-i trimită formularele de viză cât mai curând posibil. Există doar o problemă: pentru a putea trimite formularele, „câştigătorul” trebuie să plătească mai întâi anumite taxe.
Persoana dă instrucţiuni precise despre transmiterea taxei prin intermediul serviciului de transfer de bani. Este rapid, uşor şi, astfel, vor putea transmite formularele mai repede. Victima trimite banii. Dar, din păcate, promisul formular de viză nu mai ajunge niciodată la destinaţie. „Câştigătorul” este, de fapt, victima unei escrocherii.
„Pentru Western, problema fraudelor cărora le cad victime consumatorii este una foarte serioasă. Ne respectăm clienţii şi ştim că aceştia muncesc din greu pentru banii lor. De aceea, ne străduim să-i facem pe oameni conştienţi de diferitele tipuri de escrocherii şi mecanisme de fraudă. Un consumator mai bine informat, este un consumator mai prevăzător şi mai pregătit să nu cadă victimă unei fraude ”, declară Daniela Budurea, Country Director Western Union România şi Bulgaria.
Pentru a nu deveni victima unei fraude de tip „câştig la Loteria Vizelor”, e bine ca oricine să ţină cont de următoarele aspecte:
· Serviciul de transfer de bani Western Union este o modalitate rapidă, sigură şi la îndemână de a trimite bani persoanelor cunoscute şi în care aveţi încredere. Nu recomandăm utilizarea serviciului pentru transmiterea de fonduri către persoane străine sau către persoane a căror identitate nu poate fi verificată.
· Organizaţiile legale nu solicită sume de bani înainte de a acorda câştiguri la loterie sau alte tipuri de premii.
· Dacă aveţi suspiciuni legate de o solicitare, discutaţi cu membrii familiei, cu un avocat sau chiar cu poliţia locală, înainte de a lua decizia financiară de a transmite bani pentru un premiu la loterie.
· Nu uitaţi că e foarte puţin probabil să câştigaţi la un concurs la care nu v-aţi înscris.
· Nu uitaţi că, dacă ceva este prea frumos pentru a fi adevărat, probabil aşa şi este.
Western Union oferă consumatorilor servicii de încredere pentru a trimite bani familiei sau prietenilor. Este important de reţinut că un transfer de bani poate fi ridicat într-o perioadă scurtă de timp de la trimitere – chiar în câteva minute – iar, după ce suma a fost ridicată, expeditorii nu mai pot anula transferul sau obţine banii înapoi de la Western Union, chiar dacă transferul a fost rezultatul unei fraude.
Campania Western Union de prevenire a fraudelor se derulează în perioada august – septembrie 2012 şi îşi propune să atragă atenţia consumatorilor asupra mecanismelor folosite de fraudatori pentru a-şi înşela victimele, precum şi asupra principalelor semnale de alarmă de care trebuie ţinut cont pentru a efectua un transfer de bani în siguranţă. Şase dintre cele mai des întâlnite scenarii folosite de către fraudatori, ilustrate de către caricaturistul Ion Barbu, explică consumatorilor la ce trebuie să fie atenţi pentru a evita să devină victime ale escrocilor.
Lasă un răspuns