• stratul de zăpadă pe drumurile județului Bacău ajunge pînă la 12 centimetri • circulația se desfășoară pe toate traseele, dar cu viteză foarte mică
Iarna a pus stăpînire pe județul Bacău. Poleiul și gerul au lăsat loc zăpezii, care dă mari bătăi de cap drumarilor. Stratul de zăpadă atinge în zonele mai înalte chiar 12 centimetri. Circulația este îngreunată pe traseele Livezi – Berzunți – Buda (DJ 117), Ardeoani – Balcani – limita cu județul Neamț (156A), Moinești – Poduri – Cernu (DJ 117), Borzești – Gura Văii – Dumbrava (DJ 119), Dărmănești – barajul de la Valea Uzului – limita cu județul Harghita (DJ 123), Tîrgu Ocna – Slănic Moldova (DJ 116A), Secuieni – Izvorul Berheciului (DJ 241), Oncești – Glodișoarele (DJ 241B), Buhoci – Parincea (DJ 252). Polițiștii de la circulație spun că toate aceste trasee de drum județean prezintă grad ridicat de risc în circulația autovehiculelor, pentru că au porțiuni cu foarte multe serpentine, sînt în zone deluroase sau de munte.
La nivelul Serviciului Poliției Rutiere Bacău s-au organizat două filtre, pe DN 2, la limita de nord a județului, și pe șoseaua spre Brașov, unde șoferii sînt opriți din trafic și sînt sfătuiți de polițiști să-și echipeze corespunzător autovehiculele cu lanțuri antiderapante, nisip și lopeți. La ieșirea din Onești, de exemplu, trei tiruri au fost oprite pînă cînd șoferii vor face rost de cele necesare pentru a pleca la drum în condiții de siguranță. Cele mai mari probleme s-au înregistrat însă în localitățile urbane și în special în municipiul Bacău, unde numărul tamponărilor înregistrate într-o singură zi a depășit totalul dintr-o săptămînă fără precipitații.
Poliția și Primăria municipiului Bacău au declanșat o adevărată ofensivă împotriva proprietarilor care-și parchează mașinile pe partea carosabilă, îngreunînd astfel acțiunea utilajelor de deszăpezire. „Pe timpul zilei, polițiștii și salariații Primăriei vor acționa cu efective sporite pentru a bloca toate autovehiculele staționate neregulamentar și pentru a căror deblocare proprietarii vor trebui să achite un milion de lei, plus amenda. Autovehiculele abandonate vor fi ridicate și duse în afara orașului”, ne-a declarat inspectorul principal Dorin Roman, adjunctul șefului Biroului Poliției Rutiere Bacău. Ofițerul băcăuan a mai menționat că șoferii camioanelor care parchează aiurea încalcă nu numai legislația rutieră, ci și o hotărîre a Consiliului local Bacău potrivit căreia este interzisă parcarea camioanelor cu o greutate mai mare de cinci tone pe raza municipiului. Singurele locuri admise sînt în incinta firmelor Casbeton, SUT, Barleta, Agribac, Camera, TAS și Hidroconstrucția unde, în prețul de parcare este inclusă și paza.
Polițiștii băcăuani recomandă conducătorilor auto să evite pe cît
posibil, în această perioadă, deplasările prin municipiu, decît în
cazuri de strictă necesitate, și echiparea autovehiculelor cu tot ce
este necesar pentru acest anotimp: lanțuri antiderapante, lopățică și
un săculeț cu material antiderapant. În cazul unei călătorii mai lungi,
aceasta va fi pregătită pentru a se preveni întîmpinarea unor
neajunsuri pe parcurs. Astfel, se va stabili un itinerariu, la alegerea
traseului vor fi evitate zonele cu căderi mari de zăpadă, se va evita
conducerea pe timpul noptii, se vor stabili locurile de odihnă și se
va alege o viteză de deplsasare mult redusă. Autovehiculul va fi
pregătit cu atenție, asigurînd funcționarea cu eficiență a instalației
de încălzire și climatizare, dotarea cu anvelope cu profil
corespunzător, echiparea cu lanțuri antiderapante.
Conducătorul auto trebuie să fie odihnit, sănătos și să nu
se afle sub influența unor stări psihice care să-l preocupe și să-l
sustragă de la atenția ce trebuie s-o manifeste în timpul conducerii.
Oboseala constituie unul dintre cei mai importanti factori de risc
cînd se conduce pe timpul nopții. Prin adaptarea vitezei la condițiile
de vizibilitate, atmosferice, de drum și de trafic nu trebuie înțeles că
în toate cazurile viteza trebuie redusă, pot apărea și situații,
adevarat mai rare, cînd sporirea vitezei constituie măsura
preventivă de evitare a accidentului. Trebuie avut în vedere că nici
circulația nejustificată, cu viteză redusă, nu este recomandată,
deoarece îngreunează fluența traficului și uneori pot genera
accidente.
Nămeți de pînă la 30 de centimetri pe unele drumuri
Toate drumurile din județ continuă să fie practicabile, dar drumarii nu au exclus posibilitatea apariției, în cursul nopții, a primelor blocaje. „Dacă va continua să ningă e posibil ca, la noapte, să se blocheze unele drumuri. Au început deja să se formeze suluri de 20 – 30 de centimetri de zăpadă în zona Sărata, Faraoani, Izvoru Berheciului, Poduri, Zemeș și Buhoci – Parincea. Adică drumurile care sînt dispuse perpendicular pe direcția vîntului”, ne-a declarat, aseară, Constatin Nevschi, director adjunct la SC „Drumuri Județene”. Pentru a ține la respect nămeții, au fost scoase la treabă 18 gredere semipurtate și 12 autobasculante cu material antiderapant. Marea problemă rămîn, însă, drumurile comunale, din cele 81 de comune din județ doar 28 avînd contracte de deszăpezire încheiate cu SC „Drumuri Județene”. În aceste condiții, o bună parte dintre acestea vor rămîne „îngropate” în zăpadă pînă în primăvară. Cît privește drumurile naționale, acestea sînt, la rîndul lor, practicabile, cei responsabili de soarta lor apelînd la 13 autobasculante cu lamă și răspînditor și șase unimoburi cu lamă și răspînditor.
Cursele interjudețe circulă, dar nu se știe pînă cînd
Păstrarea drumurilor într-o stare cît de cît bună a făcut ca autobuzele SC „Transport Bistrița” să circule, ieri, pe toate traseele, dar directorul Mihai Bălăiță a recunoscut că e posibil să apară cîteva suspendări de curse. „Deocamdată circulă toate autobuzele, dar totul depinde de starea drumurilor. Ne așteptăm să avem probleme cu cursele de Satu Nou, Roșiori, Faraoani, Chetriș, Ungureni sau Horgești – Răcătău”, ne-a declarat Mihai Bălăiță. În ceea ce privește trenurile care trec prin Gara Bacău, acestea au circulat, ieri, fără întîrzieri, în timp ce Aeroportul Bacău rămîne, deocamdată, deschis. „Nu a fost anulat nici un zbor, dar toți oamenii dintr-un schimb (16 salariați, n.r.) lucrează, împreună cu cele două autofreze și cinci pluguri, la deszăpezirea pistei”, ne-a declarat Lucian Sion, directorul tehnic al Aeroportului Bacău. Salvările au circulat greu la Bacău și la Podu Turcului
Salvările au circulat greu la Bacău și la Podu Turcului
Apelurile sosite ieri pe liniile telefonice ale stației de Salvare au fost
onorate fără ca în vreun colț al județului să fie nevoie de tractoare,
buldozere cu lamă sau sănii, așa cum s-a întîmplat în alți ani în cele
mai izolate cătunuri. Zone în care mașinile Salvării au circulat mai
încet din cauza zăpezii au existat, totuși. „În zona Podu Turcului au
fost astăzi cîteva solicitări la care s-a ajuns mai tîrziu. Acolo,
zăpada de pe drumuri a făcut ca mașinile să meargă mai încet. Și
prin oraș s-a circulat greu pentru că mașinile mergeau bară la bară,
cu viteze mici. A fost destul de greu ca șoferii de pe Salvări să-și
facă loc printr-o așa aglomerație. Nu mai spun de faptul că avem
probleme cu accesul și pe străzile înguste la care mașinile sînt
parcate deoparte și de alta a șoselei. Acum, și cu zăpada asta, este
și mai greu să pătrundem pe astfel de străzi. Au fost situații în care
am fost nevoiți să parcăm mașina mai departe decît locuința
bolnavului și să mergem pe jos cu targa cîteva sute de metri”, ne-a
declarat dr. Crina Pădure, directoarea serviciului de Salvare.
(Florin CRĂCIUN, Eduard CUCU, Cezara DUȚĂ)
Lasă un răspuns