În acest an, Biserica Romano-Catolică celebrează în perioada 21-23 aprilie 2011, cele trei zile sfinte care precedă marea sărbătoare a Paştelui. Această perioadă mai poartă numele de „triduum pascal” şi are o importanţă deosebită, pregătind sărbătoarea Învierii Domnului.
Joia Sfântă. Joi dimineaţa are loc, începând cu ora 10.30, la Iaşi, în catedrala „Sf. Maria, Regină”, Liturghia crismei (a sfinţirii uleiurilor). Preoţii din toată dieceza vor fi în jurul episcopului, moment în care îşi vor reînnoi făgăduinţele din ziua hirotonirii. În cadrul sfintei Liturghii se vor sfinţi uleiurile pentru cei care urmează a fi botezaţi, pentru cei ce vor primi taina sfântului Mir şi pentru bolnavi.
Seara are loc în biserica parohială Liturghia Cinei Domnului. Împărtăşania sau Cina Domnului, Preoţia şi porunca iubirii vor sta în centrul acestei Liturghii. În biserica „Ss. Petru şi Paul” din Bacău, Liturghia este la ora 18.00. În cadrul acesteia are loc ritul spălării picioarelor, prin care este amintit gestul lui Isus de umilinţă care a spălat picioarele celor 12 apostoli la Cina cea de Taină. După Liturghie, la un altar lateral, credincioşii vor medita la pătimirile lui Cristos, rând pe rând, până noaptea târziu.
Vinerea Sfântă. După o tradiţie foarte veche, Biserica nu celebrează Liturghia în ziua aceasta. Seara se celebrează Pătimirea Domnului. Altarul nu are nimic pe el: nici cruce, nici sfeşnice, nici feţe de altar. Celebrarea Patimii Domnului are loc la în biserica „Ss. Petru şi Paul” la ora 18.00 şi se compune din trei părţi: lecturi din Sfânta Scriptură (se intonează pătimirea Domnului Isus Cristos după sfântul Ioan), adorarea sfintei cruci şi distribuirea sfintei Împărtăşanii. Ziua aceasta este zi de post şi de abstinenţă.
Sâmbăta Sfântă. Cristos este în mormânt, ca atare Biserica este în tăcere. Nu este nici o celebrare. Toţi sunt invitaţi să mediteze pătimirea şi moartea lui Cristos.
Noaptea Sfântă. Noaptea aceasta este o priveghere în cinstea Domnului, astfel încât credincioşii, urmând îndemnul evangheliei, ţinând în mâini candele aprinse, să fie asemenea slujitorilor care îl aşteaptă pe stăpânul lor să se întoarcă, pentru ca atunci când va sosi, găsindu-i veghind, să-i aşeze la masă. Întreaga celebrare a privegherii pascale are loc la Iaşi începând cu ora 21.00.
Binecuvântarea focului în afara bisericii, aprinderea lumânării pascale şi a celorlalte lumânări, preconiul pascal (o cântare specială adresată lui Cristos, lumina lumii), lecturi multe din Vechiul Testament, proclamarea evangheliei Învierii, înnoirea făgăduinţelor de la Botez, împărtăşirea credincioşilor – stau în centrul atenţiei acestei nopţi sfinte. La finalul sfintei Liturghii, în jurul orei 11.00 se va merge în procesiune cu lumânarea pascală, simbolul Învierii lui Cristos, pe străzile oraşului, pe traseul: str. Mihai Viteazu, Hotel Moldova, str. Nicolae Bălcescu, str. Luminii cu întoarcere în biserica mare.
Ziua de Paşti. Liturghia zilei de Paşti se celebrează cu mare solemnitate. La începutul Liturghiei, credincioşii sunt stropiţi cu apă binecuvântată în noaptea precedentă pentru a aminti de Botez. Lumânarea pascală (o lumânare mare, simbol al Învierii lui Cristos) este aşezată lângă altar.
În biserica mare din Bacău, Liturghiile au loc la orele: 8.00, 9.00, 10.30, 12.00, 18.00. Pr. Decan Isidor Dâscă va prezida Liturghia de la ora 11.00.
Biroul de presă
Pr. Petru Tamaş
Geo a zis
Toatw bune si frumoase dar nu inteleg un lucru.De ce si pe ce motiv s-a interzis celebrarea invierii la manastirea din luncani????????? de anul trecut incepand nu mai este permisa liturghia de inviere??????????????? Apartin parohiei din centru si am mers cativa ani la rand acolo si a fost destul de placut, locul are ceva sfant deosebit. Consider ca e o masura total abuziva si nu aduce nici un castig catolicismului, ba as putea sa spun chiar aduce deservicii, sper ca sa se revina asupra acestei hotarari pentru ca nu stiu sa fi gasit undeva consemnat de la domnul citire ca invierea trebuie s-o serbezi intr-un anume loc.
Mihai a zis
Liturghia de inviere se celebreaza doar in biserica parohiala. Motive ar fi mai multe, unul dintre ele fiind incurajarea credinciosilor sa se implice activ in viata parohiei proprii, dezvoltarea simtului apartenentei la comunitate. De asemenea, frumusetea exterioara nu este un motiv suficient care sa justifice o celebrare. In inima celebrarii se afla bucuria participarii la Invierea Domnului. Hotararea aceasta nu este irevocabila, ea fiind valabila in Dieceza de Iasi si in alte dieceze, unde s-a decis astfel. Nu are de a face cu abuzivul.