– acestea sunt companiile Electric Plus, Dedeman, Aerostar, Agricola și Popasul Trebeș
Petru DONE
Încă cinci companii deținute de antreprenori români în Bacău au primit, joi, 24 octombrie, titlul de „Campioni în business”, în programul cu același nume derulat, în Iași, de Ziarul Financiar, fondul de investiții Enterprise Investors, BCR, firma de consultanță PwC și fundația Triple Helix, pentru toată zona Moldova. Acestea sunt, în ordinea prezentării lor, Electric Plus (producție și montaj tâmplărie PVC), Dedeman (retail, bricolaj), Aerostar (industria pentru aviație și apărare), Agricola (producător și procesator de carne de pasăre) și Popasul Trebeș (comerț cu cereale) și au fost răsplătite cu titlul de „campion” pentru performanța financiară realizată în 2012, față de anul precedent. Programul a ajuns la a șasea ediție și identifică cele mai dinamice companii din trei regiuni ale țării – Transilvania, Moldova și Muntenia-Dobrogea, din care selectează firmele cu cea mai mare creștere a cifrei de afaceri, a profitului și a numărului de salariați în anul anterior, iar tema de discuție în acest an a fost „Ce le lipsește antreprenorilor români pentru a crește: piața sau finanțarea?”
La categoria „Companii cu afaceri între 3 și 15 milioane de euro”, Electric Plus s-a înscris cu afaceri de 43 de milioane de lei în 2012, în creștere cu 56% față de 2011. În schimb, la categoria „Companii cu afaceri de peste 15 milioane de euro”, Dedeman a intrat cu afaceri de 2,4 miliarde de lei anul trecut, în creștere cu 20% față de anul anterior și cu un profit de 298 de milioane de lei, mai mare cu 26% față de anul 2011. La aceeași categorie, compania Aerostar a ieșit la rampă cu o cifră de afaceri de 197 de milioane de lei, care a crescut în 2012 cu 24% față de anul precedent, iar compania Popasul Trebeș a primit un premiu special pentru afaceri de 345 de milioane de lei, dar și pentru tranzacțiile pe care le-a făcut, alături de compania Comcereal, pentru preluarea societății Pambac, unul dintre cei mai importanți producători naționali de morărit, panificație și paste.
Grupul Agricola, cu afaceri de peste 130 de milioane de euro anul trecut, face parte dintre cei cinci „campioni” din agrobusiness din Moldova care au urcat pe podium. Industria alimentară a fost, de altfel, ea însăși declarată o „campioană” în rândul antreprenorilor din această zonă, dar această industrie este în ascensiune în întreaga țară. „Cine nu recunoaște importanța capitalului uman – a spus, la dezbaterea de la Iași, citat de Ziarul Financiar, Grigore Horoi, președintele grupului Agricola – nu poate avea succes în afaceri. Dacă am putea da timpul înapoi, am fi decis să investim de mai demult în oameni. Din păcate, ne-am dat seama târziu, am început să investim în resursele umane de curând și de-abia de-acum încolo așteptăm rezultatele.”
De pe celălalt palier al industriei băcăuane, din construcția de mașini – construcții aeronaitice, președintele Aerostar, Grigore Filip, a formulat, în contextul temei generale, o interesantă opinie cu privire la relația dintre antreprenori și patriotism. „Ceea ce fac împreună cu echipa mea – a spus președintele de la Aerostar, de asemenea citat de Ziarul Financiar – nu fac din dorința de a fi recunoscuți ca patrioți. De aceea, în opinia mea, a crea valoare adăugată în economie și a exporta ar trebui să fie recunoscut de autorități drept un gest de patriotism. Măsura succesului într-o companie este feedbackul venit de la oamenii cu care lucrezi. Experiența în antreprenoriat m-a învățat că cea mai mare pierdere nu este să greșim, ci să nu învățăm nimic din ceea ce greșim. Una dintre lecțiile învățate de-a lungul timpului, care poate fi interpretată ca un sfat pentru alți antreprenori, este să nu te bucuri niciodată de banii câștigați ușor. Banii mulți câștigați ușor sunt cheia insuccesului unei afaceri, pentru că ei vor fi imediat pierduți.”
Lasă un răspuns