Avocat DANIELA GOGAN
Baroul Bacău
avocatgogan@gmail.com
Începând cu 1 octombrie 2013 au intrat în vigoare dispozițiile articolelor 12 și 13 din Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori. Aceste dispoziții ar fi trebuit să intre în vigoare odată cu Noul Cod de Procedură Civilă, dar au fost amânate inițial șase luni deoarece – spunea Mona Pivniceru, ministrul Justiției de la vremea aceea – nu au avut un studiu de impact.
Legea nr. 193/2000, modificată în anul 2010 în beneficiul consumatorului, este actul normativ care reglementează clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți.
Așadar, clauze referitoare la bănci existau în Legea nr. 193/2000 și până la intrarea în vigoare a celor două articole modificate prin Legea nr. 76/2012, în sensul că o persoană putea chema banca în judecată pentru a dispune înlăturarea clauzelor abuzive sub sancțiunea unei amenzi.
Diferența dintre prevederile articolelor 12 și 13 din Legea nr. 193/2000 și modificările aduse celor două articole prin Legea nr. 76/2012 constă în faptul că, în urma constatării de către instanță a unei clauze abuzive, hotărârea acelei instanțe permite înlăturarea clauzei abuzive din toate contractele de adeziune în curs de executare, precum și din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale.
Atenție, însă! Pentru ca o hotărâre a unei instanțe prin care se constată o clauză abuzivă să producă efectele arătate mai sus, acțiunea în instanță trebuie introdusă de reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor sau a asociațiilor pentru protecția consumatorilor.
Doar hotărârile obținute de aceștia pot anula clauzele abuzive din toate contractele în derulare, precum și din cele care se vor încheia în viitor.
Aplicarea acestor noi prevederi nu afectează dreptul consumatorului de a invoca nulitatea acestor clauze abuzive pe calea unei acțiuni individuale. Diferența e că, dacă reușește să obțină anularea acestor clauze, hotărârea îi profită numai lui.
Însă dacă reprezentanții ANPC reușesc să anuleze o clauză, hotărârea profită tuturor consumatorilor care au contract cu acel profesionist și ale căror contracte au clauze similare.
O capcană poate fi considerată o altă prevedere. Dacă pierd acel proces, un altul pentru clauze similare nu mai pot intenta, nici ei și nici consumatorii individual.
Competent să soluționeze asemenea cauze este Tribunalul de la domiciliul consumatorului sau de la sediul profesional al reprezentanților ANPC.
Împotriva hotărârii pronunțate de Tribunal se poate face doar apel la Curtea de Apel în 30 zile.
Gabriel a zis
Sunt in acceasi situatie cu imprumut din 2007 la BCR. Va rog sa ma indrumati ce sa fac.as vrea sa aderez la un grup pentru a da banca in judecata. Va multumesc
Daniela Gogan a zis
Va rog sa ma contactati telefonic la nr. 0751/148107. Trebuie sa veniti cu actele pt a va da o solutie.