De vreo cinci ani încoace, o parte din instrumentiștii Filarmonicii „Mihai Jora” din Bacău, în frunte cu neobositul lor dirijor, maestrul Ovidiu Bălan, bat China în lung și-n lat concertând în sălii cu mii și mii de locuri. Și de această dată, la finele anului 2013 și începutul anului 2014, orchestra simfonică compusă din 65 de muzicieni, din care 26 au fost români, sub bagheta dirijorului băcăuan, au concertat în 15 orașe precum Beijing, Shanghai, Chengdu ori Shenzhen, într-un maraton muzical extrem de solicitant.
„Am mers cu trenuri de mare viteză (MAGLEV – n.a.), am zburat cu avionul dintr-un capăt în celălalt al Chinei – s-a destăinuit dirijorul Ovidiu Bălan – într-un ritm infernal ca să ne susținem concertele.” Și n-au făcut-o deloc rău, dovadă fiind cronicile fulminante de care s-au bucurat pe unde au concertat, ziariștii chinezi numindu-l pe maestrul Ovidiu Bălan, „Ozawa al Europei”, făcând trimitere la binecunoscutul dirijor japonez Seiji Ozawa. Fiind interogat despre cheia succesului său în concertele de pe meleagurile chinezești, Ovidiu Bălan a recunoscut: „în primul rând, mă adresez publicului în limba lor, fapt care duce la o imediată deschidere din partea spectatorilor. Am exersat nopți întregi folosindu-mă de cursuri audio de limbă chineză ca să pot adresa cele câteva cuvinte de salut de la începutul concertelor.” În același timp, programele concertelor cuprind și lucrări interpretate cu soliști autohtoni, fapt ce a mers la sufletul melomanilor chinezi. „Într-unul dintre concerte, orchestra a interpretat piesa muzicală «I Love You China» alături de o soprană locală, moment primit cu ovații îndelungate” a mărturisit maestrul Ovidiu Bălan.
Dar cel mai bun ingredient al succesului îl reprezintă însăși charisma dirijorului, obișnuit să poarte un dialog deschis cu publicul în timpul concertelor sale. „La unul dintre concerte, întorcându-mă cu fața spre public, am observat pe unul dintre rânduri o fetiță care bătea din palme ținând corect tempo-ul – a povestit Ovidiu Bălan. Am coborât de pe scenă, am mers la ea, am luat-o de mânuță și am urcat-o pe pupitru în locul meu. Am dat tempo-ul orchestrei, după care am lăsat bagheta în mâna fetiței care a dirijat piesa muzicală până la capăt fără să greșească ritmul. La sfârșit, sala a fost în delir, iar, a doua zi, întâmplarea era pe primele pagini ale ziarelor din acea regiune.” Întrebat dacă va mai continua acest periplu prin țara lui Confucius, maestrul Ovidiu Bălan a recunoscut că ritmul infernal al turneului îl face să ezite la un asemenea angajament, gândindu-se că ar fi cazul ca, pentru această serie de evenimente, să cedeze bagheta unui dirijor mai tânăr și mai în putere.
tabacaru dumitru a zis
Felicitari dirijorului si orchestrei !