– spune jurnalistul Tudor Octavian despre textul sau primit de elevi la teza cu subiect unic la limba româna
Elevii de clasele a VII-a si a VII-a care au sustinut ieri teza cu subiect unic la limba si literatura româna au avut ca „parteneri” de lucru doi scriitori mai putin cunoscuti pentru ei. Varianta cu numarul zece a acestei probe le-a dat de lucru, la subiectul 1, un fragment din textul „Cismigiu & Comp”, de Grigore Bajenaru, la clasa a VII-a, sau din „Un om foarte bogat”, deTudor Octavian, la clasa a VIII-a. Elevii de clasa a VII-a au avut de precizat doua trasaturi ale genului epic prezente in textul dat, de motivat in 10 – 15 rinduri opinia cu privire la comportamentul unui anumit personaj din text si de scris o compunere de 20 – 30 de rinduri in care sa caracterizeze personajul preferat dintr-o balada sau dintr-o nuvela studiata. Candidatii de clasa a VIII-a au avut de precizat, printre altele, un procedeu indirect de caracterizare a unui personaj din textul lui Tudor Octavian si de scris o compunere in care sa caracterizeze un personaj dintr-o comedie studiata in scoala. Ca intotdeauna, reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean Bacau au fost de parere ca elevii nu aveau motiv sa se plinga de subiecte. „Au fost accesibile si la clasa a VII-a si la clasa a VIII-a”, a declarat Nicoleta Iftimiu, inspector scolar de limba si literatura româna. Unele cadre didactice bacauane cred insa ca teza continea si teme cu grad ridicat de dificultate. „Cerinta de identificare a adverbului de mod din fragmentul dat la clasa a VII-a, de exemplu, putea sa puna probleme. E o ambiguitate de formulare. Copiii pot lua acel «nu» ca adverb de negatie, nu ca adverb de mod care exprima o negatie. La ambele clase se observa in subiectele de la ambele clase un accent pus pe exprimarea opiniei personale a elevului in legatura cu un text”, a declarat Pompilia Postelnicu, profesor de limba româna al Scolii „Spiru Haret”.
Tudor Octavian: „Sint un cartezian”
Cunoscutul jurnalist de opinie Tudor Octavian s-a aratat surprins de decizia Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului de a include in variantele de subiecte pentru teza cu subiect unic un fragment dintr-un text al sau, pe care in prima faza nici nu l-a recunoscut dupa titlu. „Nu-mi imaginez de ce au luat aceasta decizie. Probabil ca prin acest tip de proza, ironic, se simt razbunati. Cred ca asta e motivul. Cred ca au vrut sa obtina un punct de vedere de la copii in legatura cu intrebarea: «In ce masura bogatia iti da voie sa fii si prost?». Si ar mai fi un motiv posibil: scriu foarte corect. E greu de gasit in fraza mea erori. Sint un cartezian”, a declarat pentru inceput Tudor Octavian. Jurnalistul a precizat insa ca, desi se simte magulit de atentia care i se da, nu crede ca ministerul a facut cea mai buna alegere. „E un text greu. Nu are o semnificatie directa. Probabil ca o sa-mi ridic in cap ministerul cu aceasta declaratie, dar nu cred ca e un fragment foarte potrivit pentru o minte de 14 ani”, a spus foarte transant scriitorul din teza cu subiect unic, adaugind in incheierea dialogului nostru: „Is surprins de situatie si ma duc sa beau o bere”.
bercu a zis
„Literatura de specialitate” il plaseaza pe „nu’ ca adverb cu nuanta modala doar in exprimari de tipul ” Ai scris?” „DA/ NU”, iar in cazul verbelor la forma negativa ” nu stiu”este catalogat definit ca „semiadverb de mod”. Prin urmare cautati, dragi elevi, cautati!
Ardeleanu Virgil a zis
Mdaaa, nuanta modala este variabila in functie de contextul negatiei pe forma de fond si abstractizata circumstantial.
Aaaaa? Ce le am…La scoala de maestrii de militie am invatat smekerii d’astea! Marca banu’!