Bacaul are numai doi ani de mall. Deschis in 2007, Arena Mall a fost si a ramas singurul compex comercial de acest fel, desi pe urmele afacerii construite de Ovidiu Budeanu au mai calcat si altii. Marii dezvoltatori au fost atrasi de conditiile economico-sociale ale Bacaului si au intrat aici cu lanturi celebre de magazine. Toate sint, insa, doar super si hipermnarket-uri. Cum se construieste o afacere in mall si ce inseamna aceasta pentru o comunitate ne spune chiar Ovidiu Budeanu. „Am calatorit in Europa si in lume, am batut, cu piciorul, o multime de centre comerciale, am inceput sa inteleg acest gen de afacere. Pentru ca nu poti sa ajungi sa construiesti un mall daca nu intelegi foarte bine conceptul” – spune proprietarul Arena Mall.
– De unde vine succesul unul dezvoltator de mall?
– Succesul unui mall insemana, in putine cuvinte, mixul de chiriasi. Daca ai un mix interior potrivit pentru zona in care te afli, cistigi. Nu poti copia un mall, dupa un model anume sau dintr-o anumita parte a lumii. Cred ca nu sint doua malluri la fel in toata lumea, desi multe au acelasi proprietar. Fiecare trebuie sa raspunda cerintelor zonei in care se afla. Inclusiv mixul de chiriasi si de branduri din interior trebuie compus dupa o analiza a pietei foarte serioasa. Trebuie pornit de la un adevarat excurs in istoricul urbei, in cultura zonei, sa vezi cu ce este obisnuit omul de aici, trebuie sa vezi daca ai un consumator de lux sau unul de middle class ori unul chiar mai de jos.
Spune-mi ce mall ai in cartier, sa-ti spun cine esti
– Mallul este o oglinda fidela a spiritualitatii locului, a modului de viata, a obiceiurilor unei comunitati. Dar si a nivelului de trai de acolo.
– Cind se intimpla acest lucru, mallul functioneaza. Daca un dezvoltator de afaceri vine si construieste un mall fara o analiza prealabila, poate claca.
– Desi mall-ul costa foarte mult, nu conteaza, deci, atit de mult pretul, cit bazele solide pe care il asezi…
– Eu am plecat de la o naliza pe care am facut-o cu firme specializate si am tras o concluzie. In perioada in care am inceput sa construim ne-am intrebat ce le lipseste bacauanilor. In acea perioada lipseau locurile de distractie. Oricit ar parea de ciudat, lipseau magazinele. Nu aveai de unde sa alegi, sa aleaga fiecare dupa felul in care este, dupa personalitatea lui. Lipsea relaxarea pe care ar trebui sa o ai atunci cind iesi la cumparaturi. Sa ai unde sa te opresti, sa faci o pauza, sa stai la o discutie, sa ai unde lasa, in siguranta copilul. Un cumul de factori de care noi am tinut cont si pentru care am construit suportul material. Poate nu a iesit totul perfect, din prima, dar in acest caz totul se regleaza in circa trei ani. Noi, din trei in trei luni sondam piata, cu chestionare, sa vedem ce am realizat si cum trebuie sa ne mai ducem inainte. Pentru a se crea acea rezonanta intre noi si consumator.
– Prin urmare, spune-mi unde iti faci cumparaturile, sa-ti spun cine esti!
Concurenta face piata
– Ca orice afacere adevarata, un mall se naste, se dezvolta si moare?
– Prefer sa cred ca poate ramine la stadiul de perfectionare continua, ca este o afacere care rezista.
– Pentru cei mai multi dintre noi, mallul este, insa o alta lume. A aparut ca o mare noutate, vazuta doar in filme sau in reviste. Este acest tip de magazin permisiv pentru oricine?
– Ce este rau, acum, in piata mallului este contrastul foarte mare.
– Intre cine si cine?
– Intre consumator si mallul efectiv. Noi, in Bacau, am construit Arena Mall intr-un singur an. A fost primul mall de la noi si a aparut ca un soc pe piata. Perceput ca un magazin de lux, care tocmai prin aceasta respinge. Multi au perceptia ca mallul este o piata scumpa. El, ca magazin ofera mult mai mult ca oricare altul: comert civilizat, conditii de shoping ideale, eleganta, dar primul impact poate fi dat de preturile mai ridicate. Insa, este o perceptie falsa. In mall sint mai multe magazine intr-un loc, deci si o competitie intre ele, care duce la asezarea corecta a pretului pe piata. Diferenta dintre un magazin din mall si unul de la strada este deverul pe care il oferim noi, ca vad, nu pretul.
– Bine, dar in mall nu gasesti un magazin sa semene prea mult cu altul.
– Acesta este si meritul mallului. Sa faca mixul mai divers, mai atractiv. Noi avem un catchment area de aproximatriv un milion de oameni, de la Piatra Neamt, pina la Focsani si Onesti. Ei, fiecare are gustul lui, fiecaruia trebuie sa-i dai cite ceva anume. Iar comparatia pe care unii o fac intre mall si complexul de standuri este exact ca una intre intreprinderile de profesionisti si cele de amatori.
Cauta pretul corect
– Pretul ramine, totusi, un element important al actului de comert. Toata lumea, se pare, cauta sa cumpere ieftin. Cine stie ce e comertul spune, insa, „sint prea sarac sa cumpar ieftin”. Tine cont comerciantul de mall de aceasta?
– Eu as spune ca fiecare consumator trebuie sa plateasca pretul corect. Nici ieftin, dar nici prea scump. Eu n-as putea plati un pret speculativ. Si in mall pretul tine cont de concurenta. In trei magazine poti gasi trei preturi. Dar a cumpara este o arta si ea incepe cu prospectarea pietei. Adica sa vezi mai multe magazine, mai multe oferte. Nu trebuie sa cumperi dintr-o pornire instinctiva. Aceasta prospectare se poate face in mall, unde poti analiza si poti plati, in final, pretul bun. Ca toate marile magazine, mallul ofera si promotii, care aduc avantaje. Englezul, de luni pina joi, face acel windows shoping. Nu este doar o ocazie de ” a casca gura” pe la vitrine, ci este o prospectare a pietei. Azi-miine vezi ofertele, iar abia poimine cumperi, in cunostinta de cauza. Promotiile inseamna preturi mai mici. De asemenea, pot sa afirm ca mallul are si preturi mult, mult mai mici decit vezi in Piata Centrala.
adrian a zis
L-ati intrebat si de analiza asupra fabricii Partizanu??
Lau a zis
Lucrurile, in genere, sunt mai scumpe in Mall si pentru ca sunt produse de marca. Nu toate, de acord, vorbesc de marcile consacrate. Una e costumul de la Bigotti (nu e publicitate, dau un exemplu) si alta e ala la 2-3 milioane din orice alt magazin din Bacau.
Problema e alta, cum e romanul, sa castige cat mai mult in cat mai scurt timp. Un parfum la 100 ml de la Givenchy, Cacharel, Armani, etc., il iei la noi cu peste 140 de euro, pe cand in afara il iei cu 70-80. Nu contesta nimeni faptul ca trebuie sa-ti acoperi cheltuielile si sa mai ai si un profit, dar decent este sa nu sari calul. Pasii mici dar siguri iti garanteaza o afacere durabila si de succes.
Dar, practica romanilor nuu va mai tine mult, pentru ca lumea incepe usor usor sa se invete cu shoppingul online, care iti permite sa faci cumparaturi din afara si iei ceea ce, la noi, nu prea-ti da mana.
Lau a zis
Vedeti preturile de la lenjeria Jolidon. Sunt gigant si pe deasupra calitatea este indoielnica. Si vedeti preturile la produsele VictoriaSecrets. Am niste seturi de la cea din urma luate acum vreo 3 ani. Le-am bagat la masina si tot sunt spectaculoase, pe cand astea de la jolidon, spalate la mana, se fac ferfenita la a doua spalare.
AlexBC a zis
Mai aveti d-le Budeanu de lucrat la mall-ul asta. In afara de fatada principala, celalalte fatade arata ca o hala industriala. La trotuar, pe latura nordica a complexului puteati sa puneti si dv. un pavaj (in spate ati ales un pavaj demodat). Ati ales betonul. Cam aiurea pt. un mall. La interior, tavanul fals arata jalnic (superdemodat). Sunt sigur c-ati fost la Felicia Shopping Center din Iasi. Cum vi se pare? Parca e altceva, nu? Cu siguranta ati mai vazut si alte mall-uri. Sper sa-si mai deschida si alte marci magazine in Arena Mall, pt. ca acum nu gasesti mare lucru (stiu c-o sa vina concernul Inditex cu marcile lui).
Oricum, succes!