Dan POPA
Una dintre cauzele apariției democrației de tip american pe scena politică a lumii este faptul că ea constituie o nouă formă de conducere a maselor. În teorie, un model democratic de luare a deciziilor se bazează pe consultarea maselor, care participă astfel la actul de decizie politică. Indivizii din masă decid și transmit o opțiune, opțiunile sînt numărate toate și se ia decizia, în mod democratic. Decizia astfel anunțată de organizatori este irefutabilă, inatacabilă deoarece, se afirmă, are girul votanților. Un asemenea exemplu de democrație în mic ar fi trebuit să se exercite în cadrul Festivalului muzical de la Brașov, Cerbul de Aur.
Se demonstrează, de obicei, că mecanismul este de încredere, dovedindu-se că totalul voturilor exprimate pentru o opțiune este corect. Calculatoarele sînt și ele implicate aici. Voturile sînt numărate electronic, fără a se omite vreunul. Aici nu trebuie să se strecoare greșeli sau omisiuni! Faptul că atunci cînd sunați la telefon apelul este înregistrat este bine să fie confirmat electronic pentru a fi siguri că votul v-a fost luat în considerare. Iar la Cerbul de Aur, vizibil, acest lucru s-a întîmplat. Atunci cînd cineva a telefonat a putut vedea că numărul care apare pe ecranul televizorului se schimbă.
Este schema perfectă? Nici pe departe. E drept, computerul nu poate greși decît dacă e programat defectuos, cu sau fără intenție. Ceea ce la un festival ca Cerbul de Aur este practic exclus. Atunci, ce e vulnerabil în toată construcția? Gestul dumneavoastră ! Gestul pe care îl faceți atunci cînd ridicați receptorul să sunați, gestul care se numără și formează totalul voturilor, gest ce poate fi el însuși influențat cu alte mijloace mai puțin vizibile. „Hei, dar nimeni nu mă poate forța să ridic receptorul – veți spune; că doar nu fac hipnoză în masă prin televiziune”. Corect ! Numărul celor care ridică receptorul nu e ușor de influențat, fiind în creștere. Dar poate fi influențat numărul celor care nu ridică receptorul. Iar el poate fi influențat în scădere, cu ușurință. Rezultatul? O anume perturbare a clasamentului se obține și în acest caz.
V-ați dat seama ? Cum, încă nu!? Atunci s-o luăm cu binișorul. Ce vă trebuie pentru a vota un interpret ? Două lucruri: timp în care apelul dumneavoastră să ajungă la robotul telefonic al concursului și, mai mult decît atît, o mică informație, numărul de telefon la care vă exprimați votul. Concluzia e simplă: pentru a reduce numărul de voturi al unui solist indezirabil trebuie să lăsăm publicul fără aceste două elemente, dacă nu complet, cel puțin într-o măsură convenabilă, suficientă pentru a perturba clasamentul.
Acum ați înțeles în ce se materializează metoda ? În afișarea cît mai tîrziu a numărului de telefon al concurentului, la care vor suna admiratorii săi. În orice caz, nu de la începutul melodiei. Dacă se poate, pe la mijlocul melodiei sau chiar la sfîrșit. Oare după ce se termină melodia, cîți îl mai votează ? Iar dacă mulți inși dau telefon simultan, într-un timp scurt, apelurile nu vor fi primite, deoarece atît capacitatea legăturilor telefonice interjudețene, cît și capacitatea „huntingurilor” (grup de linii telefonice ale unui abonat, la care se poate suna formînd același număr, dar la care se răspunde simultan pe toate liniile ) sînt limitate la un număr maxim de convorbiri. Vă amintiți, probabil, că la ultimul cutremur, cînd multă lume a sunat în aceleași minute la rude și prieteni, multe centrale sau linii telefonice au fost momentan blocate sau ocupate. Și atunci apelurile se făceau aleator, în toată țara, nu grămadă la un singur număr. Grămadă care ar mări rata apelurilor pierdute.
Evident, capacitatea instalației tehnice a concursului de a primi efectiv un număr de apeluri simultane e limitată, iar acest număr e cunoscut doar de organizatori. Drept pentru care, în final, un solist sau o solistă clasificată discret ca fiind printre indezirabili poate fi dat (sau dată) jos de pe podium chiar de o singură persoană – cea care operează titrarea video sau face mixajul, și aceasta chiar fără ca ceilalți organizatori să observe. Ce vor vedea telespectatorii ? Doar că cineva din concurs are un mare succes la publicul din sală, dar nu urcă pe podium, neprimind voturi destule de la publicul din fața televizoarelor. Ori, așa ceva chiar s-a întîmplat ! Reprezentanta Libanului, care a făcut o bună impresie publicului, dar n-a căpătat nici pe departe voturile care poate le-ar fi meritat, a fost o asemenea persoană. Pe de altă parte, în timpul vizionării concursului unii telespectatori au remarcat jenanta întîrziere a apariției titrării cu numărul de telefon. Să vă mai spunem la care melodie și cine o interpreta?
A fost „politizat” Cerbul de Aur ? Este greu de afirmat așa ceva. Dar dacă te gîndești la pozițiile în clasament ale concurenților din Liban și Israel (țări între care a fost un război, țări ale căror cetățeni se disprețuiesc unii pe alții ca efect al propagandei de a prezenta dușmanul ca fiind devalorizat, vrednic de dispreț), ipoteza unor manevre de culise bazate pe simpatii politice ale unor persoane individuale capătă deodată destulă greutate.
O metodă asemănătoare de a influența rezulatele unui vot se aplică perfect și în viața politică. De fapt, a fost aplicată cu succes și în România, în vederea „pregătirii alegerilor”. Dar de ea și de subtilele ei detalii ne vom ocupa în altă zi.
Lasă un răspuns