• transportatorii au intrat în grevă și acuză în special Primăria Moinești că este vinovată pentru situația creată
Transportul public din orașele Moinești și Comănești, precum și legătura dintre cele două localități, au fost întrerupte începînd de ieri. Cei 14 operatori care își desfășoară activitatea, cu acte în regulă, în zonă, au tras pe dreapta microbuzele, în total 34 de mașini, supărați că Primăria și Poliția Moinești, Autoritatea Rutieră Română și Garda Financiară îi lasă pe pirații șoselelor să își facă de cap. „Noi sîntem membri ai Asociației TransMoinești. Încă din anul 2001 am avut discuții cu primarul din Moinești, Vasile Ailincăi, care ne-a recomandat să ne înoim parcul auto, pentru a face un transport de calitate. Am început investițiile, fiecare dintre noi și-a cumpărat mașini de transport noi și a obținut avize și licențe, atît de la Autoritatea Rutieră (ARR), cît și de la primărie. Numai că ne-am săturat să ne luptăm cu concurența neloială, pe care ne-o fac firmele care nu au nici un fel de avize de la ARR, nu plătesc impozite, au niște mașini vechi, care pun în pericol viața oamenilor, dar circulă pe trasee și au primit autorizații din partea primăriei”, ne-au declarat reprezentanți ai transportatorilor nemulțumiți.
Constantin Boeru, unul dintre patronii revoltați, spune că toate cele 34 de microbuze care acum nu mai circulă sînt de an de fabricație recent. „Cele mai vechi sînt din 1999, dar cele mai multe sînt din 2000, 2001. Noi, patronii, am făcut credite la bănci și avem lunar de plătit rate de zeci de milioane de lei. Dacă noi, atunci cînd ieșim pe traseu, în loc să facem curse asistăm neputincioși cum pasagerii sînt luați de pirații fără autorizație, cum să ne mai plătim dările la bancă?”, se întreabă Boeru. Oamenii spun că privații fără autorizație circulă cu nonșalanță pe trasee, se postează cîte doi-trei în stații, în special la ore de trafic intens și iau toți clienții de pe traseu. „Noi avem acte în regulă, avem orare pentru curse, stabilite cu primăria, dar un șofer de-al nostru, ca să poată să prindă clienți la cursa de la 7,30, trebuie să plece de acasă de la 2,00 noaptea. Dacă ajunge la 4,00, stațiile sînt deja pline de particulari și noi trebuie să stăm degeaba 2-3 ore, în timp ce pirații, sub ochii autorităților, fac bani”, ne-a declarat și Cristian Captalan, administratorul unei alte societăți de transport local.
Reprezentanții celor 14 firme susțin că situația a fost adusă în mai multe rînduri la cunoștința Primăriei Moinești, dar că nu s-a rezolvat nimic. „O parte dintre transportatorii fără documente, folosindu-se de metode obscure, au obținut autorizații de funcționare semnate de primarul din Moinești, Vasile Ailincăi, chiar dacă nu dețineau nici una dintre licențele obligatorii, emise de ARR. Am avertizat în mod repetat pe primarul și consilierii locali, am solicitat implicarea lor în eliminarea acestor abateri ilegale grave care au loc în transportul local, dar nu am fost luați în seamă”, ne-a declarat președintele Asociației, Costache Popa.
Transportatorii spun că, pe lîngă faptul că nu s-au modernizat și că circulă ilegal și fără să plătească taxe, pirații au început să îi și amenințe și să îi șantajeze, dacă fac situația cunoscută. „Clanurile Apostolescu și Cotfas se ocupă de transportul ilegal și în permanență ne amenință cu răpirea copiilor, ne-au spus să avem grijă pe unde mergem noaptea, sar cu cuțitul la noi, în stații. Au venit cei de la ARR în control, dar, imediat cum apar, pirații nu mai ies pe traseu”, spun transportatorii. Dacă acum cîteva luni, un transportator autorizat reușea să facă, zilnic, zece curse Moinești- Comănești, acum nu acoperă mai mult de două ori traseul.
Responsabilii de aceastră situație spun că au încercat să combată pirateria din Moinești, însă cu mici șanse. „Noi nu putem face altceva decît să le făm amenzi. În ultima jumătate de an, am fost la Moinești în cel puțin 50 de controale și am dat, în total, vreo 50 de amenzi, în valoare de 3,2 milioane de lei fiecare. Numai că, imediat ce ne văd în zonă, pirații se anunță unul pe altul prin telefonul mobil și dispar imediat de pe tarseu”, ne-a declarat Valeriu Avram, șeful ARR Bacău. Comisarul șef Pavel Albu, șeful Comisariatului Regional Bacău al gărzii Financiare, ne-a declarat că acțiunile de control s-au desfășurat la Moinești și Comănești, împreună cu autoritatea rutieră.
Nici primarul de Moinești, Vasile Ailincăi, nu neagă fenomenul pirateriei. „Transportatorii au dreptate, dar momentan nu putem lua nici o măsură, pentru că acum organizăm licitația pentru tarseele din municipiu. Abia după licitație vom verifica cine circulă cu acte în regulă și cine, nu”, ne-a declarat primarul Ailincăi. Situația de la Moinești a ajuns pe masa prefectului Radu Cătălin Mardare. El spune că trebuie făcut ceva pentru ca pirații să fie scoși de pe trasee. „Trebuie să-i împiedicăm să mai circule, pe cei care nu au licențe. Este imposibil să nu găsim mijloace să-i descurajăm, pînă la a-i opri de tot. Competență pentru acest lucru are, în special, Autoritatea Rutieră. Trebuie stabilită o linie de acțiune mai hotărîtă, sînt metode de a-i prinde pe pirați. Nu cred că trebuie să ne cramponăm de faptul că ei recunosc numere de la ARR”, ne-a declarat prefectul Mardare. El va trimite astăzi doi reprezentanți la Moinești, Să participe la o ședință care va avea loc pentru rezolvarea problemei. Cei doi sînt și membri în Comisia Județeană de Atutorizare pentru Transport
Călătorii vor scoate ori mai mulți bani din buzunare
Cele 14 firme din asociație asigură transportul călătorilor, de la Zemeș, prin Moinești, și apoi la Comănești. Așa au fost concepute traseele pînă acum. Numai că aleșii locali din Moinești au decis să instituie un nou traseu, numit „701 – Vermești”, care străbate municipiul Moinești și care nu se poate suprapune peste vechile trasee. Este vorba, practic, despre transportul doar pe raza municipiului Moinești. Transportatorii explică, însă, că noul traseu va complica mult situația, iar oamenii vor trebui să scoată mai mulți bani din buzunare. „Practic, traseul de pînă acum va fi spart în trei bucăți. Noi nu mai putem intra în Moinești, pe vechea rută Zemeș – Comănești, ci va trebui să ne oprim la limita municipiului. În acest fel, oamenii care vin de la Zemeș și vor să ajungă la Comănești vor fi nevoiți să se oprească la intrarea în Moinești, vor schimba un microbuz și vor tranzita orașul, apoi se vor urca în a treia mașină, pentru a pleca mai departe spre Comănești. Este o situație jenantă și anormală”, ne-au declarat reprezentanții transportatorilor, care ne-au mai spus că Primăria Moinești a dat dovadă de lipsă de transparență la organizarea licitației.
Măcar acest aspect ar putea fi rezolvat astăzi, în cadrul ședinței care se va desfășura la Primărie, și la care vor participa atît firmele care fac transport, cît și autoritățile locale, trimiși ai ARR-ului sau ai prefecturii. Problema cu pirateria rămîne, însă, să fie rezolvată pe viitor. „Oricum, pînă nu se pun lucrurile la punct, noi sîntem deciși să nu mai ieșim pe traseu. Am parcat mașinile undeva lîngă primărie și așteptăm să vedem că cineva chiar vrea să facă ceva împotriva ilegalităților”, ne-au mai spus transportatorii. Pînă atunci, transportul public între Zemeș și Comănești rămîne paralizat. (Nicoleta BICHESCU)
Lasă un răspuns