Iar se iau decizii pripite, care produc enervari inutile, bulverseaza elevi, parinti si profesori, dar mai ales provoaca serioase îngrijorari celor carora înca le mai pasa de România. Cine doreste cu orice chip sa ne transforme într-un popor de mancurti, cine doreste ca un absolvent de liceu sa nu mai stie ca exista o Românie cu o geografie, o istorie, o literatura inconfundabile, care-i confera o identitate de nedizolvat în masa amorfa de sclavi „mondializati” ? Modificarile aduse programelor scolare pentru gimnaziu amputeaza istoria si geografia; vor ajunge românii sa nu stie care le este capitala, ori sa confunde cuvintele „rom” si „român”!
Aceasta introducere prea emotionala la ce vreau sa spun a fost dictata de tonul, dar mai ales de miile de comentarii de pe internet cu privire la subiectele pentru examenul oral la bacalaureat publicate recent de minister. Toti comentatorii sint revoltati pentru faptul ca li se cere elevilor sa comenteze texte care nu au nimic comun cu ce au învatat timp de doisprezece ani. Un grup de profesori din liceele bucurestene au atras chiar atentia asupra faptului ca elevii pot da în judecata ministerul deoarece nu se respecta programa scolara. În locul lui George Calinescu, Ion Creanga, I.L. Caragiale, Marin Preda, George Bacovia sau Nichita Stanescu, elevii vor fi nevoiti sa comenteze texte de Jonathan Scheele sau fragmente din Raportul Tismaneanu, Pactul National pentru Educatie, Ghidul cetateanului român în UE, Raportul Centrului de Sociologie Urbana si Regionala etc.
Doamna profesoara Florina Rogalski de la Scoala Centrala, organizatoarea dezbaterii, observa pe buna dreptate ca „a fost deturnat continutul examenului de limba romana. În loc de limba si literatura româna se va da un examen de comunicare si de legislatie europeana”. Sigur, asta este confuzia pe care, voit sau nu, o fac cei care au elaborat subiectele. Comunicarea este însa un alt obiect; eu însumi am tinut mai multi ani un curs optional de comunicare umana, care nu trebuie confundata nici cu limba, nici cu literatura. Daca ministerul vrea, nu are decit sa modifice planul de învatamint si sa introduca acest obiect printre cele obligatorii. Comunicarea artistica – literara, dar si muzicala, plastica etc. – este doar un capitol din amplul domeniu al comunicarii umane. Eu cred ca elevii trebuie învatati cum se face comunicarea sacra, comunicarea interpersonala, în grup sau prin mass-media, apoi tehnici ale manipularii , de fapt tot ce tine de patologia comunicarii. Poate cu adevarat acest obiect trebuie pus în centrul planului de învatamint dat fiind faptul ca am intrat de ceva ani în era informatiei si cunostintele despre comunicare devin cu adevarat vitale, dar asta nu înseamna sa scoatem limba si literatura româna din bacalaureat.
Este drept ca în ultimii ani subiectele de literatura, care cuprindeau, potrivit programei, pe toti scriitorii canonici ( Eu prefer sa le spun „clasici”, adica „se învata în clasa”!), au fost dublate de comentarea unui text nonliterar pentru a se vedea în ce masura elevii înteteg un text la prima lectura. Aceste texte erau cu adevarat „la prima lectura”, nu erau publicate si erau luate din presa sau legislatia cea mai recenta. Am avut surpriza sa vad candidati care nu întelegeau nimic dintr-un text din legea accesului liber la informatiile de domeniu public; ei credeau ca este SF!, dar asta tine mai ales de mediul social si politic în care au crescut. Scoala se poate implica în politica prin textele propuse acum, multe emanind de la Cotroceni? Este mai important „Pactul pentru educatie”(sic!) decit o poezie de Blaga, Arghezi sau Bacovia? Ca sa nu mai vorbim de Eminescu, a carui prezenta, cindva obligatorie, acum este derizorie…
Cred ca cel mai potrivit ar fi sa se revina la biletele cu doua subiecte obligatorii: unul sa fie de literatura, dintre cele comunicate conform legii, iar al doilea sa fie adaugat de profesorii examinatori dintre cele propuse de minister, dar alegerea sa fie lasata la latitudinea profesorilor. Iar daca se doreste schimbarea programei de bacalaureat, asta trebuie sa se faca tot potrivit legii, la începutul anului scolar viitor, cind ministerul poate introduce – doar sa existe profesori pregatiti! – si obiectul „comunicare umana”.
Ioan NEACSU
Lasă un răspuns