• în ultimii ani, peste 600 de școli au dispărut de pe hîrtie, ca urmare a reorganizării sistemului de învățămînt • dispariția școlilor mici crește calitatea actului didactic
Aproximativ 60 la sută dintre școlile de pe raza județului Bacău au dispărut din evidențe. Reorganizarea sistemului de învățămînt preuniversitar realizată în ultima perioadă a culminat, în toamna anului trecut, cu dispariția personalității juridice la școlile primare din întreg județul, precum și a grădinițelor. Practic, dacă în urmă cu doi ani, cînd se adunau școlile din orașe și comune și se trăgea linie, erau 1.075 de unități de învățămînt cu personalitate juridică, în prezent, în evidențe mai figurează doar 397 de școli. După schimbarea legislației au mai rămas cu personalitate juridică doar școlile și grădinițele mari de la orașe, precum și unitățile de învățămînt coordonatoare din mediul rural. „Școlile nu mai au personalitate juridică, dar există în continuare ca structuri școlare. Dispariția acestor școli face ca sistemul să fie mai funcțional, pentru că nu mai apare acel fragmentarism. Fiecare școală primară e un ciclu, dar nu întreaga școlaritate. De aceea, prin dispariția personalității juridice se monitorizează mai bine procesul didactic, pentru că apare ideea de apartenență la o școală unitară, iar sistemul impus de școala de la centru este abordat unitar în toate școlile din comună”, ne-a declarat Ghiorghi Iorga, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Bacău. Chiar dacă desființarea școlilor, cel puțin pe hîrtie, nu-i afectează direct nici pe profesori, nici pe elevi, există totuși avantaje în ce privește organizarea procesului de învățămînt. „Este evident că pe un profesor sau un învățător dintr-un sat îndepărtat nu-l apucă conștiinciozitatea dacă nu se știe controlat. Șansele ca și calitatea activității didactice să crească, din moment ce există o supraveghere centralizată sînt mult mai mari”, continuă enumerarea avantajelor Ghiorghi Iorga. Singurii care au avut de pierdut de pe urma arondării școlilor primare din sate și comune la școlile coordonatoare au fost ex-directorii, care au pierdut indemnizația de conducere cuvenită. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns