Podul metalic pentru calea ferata si sosea de peste Riul Trotus, din Onesti, numit si Podul Alb, implineste miine, 5 martie, 130 de ani. Structura sa metalica are stilul caracteristic constructiilor de acest fel realizate de celebrul inginer constructor Anghel Saligny, cel care a proiectat linia ferata Adjud – Tirgu Ocna si a realizat primele poduri combinate (sosea si cale ferata) din tara noastra (1881 – 1882), cum este si podul din Onesti. Ansamblurile de otel ale podurilor lui Saligny au fost imbinate numai cu nituri speciale. A rezistat la toate cutremurele, la toate viiturile care s-au abatut asupra zonei, dar a intrat in modernizare la inceputul acestui secol. In Primul Razboi Mondial, podul a reprezentat un punct strategic pentru trupele austro-ungare si germane, care incercau sa ocupe Romania. La fel, in cel de-al Doilea Razboi Mondial, pdul servind retragerii, spre Ardeal, a trupelor germane, urmarite de armatele sovietica si romana.
Anghel Saligny a fost un remarcabil inginer constructor, premergator mondial al stiinţei constructiilor metalice si de beton armat, realizator de multiple inventii si solutii unice in proiectarea si construirea podurilor si a constructiilor industriale, pentru fundatia cheiurilor portuare si a docurilor, precum si a silozurilor de griu prin folosirea prefabricatelor de beton, toate in premiera mondial. Lucrarea sa cea mai importanta este proiectarea, in 1888, si constructia, intre 1890 – 1895, a podului peste Dunare de la Cernavoda, cel mai lung din Europa, la acea vreme. (Petru DONE)
onestean a zis
Foarte frumos articolul!!!!
go-go a zis
Un articol ce ne aduce aminte
Era bine ca el sa apara cu cateva zile mai inainte.
Podul este intr-o continua stare de degradare.
a a zis
asa bucurativa totii de trecut ca viitor nu exista