Miercuri, 20 aprilie, s-au implinit 158 de ani de la nasterea lui Elie Radu (n.20 aprilie 1853 – d.10 octombrie 1931), inginer constructor de poduri si sosele, profesor si academician roman, de numele caruia se leaga importante obiective realizate in judetul Bacau. S-a nascut cu doar sase ani inaintea marelui eveniment de la 1859, care a reprezentat Unirea Principatelor, in frumosul si boemul tirgusor al Botosanilor. Urmeaza studiile primare si gimnaziale in orasul natal, dupa care este trimis la Iasi ca sa-si continue studiile la Universitatea Mihaileana. Parintii sai l-au incurajat pe tinarul june in hotarirea lui de a se dedica ingineriei, astfel ca acesta va pleca la Bruxelles, unde va urma cursurile inaltului for de invatamint, care era pe atunci Scoala Politehnica, pe care o va absolvi in 1877, obtinind titlul de inginer diplomat. Va reveni in tara, unde se va angaja la Ministerul Lucrarilor Publice, unde debuteaza ca inginer la controlul liniei ferate Ploiesti-Predeal, alaturi de un alt mare nume al ingineriei si inovaticii romanesti: Anghel Saligny. In cadrul ministerului a avut o avansare continua, ocupind pe rind functiile de subdirector, director si director general, cu atingerea in final, a gradului de inspector general clasa I. Elie Radu a contribuit la construirea soselelor transcarpatice, realizate dupa Marea Unire cu Transilvania, construind ulterior 650 km de cai ferate dupa studii si conceptii proprii, una dintre cele mai importante trasee de cale ferata realizate de catre renumitul inginer, fiind si linia Tirgu Ocna-Comanesti-Palanca. A proiectat si realizat numeroase poduri din beton armat si metalice (o realizare de exceptie fiind considerata legarea malurilor Siretului prin opt poduri), studiile sale permitind totodata si introducerea in reteaua feroviara romaneasca a unui nou tip de sina grea, care asigura o siguranta si rapiditate sporita in circulatie, lui datorindu-i-se proiectarea si construirea unui numar de 60 de cladiri de gari, remarcabile fiind cele de la Curtea de Arges, Galati si Comanesti. Sub conducerea sa a fost proiectata si realizata constructia cladirii Ministerului Lucrarilor Publice, in prezent, edificiul Primariei Capitalei. In domeniul rutier, trebuie sa adaugam contributia sa la peste 1.000 de km de drumuri, printre acestea numarindu-se si soselele Tirgu Ocna-Slanic Moldova si Comanesti-Palanca din judetul Bacau. In domeniul edilitar, a ramas cunoscut prin contributia sa la constructia sistemului Bragadiru de alimentare cu apa a Capitalei, realizindu-se astfel in 1901, cea mai mare captare centralizata de apa subterana din Europa, prin care se obtineau 30.000 m3/zi dintr-o singura sursa, in anul 1904, ajungindu-se la un debit de 200 litri de apa pe zi si om, cifra cu mult superioara multora dintre orasele europene. La Bucuresti, se pastreaza si acum ceea ce oamenii tehnici numesc „Grinda lui Elie Radu”, constructie a celebrului inginer realizata din beton armat, cu o deschidere de 8 metri, care a rezistat cu brio tuturor probelor, demonstrind calitatile betonului armat intr-o perioada cind, aflate de-abia la inceputurile sale, tehnicile de rezistenta erau deseori contestate. (Romulus Dan BUSNEA)
Lasă un răspuns