• la vama românească nu vă vor verifica niciodată dacă aveți permis internațional de conducere, însă în străinătate, fără el, sînteți pasibili de a fi trimis înapoi acasă • dacă i s-a stricat mașina sau s-a accidentat, orice șofer scăpa de griji dacă are la el Scrisorile de Credit și Carnetul de Turist • de acestea beneficiază orice membru al ACR
În România, doar membrii ACR pot obține permisul internațional de conducere. Pentru o călătorie prin Europa cu propria mașină trebuie să aveți la dumneavoastră obligatoriu Cartea Verde a automobilului, certificatul de înmatriculare și asigurarea medicală personală. Există însă riscul ca, atunci cînd vă oprește un polițist austriac sau grec, să descoperiți că mai trebuiau și alte acte. Dacă aveți toate actele obligatorii unei călătorii cu propria mașină în străinătate nu înseamnă și că veți fi în deplină legalitate în țările pe care le veți vizita. De exemplu, dacă nu aveți permis internațional de conducere riscați, dacă sînteți verificat de polițiști, să pierdeți ceva timp și bani cu traducerea și legalizarea permisului auto. Permisul internațional nu este obligatoriu pentru a putea intra cu mașina în spațiul Schengen, dar numai cu el puteți face dovada calității de conducător auto în orice țară străină. „Dacă vă oprește poliția în străinătate, sigur vă cere să prezentați permisul internațional de conducere. Aici, la noi, la vamă, nu te întreabă nimeni nimic despre acest permis. Normal ar fi să vi-l ceară direct de la vama românească, pentru a scăpa de probleme în nu știu ce altă țară”, ne-a declarat Alin Drosu, șef centrală de alarmă ACR. Pentru a deține un astfel de carnet trebuie să deveniți membru ACR și să achitați contravaloarea permisului la o filiala ACR din țară.
Ca să ieșiți cu propria mașină din țară, aveti nevoie de Cartea Verde, de certificatul de înmatriculare, de cartea de identitate a vehiculului și de asigurarea medicală obligatorie. De asemenea, mai aveți nevoie și de pașaport (valabil pentru încă cel puțin 6 luni) și de suma minimă impusă (250 euro pentru Turcia și fostele state socialiste, iar 500 de euro pentru statele Uniunii Europene), fie că suma este la vedere sau pe cecuri de călătorie, cărți de credit, ordine de plată, scrisoare de garanție sau invitație.
Cartea Verde a automobilului este echivalentul asigurării obligatorii de răspundere civilă auto din România; în cazul unui accident rutier în afara granițelor României, nu mai trebuie să scoateți bani din buzunar, deoarece plătește asiguratorul. Este valabilă și obligatorie pentru aproape toate statele europene, excepție făcînd Iugoslavia, care acceptă Cartea Galbenă pentru a permite intrarea în țară. Cartea Verde se poate obține doar la societățile de asigurări autorizate.
Certificatul de înmatriculare al mașinii trebuie să corespundă cu datele mașinii (seria motorului și a caroseriei) și să nu conțină nici o greșeală. În caz contrar, riscați să nu fiți acceptat la vamă sau să vă întoarceți din drum. Dacă mașina nu este a dumneavoastră, nu uitați să încheiați cu proprietarul, la un notariat autorizat, o împuternicire legalizată (din care să reiasă că v-a cedat mașina pe o perioadă limitată), fără de care nu veți putea părăsi țara cu mașina respectivă.
Verificarea tehnică a mașinii nu este obligatorie, dar ar fi neplăcut să dați toți banii de concediu pentru a repara tocmai în Germania, de exemplu, o defecțiune care se putea rezolva convenabil în România. Nici starea tehnică a autovehiculului nu se controlează la vamă. Dar la un filtru rutier în străinătate, dacă mașina dumneavoastră nu corespunde tehnic – în primul rînd se verifică nivelul noxelor, dar se ia în calcul și poluarea fonică – mașina poate să fie remorcată sau transportată înapoi în țară, rămînînd ca dumneavoastră să suportați toate taxele necesare transportului mașinii. Iar pe acolo există riscul să nu rezolvați mare lucru cu niște euro strecurați în buzunarul polițistului.
Condițiile necesare pentru deplasarea în străinătate cu autovehiculul:
Act Tarif (mii lei) Observații
Cartea Verde 970 (pentru 15 de zile) în Bulgaria, Ungaria
1.130 (pentru 20 de zile) Ucraina
1.300 (pentru o lună)
1.455 (pentru 15 de zile) în alte țări europene
1.940 (pentru 20 de zile) altele țări decît Bulgaria
2.420 (pentru o lună) Ungaria, Ucraina
Asigurarea medicală obligatorie 250 – 400 variază în funcție de vîrstă și țara pentru care se încheie asigurarea.
Permis internațional de conducere 1.000 este valabil doar un an.
Tarife notariale pentru acte de comodat 0,5% (taxe de stat) ^ 0,5 % (onorariu) din valoarea estimată a automobilului.
Tarife notariale pentru împuternicire – 200
Verificarea tehnică a autovehiculului 200 – 300.
Testare noxe, frîne – 160.
Scrisori de credit – 7.850.
Carnet de Turist – 1.300 (pentru 15 zile), 1.620 (pentru o lună).
Ce faceți în caz de pană
ACR oferă membrilor săi Scrisorile de Credit și Carnetul de Turist, recunoscute în aproape toate țările europene. „În cazul unei defecțiuni tehnice sau al unui accident rutier, scrisorile de credit pot garanta posibilitatea de plată către cluburile automobilistice partenere ale ACR-ului din Europa – susține directorul tehnic al ACR, Dumitru Rusănescu. Cu aceste cecuri puteți acoperi cheltuielile pentru remorcări, reparații sau chiar cazare pentru perioada reparațiilor în valoare de 400 de franci elvețieni (valoarea unei scrisori de credit). Dacă sunați la clubul automobilistic partener din Germania, de exemplu, și le spuneți că ați rămas în pană, primul lucru pe care îl întreabă este dacă aveți scrisori de credit. Dacă le spuneți că nu, răspunsul va fi invariabil: „Ne pare rău, dar nu venim”. La rîndul său, carnetul de turist poate ține loc și de asigurare medicală obligatorie și este recunoscut de toate țările din spațiul Schengen. Are cupoane de asigurare medicală, pînă la 30.000 de euro, și de asigurare a costurilor de repatriere în valoare de 2.700 de euro.
Lasă un răspuns