Amenzile contravenționale de până la 20 de puncte pot fi achitate pe loc agentului constatator, șoferii beneficiind de reducerea valorii amenzii la jumătate. La cumularea a cel puțin 15 puncte de penalizare se reține permisul de conducere.
Ramona IONESCU
Luna februarie a debutat cu majorarea punctului de amendă. Conform Codului Rutier în vigoare, pentru amenzi există un sistem de puncte, aplicat în funcție de gravitatea abaterii. Valoarea amenzilor este legată de salariul minim brut pe economie: un punct de penalizare reprezintă zece la sută din salariul minim brut pe economie. De la 1 februarie, cea mai mică amendă este de 150 de lei, față de 134 lei cât era înainte de această dată. Cele mai mari sancțiuni pot ajunge, în cazul persoanelor juridice până la 7.500 de lei. Amenzile vor fi împărțite în cinci clase, una destinată exclusiv persoanelor juridice. În clasa I se acordă două sau trei puncte de amendă, suma variind între 150 și 225 lei. Sancțiunile care se încadrează în clasa a II-a, prevăd acordarea de patru sau cinci puncte de amendă, valoarea acestora fiind cuprinsă între 300 și 375 de lei. Abaterile care îi trimit pe șoferi în clasa a III-a de amendă, sunt sancționate de la șase la opt puncte de amendă, valoarea oscilând între 450 și 600 de lei. Cele mai grave abateri se regăsesc în clasa a IV – a, acestea fiind sancționate de la 9 la 20 de puncte amendă, cuantumul fiind stabilit de la 675 la 1.500 de lei. Ultima clasă, este destinată exclusiv persoanelor juridice, polițiștii putând acorda la această categorie între 21 și 100 puncte de amendă. În acest caz, valoarea amenzilor pornește de la 1.575 lei și poate ajunge până la 7.500 de lei. Contravaloarea amenzilor crește și în cazul șoferilor care nu și-au echipat mașina cu anvelope de iarnă. Cei prinși în afara legii riscă între 9 și 20 de puncte amendă, respectiv, între 675 și 1.500 de lei, iar sancțiunea este însoțită și de măsura reținerii certificatului de înmatriculare.
Situații în care se aplică amenda
Pentru clasa I de acordare a punctelor amendă se califică șoferii care nu poartă centura de siguranță, cei care conduc o mașină avariată peste termenul de 30 de zile de la data eliberării documentului de constatare a avariei și cei care lasă liber volanul în trafic. În clasa a II-a, se aplică puncte amendă pentru nerespectarea semnificației indicatoarelor și marcajelor de obligare, conducerea unei mașini care nu este dotată cu trusă medicală, triunghi reflectorizant și stingător (omologate) și pentru nerespectarea regulilor privind depășirea și culoarea semaforului. În clasa a III-a, situația începe să se complice, pentru că aici intră șoferii care sunt prinși de polițiști conducând o mașină cu permis expirat și cei care nu păstrează o distanță laterală suficientă față de autoturismele care circulă din sens opus. Clasa a IV-a vine cu amenzi maxime, în condițiile în care mașina nu are inspecția tehnică la zi sau atunci când șoferul a montat pe mașină dispozitive care perturbă funcționarea normală a radarelor. Totodată, la această categorie pot fi amendați șoferii sau pasagerii care îi injură pe ceilalți participanți la trafic. În ceea ce privește clasa a V-a, aceste prevederi se aplică doar persoanelor juridice. „Pentru depășirea cu mai mult de 30 km pe oră a vitezei maxime admise se vor aplica trei puncte de penalizare, iar pentru mai mult de 50 km la oră permisul va fi ridicat”, se arată în Codul Rutier. Polițiștii reamintesc că limitele maxime de viteză admise sunt de 50 km/h în localități, 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres, naționale și europene, respectiv, 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri. Viteza maximă admisă în afara localităților pentru șoferii care au mai puțin de un an practică de conducere este cu 20 km/h mai mică decât viteza maximă admisă pentru categoria din care fac parte mașinile conduse. Un alt element de noutate îl constituie și faptul că amenzile contravenționale de până la 20 de puncte – amendă pot fi achitate pe loc agentului constatator, beneficiind de reducerea valorii amenzii la jumătate. Este important de reținut că la cumularea a cel puțin 15 puncte de penalizare se reține permisul de conducere.
Unde-i lege, nu-i tocmeală
Nu toți șoferii sunt la curent cu prevederile din noul Cod Rutier, iar vestea majorării punctului de amendă nu a fost primită bine de niciunul. Mulți dintre cei intervievați au declarat că încearcă să se țină departe de sancțiuni și de neplăcerile financiare cauzate de amenzi. „Sper să găsesc indulgență la agenți dacă va fi să mă prindă vreodată în neregulă. Greșelile sunt omenești și recunosc că nu prea mă uit în actele mașinii să văd când expiră ITP-ul sau asigurarea. Las treburile astea în grija soțului meu”, a declarat șoferița Mihaela Angheluș. În ceea ce-i privește pe taximetriști, ei sunt la curent cu schimbările de ultim moment. „Sunt direct interesat pentru că din taximetrie îmi câștig existența și nu-mi permit să stau pe bară o lună sau trei, în cazul în care mă sancționează vreun polițist. Cine e șofer trebuie să citească Codul Rutier și să încerce să-și desfășoare activitatea în condițiile legii”, spune Toma Goga, șofer de taxi.
Lasă un răspuns