• acesta a fost descoperit într-o casă de bani ce stătea blocată de cîteva zeci de ani
Istorie, știință și puțin mister. Un „cocktail” pe cît de inedit, pe atît de interesant, care a ieșit la iveală, zilele trecute, la gara din Comănești. Pagină de istorie prin ea însăși, gara, construită de Dimitrie Ghica la sfîrșitul secolului al XIX-lea, continuă să suprindă. Posesori ai unei case de bani veche de cîteva zeci de ani, salariații de aici s-au chinuit o bună bucată de vreme să o deschidă, dar, înțepenită de vreme, aceasta nu a cedat cu nici un chip. Asta pînă acum cîteva zile, cînd strădaniile ceferiștilor din Comănești au dat roade, aceștia scoțînd la lumină o comoară mai degrabă sentimentală: o diplomă de onoare și un brevet de invenție regal datat 12 septembrie 1930. Eliberat de Direcțiunea Proprietății Industriale din cadrul Ministerului Comerțului și Industriei pe numelel lui Constantin Bîrzan, acestea răsplăteau eforturile funcționarului din Comănești, care a pus la punct un semnalizator automat pentru CFR. „În primul rînd, alături de șinele de drum de fier, și la distanța de unde se cere a se preveni accidentul, se fixează o rampină. Aparatul care intră în contact cu rampina este compus în primul rînd din tije, care funcționează în sus și în jos, și care la capătul de jos e prevăzută cu un rulou, care, prin rotațiunea lui, are drept scop ca atingerea de rampină să fie mai dulce; cînd tija trebuie să facă mișcarea în sus, și care tijă este menținută în pozițiunea verticală de doi suporți fixați pe partea dreaptă a tăbliei de consolidare a mașinii”. Așa își descrie Constantin Bîrzan inveția, care, foarte probabil, a scutit trenurile din anii ’30 de accidente. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns