Căpitanul comandor Valentin Tănase și căpitanul Sorin Stan au trecut razant pe lîngă moarte, acum cîteva zile. Ei se aflau la manșa unui avion MiG 21 LanceR, cînd au apărut defecțiunile la pilotul automat. „Am decolat și totul părea normal. La scurt timp după ce am părăsit solul, a început să aibă o mișcare foarte ciudată, parcă tușea, și pe verticală, și pe orizontală. Ne-am dat imediat seama că este ceva în neregulă. Pe măsură ce viteza creștea, mișcările s-au amplificat. Ne-a aruncat de pe scaun în cabină. Era ca la un concurs de rodeo: avionul s-a comportat ca un cal nărăvaș”, ne-a povestit Sorin Stan. El spune că, împreună cu colegul de zbor, a observat că, în ciuda acestei probleme, avionul a urcat, așa că au decis să încerce să evite catapultarea.
„Am urcat pînă la 1.200 de metri, în ciuda mișcărilor necontrolate. La această înălțime, aveam siguranță dacă ne-am fi catapultat, dar am putut să facem și manevre. Am decuplat pilotul automat și am redus viteza. Oscilațiile s-au redus și avionul a devenit controlabil. Așa am reușit să îl aducem la sol”, ne-a declarat Sorin Stan, care, împreună cu Valentin Tănase, vor fi recompensați pentru curajul lor. La 30 de ani și cu 500 de ore de zbor în spate, Sorin Stan este conștient că a trecut razant pe lîngă moarte. Vorbește, însă, cu detașare despre ceea ce s-a întîmplat și nu se consideră un erou. „Au fost patru minute de coșmar. Patru minute par puține dar, pentru noi, la înălțime, au părut o eternitate. Am avut cîteva minute în care mi-a fost frică. E omenesc să îți fie teamă, într-o asemenea situație. Cînd am coborît, la sol, eram bulversați. A fost prima experință de acest gen pe care am trăit-o și nu se întîmplă prea des în viață să treci prin așa ceva”, ne-a mărturisit Sorin Stan.
După ce a ajuns teafăr la sol, el a preferat să nu povestească acsă ce s-a întîmplat, dar soția a simțit că s-a petrecut ceva și, pînă l-a urmă, l-a descusut și i-a propus să meargă, împreună la un lăcaș sfînt. Absolvent al Institutului Militar de Aviație de la Bobocu, dar și a Facultății de Aeronave din Politehnica bucureșteană, Sorin Stan s-a școlit timp de trei ani în Franța, unde a absolvit un stagiu de pregătire a piloților de vînătoare. A ajuns acolo în urma unui concurs, la care au participat piloți români din toată țara, și poate vorbi acum, în cunoștință de cauză, despre ce înseamnă standardele NATO. După incidentul de săptămîna trecută, teama a trecut. Dar Sorin Stan ne-a mărturisit că acum știe ce înseamnă să te iubească Dumnezeu. (Nicoleta BICHESCU)
Lasă un răspuns