Cu statistici îngrijorătoare în ceea ce privește fenomenul, parlamentarii au decis să amendeze Legea Educației introducând în textul ei termenul de bullying care a devenit din ce în ce mai prezent în școlile din România. Prin inițiativa legislativă se definește bullying-ul, adică o acțiune repetată, intenționată care aduce atingere demnității unei persoane, crează o atmosferă degradantă, umilitoare și poate fi legat de apartenența la o anumit rasă, religie, categorie socială, categorie defavorizată. Legea are menirea pe de o parte de a duce la conștientizarea faptului că bullying-ul a devenit un fenomen, iar cadrele didactice trebuie să învețe cum să îl recunoască, la fel și părinții, iar cei implicați direct să meargă la consiliere psihologică obligatorie. Fenomenul nu e străin în școlile și liceele băcăuane.
„Am avut astfel de cazuri. Vorbim despre copii care au devenit închiși, puțin comunicativi, care asimilează la început astfel de comportamente, apoi nu mai rezistă. Într-un final se reflectă și asupra notelor”, explică psihologul școlar Doinița Ciobanu, de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri”. Din experiența profesională, se disting trei grupuri: victimă, agresor, spectatori. „Asupra acestui ultim grup trebuie să lucrăm. Să conștientizeze cei care se uită și poate se amuză că nu este în regulă, că trebuie să fie de partea victimei, nu a agresorului, care poate are și el numeroase frustrări, are anumite probleme”, mai spune psihologul. Din păcate, fenomenul începe de la clasele gimnaziale, cu comportamente de intimidare care pot fi cu greu deslușite de părinți, acasă. Cu terapie însă, victimele pot trece peste astfel de episoade. Cu o condiție însă, ca fenomenul să fie discutat și la clasă, cu elevii, profesorii și cu părinții.
Singura „sancțiune” – consilierea psihologică
Din păcate, deși legea e un prim pas, ea nu prevede în nici un fel sancțiuni pentru agresori, la fel cum nici nu se menționează că faptele lor ar trebui măcar să ducă la scăderea notei la purtare, aceasta fiind, de exemplu, cerută pentru admiterea la anumite facultăți. „Ar fi bine ca această lege să includă și sancțiuni pentru a descuraja comportamentele agresive, să vadă și agresorii că astfel de acțiuni au consecințe”, a conchis Doinița Ciobanu. Potrivit raportului Organizației Salvați Copiii, 1 din 4 copii este umilit în mod repetat la școală, 3 din 10 copii sunt excluși din grupul de colegi, 1 din 6 este bătut în mod repetat și 7 din 10 copii au fost martori ai unei situații de bullying.
KAT a zis
E doar rezultatul scaderii calitatii invatamantului si a ajungerii la varsta in care au copii toti ratatii si smecherasii de dupa revolutie, toti frustratii si analfabetii. Ce fac parintii lor, fac si copii, unora li s-a dat si permis orice de au crescut ca o buruiana cu tot felul de mofturi iar cand nu si le pot indeplini isi varsa vina pe altii, altii provenind din familii in care parintii sunt niste gunoaie, invatati cu toate relele, si normal ca pe copil il invata prima data se dea cu pumnul, smecherasii care se bazeaza pe parintii lor care au ajuns in diferite functii nemeritat, lingand talpile altora si le-a indus copiilor ideea ca pot face orice doar pentru ca parintii lor au pile, profesorii lingai care in urma medidatiilor platite nu au curajul sa isi faca treaba cum ar trebui, legi neterminate date de tot felul de inapti care vrand sa faca binele au ajuns sa protejeze pe cei care fac rau. Oare cum ar fi ca elevii respectivi sa plateasca amenzi si sa mearga la munca in folosul comunitatii la spatii verzi? Iar amenzile sa nu se prescrie, ci sa fie valabile incepand cu varsta de 18 ani?