Nicoleta BICHESCU
Primarul cu nume de stadion și pretenții de Ștefan cel Mare s-a lăudat public, zilele trecute, că stă cum nu se poate mai bine în sondajele de opinie. Dumitru Sechelariu susține că întrunește undeva la 80 de procente din voturile alegătorilor și că unii dintre contracandidații săi nici măcar nu figurează în sondaje. Candidatul PNL este și el creditat, în sondajele comandate de propriul partid, cu un procent ce depășește 20% și este urmat de candidatul PUR, cu 10%. Și în sondajul PNL, în fruntea clasamentului se află tot Dumitru Sechelariu, dar nu cu 80 %, cum pretinde, ci doar cu jumătate. Sondajul PUR indică altceva: Romeo Stavarache trece de 20 %, Sechelariu e, undeva, pe la 43 %, în schimb candidatul PNL nu ar obține, în opinia celor care au realizat cercetarea, mai mult de 10. Și Mihai Banu, candidatul PD, susține că ajunge la 20% dintre opțiunile electoratului, că primarul ar avea doar 35 % și că principalii săi contracandidați pentru a doua poziție, Romeo Stavarache și Ovidiu Budeanu, nu ar trece de zece procente fiecare. Cine mai are timp să îi asculți și pe ceilalți competitori, pe care, fără să îi jignim, o să-i numim „eșalonul trei”, mai pot aduna și de aici cîte 15 procente de la Aurel Damian, alte 15 de la bătăușul Botomei, cu pretenții de creștin.
Și-acum, să adunăm: 80 ale lui Sechelariu, cu 20 de la Budeanu, plus alte 20 de la Stavarache, cu încă 20 de la Banu, și cu cîte 15 la Damian și Botomei. 170%! Să mai numărăm o dată, coane Fănică! Nu, n-am încurcat numărătoarea procentelor, precum Pristanda pe cea a steagurilor. Dacă ar fi să te iei după ce spun sondajele, în care toate partidele își pun în acest moment foarte multă încredere, oricum ai da-o, tot 170 la sută iese. „E sondaj profesionist, domnule, e făcut de o firmă!”, te asigură fiecare dintrecandidați, care spune apoi, doar în șoaptă: „la comanda partidului”. Și candidații, împreună cu staffurile lor, ambalează motoarele, intră în trepidație și pregătesc armele pentru campania electorală oficială. Și se mai scormonesc prin buzunare, să mai facă rost de niște bani, pentru încă un sondaj „profesionist”, care să îl asigure că lupta și consumul de resurse nu au fost inutile.
Toți candidații sînt sinceri în demersul lor. În fond, nu s-au înscris în luptă ca să nu învingă, măcar la nivel declarativ. Pe deasupra, mai e și sondajul, care dă aripi. Nu știu cine va cîștiga. Dar știu sigur cine a cîștigat: firmele de sondare a opiniei publice, care au luat bani frumoși, mii de dolari pentru fiecare sondaj „profesionist”. Cît de profesioniste sînt aceste firme, o demonstrează tocmai procentul de 170%, pe care îl însumează candidații la Primăria Bacău. Dacă aveam de-a face cu cercetări făcute de specialiști, probabil că ar fi existat diferențe de procente, ale fiecărui candidat, de la un sondaj la altul. Dar, cu siguranță, acestea nu ar fi fost de la 80 la 40 la sută, sau de la 20 la sută, la mai puțin de cinci la sută. Parcă legată la ochi, lumea politică locală nu vrea să vadă marea păcăleală a sondajelor și să recunoască plasa pe care au luat-o.
Un sondaj de opinie este o chestiune srioasă. Nu poate fi făcut de oricine care a urmat un curs de sociologie și care are mari pretenții de specialist. Firmele de sondare a opiniei publice s-au înmulțit subit, în prag de an electoral, și au speculat dorința politicienilor de a-și clădi campaniile pe sondaje – lucru, de altfel, perfect normal -, dar pe sondaje ieftine și, în final, ineficiente. La cum arat sondajele pe Bacău, în acest moment mă îndoiesc de tot ce spun ele. Aceasta este o altă problemă: cei care s-au lăcomit să cîștige, neprofesionist, bani din dorința partidelor de a face lucruile cum scrie la carte, au aruncat în derizoriu un instrument pe care ar trebui să se clădească decizii.
Lasă un răspuns