• în acest an, noul sistem de evaluare se va aplica la clasele a cincea și a opta • profesorii s-ar putea să meargă în clase cu 15-20 de foi ca să pună o notă • dascălii care nu respectă noul sistem de notare ar putea fi sancționați
De la 15 septembrie, profesorii băcăuani vor trebui să aplice un nou sistem de evaluare a cunoștințelor elevilor. După ce în cursul anului trecut cîteva dintre școlile din județul Bacău au aplicat demonstrativ un sistem unic de notare a elevilor din clasa a opta, în acest an școlar elevii din clasele a cincea și a opta vor fi cei care vor primi note în funcție de noile criterii de notare. În funcție de materie, acestea se întind pe 15 sau 30 de pagini. Criteriile de notare sînt atît de stufoase, deși notele mai mici de cinci, cele de șase și de opt se acordă ca și pînă acum. Mai exact, nota 6 se acordă atunci cînd un elev îndeplinește criteriile pentru nota 5, dar nu atinge criteriile corespunzătoare notei 7. În mod asemănător se acordă nota 8.
Interesant este că deși noile criterii de notare pentru clasele a cincea și a opta se vor aplica de la 15 septembrie pentru clasele a cincea și a opta, doar cele pentru clasele de absolvenți de la școlile generale au fost deja elaborate. Criteriile pentru clasa a cincea vor ajunge în școli în luna octombrie, iar pentru clasele a șasea și a șaptea vor fi introduse de anul viitor, în acest an școlarii urmînd să primească note după vechiul sistem.
Metodologia de acordare a notelor pentru materiile clasei a VIII-a cuprinde aproape 200 de file. Doar la limba română sînt 26 de pagini. Pentru fiecare notă, fie că elevul este ascultat, fie că va da lucrare scrisă, profesorul trebuie să țină cont de anumite criterii. De exemplu, pentru a obține nota 5 la limba și literatura română, un elev de clasa a VIII-a trebuie să știe să identifice începutul și sfîrșitul unui dialog sau să explice sensul anumitor cuvinte. În schimb, pentru nota 7, el trebuie să „decodeze unu-două elemente nonverbale care însoțesc mesajele orale” sau să identifice rolul și semnificația anumitor cuvinte, se arată în criteriile de notare elaborate de MEC. Dacă un elev aspiră la nota maximă, el va trebui să comenteze profesorului „elementele nonverbale care însoțesc mesajele orale”, să analizeze anumite cuvinte, să explice sensul lor și să știe să le foloseasca în alte fraze.
La geografie, lucrurile par ceva mai simple, deși criteriile de notare se întind pe 15 pagini. Pentru nota 5, elevul trebuie să-i arate profesorului unde se află pe hartă România și să spună ce forme de relief are. Un elev poate primi nota10 doar dacă știe să explice „poziția matematică și geografică a României” și să spună „ce consecințe decurg de aici”.
Părerile profesorilor băcăuani în ce privește noul sistem de notare sînt împărțite. În timp ce unii consideră că este aberant să te duci în fața elevilor cu 15 foi care conțin criteriile de notare, alții apreciază că grilele de acordare a notelor îi limitează pe elevi. „Ce faci cu creativitatea copiilor atunci cînd trebuie să notezi după niște criterii atît de stricte? La literatură este aproape imposibil de notat în noile condiții, pentru că nu mi se pare normal să omogenizezi toți elevii după niște șableane. Literatura română nu este exactă, poate la gramatică sau matematică pot fi aplicate aceste criterii de evaluare, dar nu la literatură”, este de părere Diana Marcoci, profesor de limba și literatura română la o școală din Bacău.
Noile criterii de notare a elevilor devin obligatorii de la 15 septembrie. Metodologia avertizează că dascălii care nu vor ține cont de ele riscă să primească sancțiunile prevăzute de statutul cadrului didactic, adică mustrare scrisă sau verbală pînă la desfacerea contractului de muncă. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns