• copiii de la grupa mare au pregătit pentru colegii lor un teatru de păpuși unde ei au fost actori și păpușari
Copiii de grupă mare de la Grădinița nr. 16 cu program prelungit din Bacău, îndrumați de educatoarele Rodica Ganaite și Daniela Patrichi, le-au oferit ieri colegilor un mărțișor neașteptat. În jurul dimineții, sala de mese s-a transformat într-o inedită sală de spectacole, iar micuții de cinci – șase anișori au devenit actori și i-au distrat pe colegii lor, mai mici, dar și mai mari. Grupa mare s-a transformat în trupă de teatru și a prezentat piesa „Cocoșelul cu pene de aur”, o adaptare făcută pentru copii, chiar de educatoare, după „Legenda cocoșului de vînt”, a lui Alexandru Mitru. Micii actori au fost, unii, la vedere, pe post de prezentatori, alții, în spatele paravanului, de unde au mănuit păpușile, cu uimitoare dezinvoltură și pricepere. Interesant este că nu numai scenariul, dar și decorurile și păpușile au fost create de cele două educatoare, care nu au apelat la vreun ajutor profesionist.
Fără să cunoască amănunte de culise, care pot spune ceva doar adulților, audiența a fost realmente vrăjită de ceea ce s-a petrecut în fața lor. Copiii-spectatori au asistat, fără să scoată un sunet, decît, eventual, de bucurie, la reprezentația copiilor – actori. Și, cum piesa a presupus nu doar versuri și replici, ci și cîntec, la final, cîțiva spectatori s-au ridicat în picioare și au plaudat, fără ca nimeni să le sugereze măcar să facă asta. De altfel, micii păpușari au avut serios de lucru, pentru că ei au susținut, la diferențe de numai cîteva minute, două reprezentații, astfel ca toți colegii din grădiniță să se bucure de aventurile cocoșelului cu pene de aur.
Copiii nu au rămas din această experință doar cu o nouă poveste învățată, ci, aaproape făăr voia lor, și-au însușit și proverbe românești, spuse ca replici, de personajele din piesă. „Dacă am fi încercat să îi determinăm să rețină proverbe, nu știu cît succes am fi avut. Așa, sub forma unei piese de teatru, învățarea s-a făcut mult mai ușor și mai plăcut”, ne-a declarat Daniela Patrichi. Piesa de teatru nu a fost, însă, decît o parte dintr-un proiect mult mai amplu. Grădinița 16 este singura din Bacău unde a fost implementat sistemul Step by Step, o variantă educațională care pune mare accent pe latura formativă a procesului și unde învățarea se face, de obicei, prin joc. În fiecare grupă se organizează zilnic patru ateliere, iar fiecare copil trece prin fiecare dintre cele patru, în funcție de disponibilitatea de moment. „Noi elaborăm modele de proiecte, în care copiii sînt atreenați. Folosim metode de predare care să țină seama de creativitatea și de încrederea în sine a copiilor, dar care să răspundă și curiozității lor. Toate activitățile gîndite în cadrul unei teme sînt integrate în cadrul poriectului”, ne-a declarat Doina Chiriac, directorul Grădiniței nr.16.
Timp de mai multe zile, tema proiectului gîndit de cele două educatoare, pentru micuții de la grupa „Isteții” a fost „Focul și apa”. Copiii au luat parte la experimente, au aflat despre foc și efectele lui, despre cum poate fi stins focul sau cum poate fi folosit acesta, despre cît de bun prieten sau cît de înverșunat dușman poate fi acesta. „Ca noutate este faptul că am avut curajul să vorbim cu copiii despre o temă grea, cum este focul, pe care educatorii se feresc, în general, să o deschidă. Ne-am gîndit să găsim o soluție pentru evaluarea întregului proiect și am realizat piesa de teatru. A fost un mic curaj să deschidem o portiță, să încercăm să vedem dacă teatrul poate prezenta interes ca formă de evaluare”, ne-a declarat educatoarea Rodica Găitan.
Este pentru prima dată cînd copiii de la Grădinița 16 oferă o piesă de teatru celord e o vîrstă cu ei și un experiment pe care educatorii de la Step by step se gîndesc să-l permanentizeze, cu atît mai mult cu cît stimulează nu doar talentele native, ci și imaginația și înclinația pentru joc, specifică vîrstei. (Nicoleta BICHESCU)
Lasă un răspuns