Pe 25 decembrie s-a încheiat oficial transferul Oficiului Registrului Comerțului de la Camera de Comerț și Industrie în administrarea Ministerului Justiției. Cea mai mare nemulțumire a stîrnit decizia de transfer în rîndul sistemului cameral, care consideră măsura drept o naționalizare. Doru Simovici, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Bacău a susținut încă de la începutul lunii noiembrie, cînd a apărut actul normativ de transfer, că decizia este neconstituțională. Ilegalitatea este îngroșată și prin preluarea gratuită a infrastructurii pe care funcționează oficiile Registrului Comerțului, deoarece baza de date, dotările și clădirile în care funcționeaza Registrul Comerțului sînt constituite ca proprietate de drept privat a camerelor pe parcursul a 12 ani de activitate. Ministerul Justiției, prin tribunalele teritoriale, este acum noul administrator legal al Registrului Comerțului și Biroului Unic. Ca primă acțiune, a avut loc transferul personalului de la camere la tribunale. Deși unele camere, printre care și CCIA Bacău, au încheiat rapid protocoale privind întreținerea și utilizarea informațiilor cuprinse în baza de date, Guvernul a aprobat Ordonanta 156. Potrivit acesteia, în termen de 30 de zile – adică pînă pe 25 decembrie – trebuie rezolvată problema contractelor sau protocoalelor. Pentru că Ministerul Justiției trebuia să plătească chirii pentru infrastructura preluată de la camere, Guvernul a mai decis ca Ministerul Finanțelor Publice să calculeze la centimă cît au cîștigat camerele de pe urma activității de înregistrare și autorizare a comercianților și scadă sumele rezultate din valoarea chiriilor sau chiar a bunurilor preluate. Rezultatele acestei inițiative nu au fost încă date publicității, dar nici camerele nu au stat cu mîinile în sîn.
În schimbul bazei de date, echipamentelor, clădirilor în care funcționează oficiile Registrului Comerțului, camerele solicită dreptul la consultanță și asistență; acces gratuit la baza de date, cu posibilitatea vînzării de informații și administrarea în continuare a Biroului Unic. Răspunsul autorităților a fost clar: camerele pot avea acces la informații numai pe bază contractuală, deci contracost. În ceea ce privește Biroul Unic, acesta funcționează în cadrul Registrului Comerțului și acolo va rămîne. Reprezentanții camerelor teritoriale au decis, în schimb, să angajeze o firmă de consultanță juridică, pentru a vedea calea care trebuie urmată. Cel mai probabil, problema va fi tranșată anul viitor. Tot atunci, Curtea Supremă de Justiție va răspunde și contestațiilor la adresa naționalizării pe care le-au făcut PD și PNL, ca și unele camere teritoriale. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns