• instituțiilor publice din județ nu li se repartizează suficientă benzină pentru mașinile de serviciu, așa încît activitatea de control este în mare suferință • dacă mai au de mers într-o verificare, directorii mai conștiincioși trebuie să scoată bani din propriul buzunar • ceilalți amînă pentru luna următoare, spre bucuria celor agenților economici neserioși, care își pot face de cap în voie
Instituțiile publice cu rol de control au apărut ca ciupercile după ploaie în ultimii ani. În aproape fiecare domeniu de activitate a luat ființă un for care are atribuții de acest gen. Statul le-a dat acestora mașini pentru a se deplasa în teritoriu, să verifice, fiecare pe domeniul ei, cum merge treaba. Nu vă imaginați, nu a mers totul ca pe roate pînă la final. Mașinile funcționează doar dacă primesc combustibil, iar Guvernul, prin ministerele sale, trimite întotdeauna în județe mult prea puțini bani. În timp ce parlamentarii primesc carburanți la discreție, iar liderii de la județ ai PSD își fac campanie folosind mașinile instituțiilor publice, inspectorii stau pe dreapta. Invariabil, li se termină rația de benzină înainte de a se încheia luna. De cele mai multe ori, „fioroșii” controlori ajung la locul faptei asudați după o călătorie în autobuz, plini de praf sau înghețați. În loc să impună respect, inspectorii ajung demni de mila celor controlați. Directorii sau funcționarii sîrguincioși mai pun benzină de la ei. Alții lasă totul baltă pînă luna următoare, cînd vine cota de combustibil.
Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) din Bacău are în dotarea parcului auto cinci autovehicule. Acestea sînt folosite de cei 27 de inspectori de control, 12 inspectori pe relații de muncă și 15 pe securitate și sănătate în muncă. „Noi avem lunar o cotă de benzină de circa 260 de litri pentru fiecare mașină. Nu am avut niciodată probleme cu benzina și nici nu am fost nevoiți să punem bani din buzunar pentru carburant. Consumul nu este la fel în fiecare lună și, atunci, ce nu se consumă într-o lună, rămîne pe cealaltă”, ne-a declarat Dan Buftea, purtător de cuvînt la ITM Bacău. Inspectorii de muncă merg pe teren și pe jos, dar asta numai în muncicipiul Bacău și pe distanțe mici. Dacă verificările se fac în zone diferite ale municipiului, atunci ei merg cu mașina.
La dispoziția inspectorilor de control sînt patru mașini. Reprezentanții ITM Bacău mai spun că mașina lor nu a fost folosită niciodată în interes personal de vreun inspector, dar, uneori, poate fi văzută făcînd plinul la covrigăria de la Gară. „Mașina nu merge niciodată special pentru covrigi. Șoferul sau vreun inspector oprește și cumpără covrigi numai dacă are vreun drum la Camera de Muncă”, ne-a explicat Dan Buftea.
Directorul Agachi a făcut plinul la mașină din buzunarul propriu
Nu la fel de bine merg treburile la Direcția de Dialog Familie și Solidaritate Socială (DDFSS) din Bacău. Lipsa benzinei s-a răsfrînt mai ales asupra inspectorilor care întocmesc anchetele sociale. Solicitările vin din toate colțurile județului, așa că au trebuit să se deplaseze cu autobuzul sau să stea la „ia-mă, nene!” pentru a întocmi ancheta socială. Pînă în toamna anului trecut, instituția a avut o singură mașină și o cotă de 250 de litri de carburant lunar. Cei patru inspectori care se ocupă de anchetele sociale și cei trei juriști care se deplasează în comune pentru a asigura îndrumarea metodologică pe asistență socială și legislația muncii la primării au trebuit să împartă mașina mult timp, avantajați fiind cei care aveau de parcurs mai mulți kilometri și la distanțe mai mari de Bacău. Teodor Agachi, directorul instituției, a fost nevoit o dată să facă plinul la mașină din buzunarul lui, pentru că s-a epuizat cota de benzină. „Cei 250 de litri nu erau îndestulători atunci cînd aveam o mașină. Dacă mașina stătea în județ și limitam consumul, ne ajungea carburantul, dar dacă trebuia să mergem la instruiri în București, e clar că nu ajungea. Anul trecut am rămas două săptămîni fără benzină, așa că am făcut plinul din buzunarul meu. Cota pe care am primit-o pentru luna ianuarie ne ajunge. Acum o mașină merge numai cu inspectorii pe teren pentru anchetele sociale și sperăm să nu mai avem probleme de acest gen”, ne-a declarat Teodor Agachi.
Benzina e pe muchie la Protecția Consumatorului
Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorului (OJPC) din Bacău dispune de nouă inspectori de control și două mașini pentru teren. „În medie, noi primim lunar de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului șase, șapte milioane de lei pentru cota de benzină. Din ea achziționăm cam 234 de litri de benzină pentru mașini”, ne-a declarat Sorin Elisei, director executiv la OPC Bacău. Drămuită cum trebuie, benzina le ajunge inspectorilor OPC, dar asta înseamnă că multe controale în Bacău se fac la pas. Astfel ori cu mașina personală desfășoară controale și colegii din Comănești, Onești și Moinești. Aria lor de control cuprinde comunele limitrofe. Directorul Elisei recunoaște că a fost și el pus odată în situația de a plăti benzina pentru instituție, dar asta la începutul numirii sale, prin 2001. Chiar dacă au fost nevoiți să strîngă cureaua, lucru care se întîmplă încă și acum, inspectorii OPC nu au rămas niciodată în pană de benzină. „În general, benzina ne ajunge, dar ar fi loc și de mai mult, mai ales în cazurile cînd avem multe sesizări în diferite colțuri ale județului și mai ales iarna, cînd consumul este mai mare”, a recunoscut Sorin Elisei.
Metrologia a fost tăiată de tot de la rația de benzină
Direcția Regională de Metrologie Legală (DRML) din Bacău a fost tăiată total de la cota de benzină la început de an. Instituția care controlează tot ceea ce înseamnă aparate de măsurat din județ nu a primit nici un leu pentru a-și achiziționa benzina necesară deplasărilor în teren. „Deocamdată, noi nu am primit fonduri pentru benzină și nici nu există șanse prea mari să primim luna aceasta. Sperăm ca de luna viitoare să intrăm în normalitate. Acum ne limităm numai la controale în municipiul Bacău”, ne-a declarat Ioan Căruceru, șef serviciu control la DRML Bacău. Departamentul de control al instituției cuprinde doar doi inspectori, care trebuie să acopere întreg județul. Pînă cînd instituția va primi rația de benzină, aceștia nu vor avea altceva de făcut decît să îi toace pe îndelete pe patronii care utilizează în afacerile lor aparatele de măsurat de interes public.
La DSP este benzină, nu sînt mașini
Parcul auto al Direcției de Sănătate Publică (DSP) din Bacău numără zece mașini, din care una are obiectiv clar stabilit supraveghea igienei radiațiilor. „Pentru controlul și acțiunile noastre specifice avem nouă mașini. Asta înseamnă că o mașină revine la 75.000 de locuitori ai județului. Cota noastră de benzină, pentru fiecare mașină, este de 300 litri lunar și se întîmplă să avem consum chiar sub cota dată. În schimb, la noi ar mai fi nevoie de mașini pentru a acoperi așa cum trebuie întreg județul”, ne-a declarat Cornelia Cojocaru, director la DSP Bacău. În cazul unei acțiuni tematice, în timpul căreia deplasarea în mai multe colțuri din județ trebuie să se facă în cel mai scurt timp, cele nouă mașini ale DSP Bacău sînt insuficiente. Prin Inspecția Sanitară, instituția băcăuană supraveghează igiena școlară, a mediului, alimentară, medicina muncii și igiena radiațiilor.
Finanțiștii merg în control cu autobuzul
Cele opt mașini pe care le are în dotare Direcția Generală a
Finanțelor Publice (DGFP) Bacău au o cotă lunară de consum de
350 de litri de carburant. Petru Hăineală, directorul executiv al
DGFP, spune că aceasta este cota pe care o au autoturismele din
dotare (3 Dacii, 2 Cielo și o Nubira), iar duba blindată pentru
transportul valorilor consumă lunar cel mult 700 de litri. „Toată
lumea folosește aceste mașini, în funcție de necesități. Nu sînt
rezervate doar conducerii. Cînd acestea nu ajung, inspectorii fiscali
se mai deplasează cu autobuzul sau mașinile personale. În acest
ultim caz, li se decontează cheltuielile”, informează directorul. Cît
privește limitele de consum impuse de legislație, Petru Hăineală se
declară mulțumit: „Noi, finanțiștii, sîntem mai raționali. Ne întindem
cît ne ține plapuma”.
Dop la canistra cu benzină a Protecției Mediului
Agenția pentru Protecția Mediului (APM) și-a văzut diminuată cota de benzină, în luna iulie 2003, ceea ce i-a obligat pe cei de aici să „strîngă cureaua” pentru a nu rămîne cu mașinile în garaj. „Pînă în luna iulie, cînd a apărut Garda de Mediu, aveam o cotă de benzină de 300 de litri pe lună, care a scăzut, din vară, la 250 de litri pe lună. Cantitatea ne ajunge, dar la limită”, ne-a declarat Iulian Movilă, directorul APM Bacău. În ceea ce-i privește pe colegii de la Garda de Mediu, aceștia se pot considera ceva mai norocoși. „La început, puteam consuma benzină în valoare de 7,5 milioane de lei pe lună, ceea ce însemna 25 de bonuri. Acum, la sfîrșitul fiecărei luni, transmitem la București necesarul de benzină și, de regulă, primim cît cerem. De altfel, cerințele noastre nu depășeșsc, în medie, cele 7,5 milioane de lei și, în unele luni, cerem chiar mai puțin”, a spus Marcel Moroșan, comisar-șef al Gărzii de Mediu Bacău.
Instituțiile cu autofinanțare se întind doar cît le este plapuma
Spre deosebire instituțiile bugetare, care se văd nevoite să stea cu
mîna întinsă după fiecare leuț venit de la buget, instituțiile aflate în
regim de autofinanțare s-au învățat să își drămuiască fiecare leuț
care le intră în pușculiță. „La începutul fiecărei luni ne facem o listă
de priorități. Dacă ne rămîn bani pentru acoperirea tuturor
cheltuielilor, bine, dacă nu, revenim asupra listei inițiale și ne
întindem exact atît cît ne e plapuma”, a încercat să ne lămurească
Ionuț Maftei, directorul Serviciului de de Gospodărire a Apelor (SGA) Bacău. El a mai adăugat că, indiferent de ceea ce se întîmplă într-o anumită lună, pe primul loc pe lista priorităților se află întotdeauna benzina. „Nu există zi în care inspectorii noștri să nu fie răspîndiți prin toate colțurile județului. Din cele patru mașini de teren pe care le avem în dotare, rareori se întîmplă să mai găsești vreuna în curte după începerea programului”, mai adaugă directorul Maftei. Pentru cele patru mașini ale instituție sînt rezervate, în fiecare lună, între o mie și 1.200 de litri de benzină. Chiar și în aceste condiții se
întîmplă, uneori, ca inspectorii SGA să fie nevoiți să plece pe teren
cu mașinile personale. „După ce se întorc de pe teren, cei care au folosit mașina personală vine cu bonul de benzină în mînă și
primesc contravaloarea a 8,5 litri de benzină pe suta de kilometri
parcursă”, mai explică directorul SGA.
Sponsor minune pentru benzina Inspectoratului Școlar
Peste 500 de școli, cîte există în tot județul, răspîndite în cele mai îndepărtate cătune, trebuie verificate cel puțin o dată pe lună de inspectorii școlari de la Inspectoruatul Școlar Județean Bacău. Cei 40 de inspectori școlari din ISJ au la dispoziție trei autoturisme și o cotă totală de benzină de 112 litri pe lună, care ar trebui să le fie îndestulătoare pentru a ajunge la școlile din județ, în inspecții sau alte verificări de rutină. „Cota este foarte mică, însă nu prea rămînem cu mașinile trase pe dreapta din acest motiv. Cînd rămînem în pană, mai apelăm la sponsori”, ne-a declarat Ghiorghi Iorga, inspectorul general al ISJ Bacău. Faptul că benzina repartizată oficial instituției care gestionează activitatea didactică din școlile băcăuane este insuficientă e confirmat și de ceea ce s-a întîmplat în această lună.
Controlul organizat în școlile de arte și meserii din județ de o echipă a Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului a lăsat aproape fără benzină Inspectoratul Școlar Județean Bacău. În controlul efectuat săptămîna trecută, cei trei inspectori de la MECT au colindat mai bine de 600 de kilometri pentru a ajunge la școlile din toate colțurile județului pe care le-au verificat, astfel că jumătate din cota de benzină a ISJ pentru luna în curs a fost epuizată. Ca urmare, inspectorii nu își vor putea permite să se plimbe cu mașina decît pe distanțe foarte scurte. Cei mai afectați vor fi inspectorii școlari care aveau programate, în această lună, inspecții tematice sau generale în școlile din județ. Ei vor trebui să amîne efectuarea inspecțiilor pentru luna viitoare, astfel încît ISJ să nu depășească repartiția de benzină. Asta în cazul în care sponsorii, a căror identitate este păstrată secretă, nu vor sări, din nou, în ajutor.
350 de litri de carburanți lunar pentru fiecare mașină a Prefecturii
Spre deosebire de alții, angajații Prefecturii nu se pot plînge că nu au cu ce merge pe teren, atunci cînd e cazul. Prefectul Radu Cătălin Mardare ne-a explicat că fiecare dintre cele patru autoturisme din dotare ale instituției are repartizată, lunar, o cotă de 350 de litri de benzină. Mult, puțin? „În general, nu avem probleme să nu ne ajungă benzina. Iar dacă ajungem la un consum mare într-o lună, iar personalul de la noi trebuie să meargă într-un control tematic, se merge cu mașini de la alte instituții”, ne-a declarat prefectul Mardare. (Claudiu TĂNĂSESCU, Florin POPESCU, Eduard CUCU, Elena SOLOMON, Costinela BREAHNĂ, Eduard ADAM)
Lasă un răspuns